Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus Live plugin


Superzite

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, xibriz skrev:

Ja, hvis man har litt programmeringsferdigheter er faktisk Telldus en av de aktørene som faktisk har ett API :)

Det er vel ikke direkte uvanlig. HomeSeer har JSON, scripts og plugins i .NET, openHAB har JSON og Java, og til og med Domoticz har JSON og LUA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Han har jo allerede Telldus Live. Det burde være unødvendig å nedgradere til Duo for så å prøve å gjøre noe smart med Linux... ;) 

 

Beklager, trodde det var samme ting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få telldus live, måtte jeg også ha en telldus duo ;-)

 

Men den står jo på ett annet nettverk, derfor jeg skulle benytte Telldus live for å hente data den sender ut.. Siden det er en remote location uten VPN.. Står på ett åpent nettverk. Det er kun temp sensorer som skal leses av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Superzite skrev:

Men den står jo på ett annet nettverk, derfor jeg skulle benytte Telldus live for å hente data den sender ut.. Siden det er en remote location uten VPN.. Står på ett åpent nettverk. Det er kun temp sensorer som skal leses av..

Du kan hente sensorverdier fra TelldusNet, m/  API, Jeg har en slik løsning for mitt temperatur-chart. 

Henter sensorverdier fra  .Net på hytta og hjemme.

Var litt "kronglete" å få til innlogging med Oauth1, men kan evt. få kode av meg, Pascal (Lazarus/Delphi). 

 

Finnes også mange diverse andre muligheter, se Telldus forum.  (Óg LUA kommer sånn etterhvert.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få en kalrhet i begrepene og samtidig teste om forumet reagerer raskere enn tidligere:

 

TellStick = USB-dongel (433MHz)

TellStick Duo = Større boks som kobles til med USB (433MHz)

TellStick Net = Større boks som kobles til med LAN (433MHz)

TellStick ZNet Lite = Større boks som kobles til med LAN (433MHz mottaker og Z-Wave)

 

Telldus Live! = Webinterface sentralt hos Telldus som også har API

 

Jeg er usikker på om den som bare heter TellStick kan kobles opp mot Live!, men alle de andre kan det. Såvidt jeg vet, men det kan være feil, må man ha en lokal software til den som bare heter TellStick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

... men denne har jo en lokalt kjørende programvare fra Tellstick, den også? Eller styres det fra skyen, skrekk og gru?

 

Telldus Live! er jo skyen som de fleste TellStick kobler seg opp mot.

 

Telldus Center er programvaren du innstallerer lokalt. Såvidt jeg vet støtter denne TellStick og TellStick Duo, men Duo støtter i tillegg Live! (skyen).

 

Net og ZNet Lite må såvidt jeg vet snakke med skyen.

 

EDIT: Det ser ut som at TellStick og TellStick Duo snakker med Live! (skyen) gjennom Telldus Center (lokal programvare), mens Net og ZNet Lite snakker direkte med Live!

 

Ikke lite komplisert nei :)

 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

... men det har ingen lokal web-tjeneste?

 

Nei. Det er snakk om at det skal komme en ZNet Pro som har innebygget Web-server for å kjøre lokalt, men det er lenge siden jeg leste om dette og jeg trodde faktisk at den skulle være ute på markedet for lenge siden.

 

I tillegg så leste jeg en plass at man kan "hacke" ZNet Lite til å kjøre lokalt, men det er ubekreftede rykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Moskus said:

Ja, OK. Tenkte du brukte NET-utgaven. Da har jo faktisk @iblis en aktuell løsning! :) 

Ser at jeg må rette litt på meg.. Det er en NET utgave jeg har.. ;-) Blandet litt der de ser jo like ut på bildet.

 

 

19 hours ago, arneolav said:

Du kan hente sensorverdier fra TelldusNet, m/  API, Jeg har en slik løsning for mitt temperatur-chart. 

Henter sensorverdier fra  .Net på hytta og hjemme.

Var litt "kronglete" å få til innlogging med Oauth1, men kan evt. få kode av meg, Pascal (Lazarus/Delphi). 

 

Finnes også mange diverse andre muligheter, se Telldus forum.  (Óg LUA kommer sånn etterhvert.)

 

 

Send meg gjerne koden du har laget :-)

 

1 hour ago, Moskus said:

OK, takk for avklaringen. Jeg hadde en Tellstick (original) i gamle dager med Telldus Center, da det faktisk fantes en plugin til HomeSeer 2. Men det har skjedd en del siden den gangen.

Denne du da tenkte på :- http://board.homeseer.com/showpost.php?p=921375&postcount=11

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superzite skrev:

 

4 timer siden, Moskus skrev:

OK, takk for avklaringen. Jeg hadde en Tellstick (original) i gamle dager med Telldus Center, da det faktisk fantes en plugin til HomeSeer 2. Men det har skjedd en del siden den gangen.

Denne du da tenkte på :- http://board.homeseer.com/showpost.php?p=921375&postcount=11

Hahaha, ja!

"Tony" sendte meg deler av en plugin som jeg puslet sammen til noe som virket til slutt. Bare 7 år siden jeg kjøpte den, og faktisk etter min første RFXCOM-boks. Tiden flyr...

Bruker enda Waveman på jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superzite skrev:

Send meg gjerne koden du har laget :-)

Jeg må plukke ut de delene du trenger og lage en liten app.

Men bare hvis du er seriøst interessert.

Har du noe erfaring med Pascal?

 

Edit:

Du kan laste ned chart: https://www.dropbox.com/s/yqvz1to14sfah9r/SensorChart-V1001.zip?dl=0

Det lagres sensorverdier i directory, se setup.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.