Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Way 2.2.4 er her


iblis

Anbefalte innlegg

Z-way 2.2.4 er ute og kommer med en del feilrettinger og nye funksjoner.

 

Du kan laste ned siste versjon av Z-Way her.

 

Jeg skal gi en kort forklaring på et par av de nye funksjonene.

 

 

 

 

 

 

Z-Wave nettverk kart

 

Screen Shot 2016-10-25 at 10.33.24.png

 

Dette er en ny funksjon som du finner i ExpertUI under "Network/Network Map" som skal være et kart over alle nodene i nettverket ditt og hvordan de er linket med hverandre. Selv er jeg ikke helt imponert over denne funksjonen enda da den virker litt "uferdig" pluss at i mine øyne får du en bedre oversikt over nettverket ditt ved å bruke rutetabellen du finner under "Network/Routing" som vist på bildet under.

 

Screen Shot 2016-10-25 at 10.34.20.png

 

 

Z-wave Link Health

En annen funksjon som er ny i 2.2.4 ExpertUI er Link Health som du finner under konfigurasjons menyen til enhetene dine. Dette er en glimrende funksjon som gjør det enklere for deg å feilsøke nettverket ditt da du kan teste kommunikasjonen mellom hver enkelt node i nettverket.

 

Screen Shot 2016-10-25 at 10.32.25.png

 

 

 

 

 

Se full endringslogg her:

 

Spoiler

Change Log


22.10.2016 v2.2.4

New features:
- Postfix new features:
  - a lot of  changes in internal postfix logic
  - new configuration possibilities:
  - change device name, icon, hide or deactivate device, suppress device creation, change configuration or CC data
  - add postfix error messages, postfix.json updated
  - add expertconfig and api ExpertConfigGet + ExperConfigUpdate
  - api's Postfix, PostfixUpdate, PostfixGet, PostfixRemove, PostfixAdd added
- ZAutomation API:
  - allow also req type object as post object in login
  - fix reload of initial getFirstLoginInfo call, add showWelcome entry - affecting (rebootBox, setLogin)
- pull request #342 and #372
- update main.js (//--- Load 3d-party dependencies) for HomeGear support
- Western Digital & Windows builds refreshed
- Instanciating controlled CCs based on NIF and on ZDDX selection (allows early binding on controlled CCs)
- Controlled CCs marked as Secure on first secure command with that class
- New DH bootloaderCRC and firmwareCRC to identify Z-Wave chip bootloader and firmware
- New controller.data.outgoingPacket and controller.data.incomingPacket for sniffer tool. Now you can see all packets in and out!
- Added callbacks to zway_device_send_nop(). API changed!

Modules:
- TamperAutoOff: workaround for devices that don't deactivate tamper sensor
- RoundRobinScenes: new param added in config
- LightMotionRockerAutocontrol: some bug fixes and improvements
- Z-Wave binding:
  - Timing statistics changed according to new IMA data
  - Added support for new bootloader and OTW to 6.70 SDK
  - new sensortypes, seismic, acceleration x, y and z added
- IfThen: add Thermostat, SensorMultilevel support
- BindDevices: add thermostat support, change name to Association
- Notification: descriptions adjusted
- AutoLock: pull request #319

Documentation:
- Major Z-Way API (CC and FC) docs update, new PDF published on github

Fixes:
- Z-Wave-Me/zwave-smarthome #190
- ZWave module:
  - Fixed Communication statistics wrong timestamp
  - Fixed non-working blind stop command
  - Fix for: Second Z-Wave module not generate a widgets #369
- bugfix: cannot read data of undefined / null (incomingPacket)
- RemoteAccess: bugfix: wrong ID after changing real ZBW ID.
- ScheduledScene: fixed bug after adding locks to the list of actions
- Backup Profiles.xml + notes.log added, Rules.xml removed
- UserCode hasCode fix
- Fixed CRC16 creation due to CRC error and falsly turning all output to CRC16-encapsulated
- Fixed Security Network Key initialization and prevent from answering on Scheme Get after Secure Inclusion timeout if Z-Way is included
- To early resend of Nonce Get fixed
- Validation of UTF8 string added before storing in DH (solveds problems with Qubino interview not saved)
- Error handling on DevicesData XML save operation - bad data can not kill previous comlete file anymore
- WebSockets connection problems (too early connection fail was not calling onConnect/onError) and DNS Lookup hangs fixed
- Freq change response fixed
- Fix possible crash on free of NULL data holder strings
- Mongoose utils bug with double Content-Length fixed
- Fixed callback handler execution for Secure jobs (fixed too early remove of original jobs)
- Fixed AddNodeToNetwork and RemoveNodeFromNetwork callback problems.
- According to Sigma any inclusion controller (means isPrimary == TRUE) should initiate secure interview. SecureInterviewAsInclusionController added to Defaults.xml
- After becoming SIS we will assume we can speak securely with other devices

 


Vis full oppføring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31/10/2016 klokken 4.23, SK951 skrev:

Er  Z-Way en plattform som eks. Domoticz? 

 

Ja, det er en plattform ala Domoticz/HomeSeer/openHAB med egen appstore for mer funksjonalitet og med en fullverdig API for å integrere andre systemer.

 

Selv bruker jeg den kun som en z-wave motor for mitt hjemmeautomasjon-system via MQTT.

 

PS: Den fungerer bare sammen med RaZberry og UZB1 (med lisens) eller som en gateway kalt POPP HUB.

 

Den 31/10/2016 klokken 4.46, Moskus skrev:

... og jeg gleder meg enda til innlegget hvor han oppsummerer systemet sitt på en forståelig måte. :D

 

Den kommer... ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iblis skrev:

 

Ja, det er kun UZB1 som trenger lisens. RaZberry er ferdig lisensiert ut av boksen. :) 

Supert. Siste spørsmål siden du er i nærheten: Finnes det en plugin/binding/vet ikke hva det heter mellom Telldus og Z-Way eller er det ikke noen som har laget dette enda?

 

Planen min er å fortsette å bruke Telldus til 433Mhz enheter å begynne å bruke Z-Way til Z-Wave.. da hadde det vært greit å styre alt fra en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, xibriz skrev:

Supert. Siste spørsmål siden du er i nærheten: Finnes det en plugin/binding/vet ikke hva det heter mellom Telldus og Z-Way eller er det ikke noen som har laget dette enda?

 

Planen min er å fortsette å bruke Telldus til 433Mhz enheter å begynne å bruke Z-Way til Z-Wave.. da hadde det vært greit å styre alt fra en plass.

 

Tok et raskt søk og kom frem til denne posten på z-wave.me og svaret er nei :( 

 

Selv bruker jeg Z-Way til Z-Wave som igjen kommuniserer med openHAB over MQTT (openHAB støtter også Z-Way via en egen binding hvis du ikke vil bruke MQTT). 

 

Og openHAB har også en egen binding for Telldus som gjør at du kan styre alt fra en plass :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iblis skrev:

 

Tok et raskt søk og kom frem til denne posten på z-wave.me og svaret er nei :( 

 

Selv bruker jeg Z-Way til Z-Wave som igjen kommuniserer med openHAB over MQTT (openHAB støtter også Z-Way via en egen binding hvis du ikke vil bruke MQTT). 

 

Og openHAB har også en egen binding for Telldus som gjør at du kan styre alt fra en plass :) 

 

 

Supert, selv om det ikke var svaret jeg ønsket :)

 

Da lager jeg heller min egen binding mellom Z-Way og Telldus enn å gå veien via OpenHAB dersom det blir behov for det samtidig som jeg får masse fritid til overs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, xibriz skrev:

Da lager jeg heller min egen binding mellom Z-Way og Telldus enn å gå veien via OpenHAB dersom det blir behov for det samtidig som jeg får masse fritid til overs :)

 

Dette tror jeg mange vil sette pris på :D 

 

Du finner en del informasjon om hvordan lage din egen modul/addon til z-way her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.