Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av vannsensor


Squirrel

Anbefalte innlegg

Har også flere, har liten erfaring med de heldigvis, men synes jo de som har mulighet til å koble til en ekstern sensor gir litt ekstra, slik som eksempel Fibaro sin. Praktisk eksempel, jeg har en slik liggende i skapet med kjøkken blandebatteriet, og fra den har jeg lagt en ledning under fryser/kjøleskap, som for vann via et rør av det simple slaget for å produsere isbiter. Da er skapet og kjøleskapet "sikret" ved vannlekkasje. To fluer i en smekk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Xiaomi Aqara sensor i kjøkkenbenken og den fungerer bra. Den kan utvide virkeområdet vha tilkopla 2-leiar kabel der leiarane er delvis avdekka. Eg har spikka av på langs av det eg trur er ein antennekabel (ikkje koaks), og her er det nok å tørke kabelen med ein fuktig klut eller trykke på den med ein fuktig finger, så går alarmen (det vart testa ved husvask ?

). Kabelen går rundt vv-tanken (har eigen tank i kjøkkenbenken) og under oppvaskmaskina, så sjølv små lekkasjer er eg ganske trygg på at blir raskt detektert. 

 

IMG_20190905_121921.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bjornepappa

 

Spennende løsning! Har samme sensoren selv, men var ikke klar over at man kunne koble for å få området den overvåke til å bli større på. Har du mulighet til å forklare hvordan du gjorde det, og eventuelt suplemmentere med bilder? Er jo fantastisk å legge en sløyfe rundt kritiske området med fare for lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kropling skrev:

@bjornepappa

 

Spennende løsning! Har samme sensoren selv, men var ikke klar over at man kunne koble for å få området den overvåke til å bli større på. Har du mulighet til å forklare hvordan du gjorde det, og eventuelt suplemmentere med bilder? Er jo fantastisk å legge en sløyfe rundt kritiske området med fare for lekkasje.

Med største glede, det er ikkje veldig komplisert ? Eg trur bildet forklarer godt nok. 

IMG_20190905_123224.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/09/2019 at 12:33, bjornepappa said:

Med største glede, det er ikkje veldig komplisert ? Eg trur bildet forklarer godt nok. 

IMG_20190905_123224.jpg

 

Utfordringen kan nok være å finne en slik gammel flat antenne kabel, da denne er gått ut av produksjon for mange år siden, men er jo utmerket til formålet da den er både stiv og lett å tilpasse ved å skjære bort isolasjonen på begge sider. Forøvrig hadde jeg nok spandert på meg et par Abiko kabelsko (splittsko eller vanlige) https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/gaffelkabelsko-10-stk-2000040808 ?

 

/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Byelektrikeren skrev:

 

Utfordringen kan nok være å finne en slik gammel flat antenne kabel, da denne er gått ut av produksjon for mange år siden, men er jo utmerket til formålet da den er både stiv og lett å tilpasse ved å skjære bort isolasjonen på begge sider. Forøvrig hadde jeg nok spandert på meg et par Abiko kabelsko (splittsko eller vanlige) https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelkoblinger/gaffelkabelsko-10-stk-2000040808 ?

 

/Helge

Ja, eg demonterte denne frå huset ifm oppussing, og fann ut at denne måtte være ypperleg til formålet. Spikka av 40-50 cm og lot 5-10 cm stå igjen for å unngå at leiarane kunne falle ut.

Har liggande komplett sortiment med kabelsko, så eg burde vel kanskje montere det på... ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
bjornepappa skrev (På 5.9.2019 den 12.33):

Med største glede, det er ikkje veldig komplisert ? Eg trur bildet forklarer godt nok. 

IMG_20190905_123224.jpg

 

Jeg løfter frem en gammel tråd.
Jeg har gjort dette med enden av sensorledningen fra Høiax Aquasafe slik at jeg også får varsling dersom det oppstår lekkasje. Det har fungert fint, men nå avvikler jeg min deconz (og dermed også  vannsensoren fra Aqara).
Jeg forsøkte å bytte ut med en Philips Hue Wall module, men det ser ut som om den "slipper gjennom" akkurat nok strøm til at Aquasafe løses ut. Noen tips til annen sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DiderikFrom skrev (1 time siden):

Jeg forsøkte å bytte ut med en Philips Hue Wall module, men det ser ut som om den "slipper gjennom" akkurat nok strøm til at Aquasafe løses ut. Noen tips til annen sensor?

Skjønner ikke spørsmålet ditt. Annen sensor enn hva da? Philips Hue Wall module er meg bekjent ikke en vannsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (16 timer siden):

Skjønner ikke spørsmålet ditt. Annen sensor enn hva da? Philips Hue Wall module er meg bekjent ikke en vannsensor. 

Nei, men Philips Hue Wall Module er i praksis en binær sensor på batteri. Den reagerer dersom det blir kontakt (eller kontakten brytes) mellom de tilkoblede kablene. Aqara Vannsensor er det samme, jamfør de to polene på bildet  Siden sensorkabelen fra aquasafe vil skape kontakt ved fukt, skulle det i teorien fungere med en Hue Wall Module.

 

Men godt mulig jeg var uklar. Uansett, jeg kjøpte en Fibaro Water Sensor og koblet sensorledningen fra Aquasafe til den. Det ser ut til å fungere fint -- uten at Høiax Aquasafe løses ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.