Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner: Automatisert "smart-leilighet"


Croax

Spørsmål

Heisann,

 

Helt ny på forumet her, men prøver meg frem. Flyttet inn i spjok ny leilighet og er gira på å teste ut litt forskjellige funksjoner/produkter for å gjøre leiligheten litt smartere. Tenker å begynne litt forsiktig, så det er ikke sikkert jeg har behov for en dyr hjemmesentral - slik jeg har forstått det. Stort sett har vi Apple produkter i huset og Sonos, samt ønsker å kunne styre lyset (Philips Hue eller lignende) og Xiaomi Roborock støvsuger etc. Vurderer også stikkontakter, termostat, værstasjon, stemmestyring etc - samt eksperimentere litt med IFTT der jeg skulle ha mangler. Ikke noe krav at jeg må kunne stemmestyre på norsk i tilfelle. Tanken er minimum å kunne styre alt via app, men om jeg kan automatisere mye (Litt avhengig av pris) hadde det vært klart gøyest hvert fall..

Er det slik at jeg bør holde meg til HomeKit og AppleTVen, siden jeg stort sett har Apple-produkter? Eller bør jeg kjøpe en billig hjemmesentral for å ha et bedre grunnlag? Noen innspill til en nybegynner? Eventuelt noen som har linker til noen oppklarende og gode artikler for nybegynnere?

Endret av Croax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Croax skrev:

Er det slik at jeg bør holde meg til HomeKit og AppleTVen, siden jeg stort sett har Apple-produkter?

Det går an å prøve det først. Da skal man bare være obs på at hvis du vil noe mer enn det helt grunnleggende, så må du nok oppgradere.

 

1 time siden, Croax skrev:

Eller bør jeg kjøpe en billig hjemmesentral for å ha et bedre grunnlag?

Det kommer litt an på hva du legger i "billig"... de gode hub'ene kan fort koste litt penger.

 

 

2 timer siden, Croax skrev:

Noen innspill til en nybegynner?

Ja, fortell oss litt hva du ønsker å gjøre. :)

Har du noen planer for hvilke automasjonsregler du ønsker deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
24 minutter siden, Moskus skrev:

Det går an å prøve det først. Da skal man bare være obs på at hvis du vil noe mer enn det helt grunnleggende, så må du nok oppgradere.

 

Det kommer litt an på hva du legger i "billig"... de gode hub'ene kan fort koste litt penger.

 

 

Ja, fortell oss litt hva du ønsker å gjøre. :)

Har du noen planer for hvilke automasjonsregler du ønsker deg?

 

 

Hei! Og takk for svar.

 

Ser for meg følge de scenario (Mulig litt optimistisk):

Når vekkerklokken går på iphonen, vil jeg ha på lys på soverom, gang og bad. Radioen skal skrus på og dagens gjøremål/kalender skal fremkomme på TVen (Samsung The Frame). Senere når jeg lager middag vil jeg ha en smarthøytaler (Google/Alexa/Siri?!) som tar tiden for meg, før jeg ved en kommando får lyset til å dimmes og TVen til å åpne f.eks Netflix eller lignende. Vil også kunne styre lys i leiligheten (Ikke kjøpt enda, men muligens Philips Hue), xiaomi roborock s6 og gjerne se tiden igjen på vaskemaskinen.

 

Ellers kan jeg nevne at vi har Apple TV 4k 5.gen og et par macer - altså stort sett Apple produkter.

 

Har en 60 kvm leilighet, hvor blant annet wifi funker dårlig på hver ende av leiligheten, så vurderer å bytte ut ruteren til mesh.

 

Har blant mye annet hørt mye bra om Homey som en intuitiv hub. Mye av poenget er at kona skal kunne betjene dette og at det skal lette hverdagen. Jeg styrer gjerne med det tekniske, men er ikke en avansert programmerer.

 

Endret av Croax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er mulig, er ikke så langt unna min egen hverdag. :)

Men ikke med HomeKit...

 

Jeg liker HomeSeer. Andre bruker mindre penger men mer tid på å gjøre det samme med Home Assitant. Homey vungerer bra, og vil nok dekke en 60 kvm. leilighet OK.

 

45 minutter siden, Croax skrev:

Jeg styrer gjerne med det tekniske, men er ikke en avansert programmerer.

Da er vi jo i en diskusjon om hva som er "avansert" eller ei. I utgangspunktet trenger du ikke programmere så mye, men det må konfigureres. Se f.eks. på HS-skolen del 7 for hvordan HomeSeer gjør det.

 

Prinsippene er stort sett de samme, selv om ulike programmer/hub'er muligens ser litt forskjellige ut.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 2.9.2019 den 22.53, Moskus skrev:

Dette er mulig, er ikke så langt unna min egen hverdag. :)

Men ikke med HomeKit...

 

Jeg liker HomeSeer. Andre bruker mindre penger men mer tid på å gjøre det samme med Home Assitant. Homey vungerer bra, og vil nok dekke en 60 kvm. leilighet OK.

 

Da er vi jo i en diskusjon om hva som er "avansert" eller ei. I utgangspunktet trenger du ikke programmere så mye, men det må konfigureres. Se f.eks. på HS-skolen del 7 for hvordan HomeSeer gjør det.

 

Prinsippene er stort sett de samme, selv om ulike programmer/hub'er muligens ser litt forskjellige ut.

 

 

Fordeler/ulemper med Homey, kontra f.eks Home Seer? Viktig for meg at Philips Hue, Sonos, Apple produkter er kompatible med det jeg velger.

 

Hvilke erfaringer har du med Alexa/Siri/Google? Ikke helt landet på hva jeg vil ha. Har Sonos, men forstår det per nå er tungvint med Alexa. Og har jeg forstått det riktig at for Google sin del så er det også sprik i hvor fornøyd folk er med De forskjellige smarthøytalerne - hvilke anbefales i tilfelle? Echo dot? Home?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, Croax skrev:

 

Fordeler/ulemper med Homey, kontra f.eks Home Seer? Viktig for meg at Philips Hue, Sonos, Apple produkter er kompatible med det jeg velger.

 

Hvilke erfaringer har du med Alexa/Siri/Google? Ikke helt landet på hva jeg vil ha. Har Sonos, men forstår det per nå er tungvint med Alexa. Og har jeg forstått det riktig at for Google sin del så er det også sprik i hvor fornøyd folk er med De forskjellige smarthøytalerne - hvilke anbefales i tilfelle? Echo dot? Home?

 

En av hovedforskjellene mellom Homey og HomeSeer tror jeg må være at Homey er mer "plug-and-play", mens HomeSeer krever litt mer oppsett. Til gjengjeld så støtter nok HomeSeer mange fler forskjellige enheter. Tipper dog at Homey støtter alt du ønsker, siden det er relativt vanlige produkter.

 

Både Google Assistant og Alexa fungerer veldig bra på mine Sonos høytalere, men jeg fortrekker Google Assistant fordi det er en smartere assistent og er bedre integrert med min Android telefon. Hvis du stort sett har Apple produkter og er godt inne i deres økosystem så vil jo antagelig Siri fungere best til å styre ting, men det er veldig opp til hva du ønsker å benytte det til. Siri er jo veldig dum i forhold til Alexa/Google, men klarer nok like godt kommandoer som "skru av lyset". Du vil nok oppleve bedre mulighet for å styre Sonos høytalerene med Google/Alexa, men klarer sikkert å få til ish samme funksjonalitet med Siri + AirPlay antar jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Preference skrev:

Både Google Assistant og Alexa fungerer veldig bra på mine Sonos høytalere, men jeg fortrekker Google Assistant fordi det er en smartere assistent og er bedre integrert med min Android telefon.

Det er nok igjen et spørsmål om hva du skal ha: Google Assistant er en bedre telefon-assistent enn Alexa er, men jeg mener Alexa er merkbart bedre når det kommer til hjemmeautomasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Moskus skrev:

Det er nok igjen et spørsmål om hva du skal ha: Google Assistant er en bedre telefon-assistent enn Alexa er, men jeg mener Alexa er merkbart bedre når det kommer til hjemmeautomasjon.

 

Ser definitivt at Alexa kan være bedre på hjemmeautomasjon når man tar det opp ett nivå over "lys på", "musikk i stua" og "lys av" osv. Tror ikke det er relevant for trådstarter enda da, og så må det kanskje veies opp mot at Google Home/Assistant fungerer (greit nok i hvert fall) på norsk, noe Alexa ikke gjør, og sikkert ikke kommer til å gjøre med det første. Mener at du får flest features klare "out-of-the-box" med Google Home/Assistant og deres økosystem, spesielt siden mange har cast-enabled TVer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Av det jeg har lest meg til kommer Alexa litt foran mtp mine planer, men hva er de klare ulempene her mtp at det ikke er på norsk? Må snakke engelsk, samt at Amazon-brukeren må manipuleres/ha adresse I USA for at f.eks vær etc skal være riktig?  Eller?

 

Av Siri og Google heller jeg mest mot sistnevnte da jeg også har inntrykk av at denne er bedre enn Siri, samtidig har jeg stort sett Apple produkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
39 minutter siden, Croax skrev:

Av det jeg har lest meg til kommer Alexa litt foran mtp mine planer, men hva er de klare ulempene her mtp at det ikke er på norsk?

Ulempene er at du må snakke engelsk, og at det sannsynligvis aldri kommer på norsk (iallfall ikke på mange år enda). Men selv jentene mine på 6 og 8 år bruker Alexa, så vanskelig er det ikke.

 

Jeg opplever at mine små Echo Dot'er har bedre følsomhet og bedre taleforståelse enn Google Home Mini, spesielt over tid. Av en eller annen merkelig grunn har ikke Google tenkt på at de 1000 hjem har støv i seg...

 

40 minutter siden, Croax skrev:

samt at Amazon-brukeren må manipuleres/ha adresse I USA for at f.eks vær etc skal være riktig?

Nei, dette er ikke lenger nødvendig. :)

 

40 minutter siden, Croax skrev:

Av Siri og Google heller jeg mest mot sistnevnte da jeg også har inntrykk av at denne er bedre enn Siri, samtidig har jeg stort sett Apple produkter..

Dessuten  man bruke f.eks. HomeBridge for å få enhetene sine inn i Homekit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Moskus skrev:

Ulempene er at du må snakke engelsk, og at det sannsynligvis aldri kommer på norsk (iallfall ikke på mange år enda). Men selv jentene mine på 6 og 8 år bruker Alexa, så vanskelig er det ikke.

 

Jeg opplever at mine små Echo Dot'er har bedre følsomhet og bedre taleforståelse enn Google Home Mini, spesielt over tid. Av en eller annen merkelig grunn har ikke Google tenkt på at de 1000 hjem har støv i seg...

 

Nei, dette er ikke lenger nødvendig. :)

 

Dessuten  man bruke f.eks. HomeBridge for å få enhetene sine inn i Homekit.

Takk for kjapt svar! Gleder meg til Black Friday og handling nå..

 

Vil det egentlig si at den eneste ulempen med Alexa er at man må snakke engelsk? Og ellers bør alt fungere fint, så lenge jeg på forhånd sjekker at enhetene mine er kompatible med Alexa?

 

Én av fordelene vil vel blant annet være at Sonos One funker med Alexa? 

 

Om det ikke blir Alexa, er Echo Dot høyt oppe på listen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har det du er ute etter på Homey i et hus på 203kvm, så det er ikke begrenset til leilighet. Eneste jeg ikke ville gått for er philips hue, sånn jeg ser på smarthus så er det ingen god løsning. Jeg kjører heller fibaro dimmer2 på taklamper og plugger med og uten dimmer på andre lamper. Da har man redundans hvis noe er nede, det fungerer når andre er på besøk fordi man har en fysisk bryter og du styrer hele lampa hvis den har flere pærer. I tillegg så har  man valgfriheten når det kommer til hvilken pære man ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ett lite tips så slipper du å vente på black friday. Jeg fikk nettop kjøpt xiaomi s5 og danalock men 25% rabatt å en kolega kjøpte sej homey pro. Elkjøp har en kampanje der de har muligens skrivd litt feil så de står at man får 25% på ALLE smarthusprodukter. 

Se link.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Croax skrev:

Vil det egentlig si at den eneste ulempen med Alexa er at man må snakke engelsk? Og ellers bør alt fungere fint, så lenge jeg på forhånd sjekker at enhetene mine er kompatible med Alexa?

Vel, en ting til. Chromecast-støtten til Alexa er ikke-eksisterende. Som @Preference var inne på, kan du ikke uten videre caste fra Alexa til en TV, selv om TVen har innebygget Chromecast. Da må du ha fatt i en FireTV, f.eks. en FireTV stick. Men har du det er visstnok mye mulig.

 

Men ellers vil stort sett alle enhetene dine være tilgjengelige via HomeSeer eller Homey. Kjenner ikke Homey-støtten, men den er sikkert ikke dårlig.

 

HomeSeer har to integrasjoner til Alexa, Google tillater dessverre kun én pr. firma. Med HomeSeers to kan du bruke "standard talekommandoer" til Alexa, f.eks. "turn on the light", "set the thermostat to 20 degrees"), etc. Med den andre integrasjoner får du full tilgang til hele HomeSeer, og du kan til og med bruke Jon00s pakke til å scripte deg frem til enda flere muligheter.

 

Jeg har gjort det i denne videoen:

 

 

2 minutter siden, Croax skrev:

Om det ikke blir Alexa, er Echo Dot høyt oppe på listen. 

Echo Dot er Alexa. Bare i mini-format. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Moskus @AndreasLie @GAS, takk for strålende hjelp så langt! Vært bortreist noen dager, men lest meg gjennom nå..

 

Jeg heller mest mot Homey, da den fremstår brukervennlig, lettvint og støtter det meste. Så hvis jeg blir litt konkret, hvordan blir handlelisten?

 

- Homey (Vanlig eller pro?)

- Sonos One 2.gen med Google Assistent (Har bar fra før)

Iphone/mac/apple tv 5.gen/get box x (Chromecast) Har alt dette nå.

- Xiaomi Roborock S6, må visst tweake litt for å få den til å funke med Homey?

- Samsung The Frame 2019

- Philips Hue, eller et bedre alternativ? (Ønsker å bytte ut 3 lyspærer, har en Philips Hue taklampe fra før, og ønsker å montere en LED list i skyvedørsgarderobe)

- Mesh nettverk (Ser på Linksys Velop eller TP-Link Deco M9)+ oppgradering av båndbredde fra dagens 25/25 mbps

 

Annet? Noe jeg har glemt/misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ville gått for Homey pro da den andre har så lite minne så blir ganske fort full.

 

Ser ut til at homey/xiaomi mi home app har støtte for roborock s6.

Har endel ikea pærer men kan ikke si at jeg er helt fornød med de. Noen har en Hue hub tilkoblet homey å det skal vist virke bedre?

Screenshot_20190914_113055_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.