Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Petter Smart (?)-løsning for å sende lyd til rom som ikke kan kables


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har et oppsett både i huset og på hytta med et sentralt teknisk rom med serverskap (et fullhøyde på hytta, to 150-centimeters i den gamle vedkjelleren i huset, der det er lavt under taket og uansett for mye utstyr til å få plass i ett skap). Dette mater nesten alle rommene begge steder med netttradio, multisonemusikk fra mitt eget bibliotek fra J.River Media Center og lyden fra tv, bluetooth-mottakere for de fleste rommene (som går til forsterkeren i nettverkskabler med audio over CAT-plugger) og en sentral AirPlay-mottaker i utleiedelen av huset, pluss en Blu-ray-spiller og en Apple TV. Severen i huset har fire lydkort med tre soner hver (Audigy med kX-Drivere på Windows 2016 Server) som multisonemusikken og nettradioen kommer fra.

 

De fleste rommene er det gjort på enkleste måte, med trekkerrør i veggene (jeg fjernet noen bord på den ene siden av huset fra rundt 1830 og la inn trekkerrør med bådede nevnte nettverkskablene for lyd over CAT6-plugger, som er en fantastisk oppfinnelse, HDMI over CAT6 og vanlige høyttalerkabler). Så er det diverse høyttalere tilpasset rommene, noen innfelte og andre tradisjonelle. Forsterkerne er Onkyo, for de bedre modellene der kan ikke bare styres 100 % stabilt over nettet som en del av automatiseringen, de kan også gi lyd i tre soner hver. I tillegg er det 27" dataskjermer som tv på alle soverommene.

 

Ja, det kunne vært sattt opp et Sonos-nettverk (på kjøkkenet begge steder har vi faktisk en IKEA Symfonisk som radio for fruen), men jeg liker muligheten til å kjøre lyd for tv via ordentlige høyttalere (27" dataskjermer har ikke mye til lyd) og synkroniseringen der er ikke lett å få til - fælt hvis munnen til Kristen Gislefoss ikke er synkronisert med værmeldingen!), og det gir også muligheten for alle de kildene man kan tenke seg. Alle rommene har tilgang til alle kildene, og det er flere tv-tunere, så det er separate tunere for stue og soverom.

 

Problemet var de to badene og det ene soverommet i huset. Badene er umulige å kable, og soverommet er vanskelig å kable, så det blir neste år. Jeg har prøvd flere løsninger, blant annet lyd over bluetooth, Audio Pros TX/RX 100, som sender lyd på 2.4 mHz-båndet og AirPlay fra Android-mobiler (ingen her har sånne iJentemobiler) gjennom appen AirAudio til de aktive høyttalerne Audio Pro Air One (fantastisk lydende høyttaler i forhold til størrelsen). Men alle hadde sine ulemper. Bluetooth og 2.4 mHz-lyd ble aldri stabilt, for det er fliser, tjukke vegger og rene bunkerforholdene på badene. AirPlay funket nesten, men hakket innimellom hvis det var mye aktivitet på det trådløse nettverket. Irritasjonen er også at den bruker litt strøm hvis den står på konstant, og det tar omtrent et minutt å få kontakt når den har vært slått av. I tillegg var det ikke så enkelt å sende all lyden på riktig måte. Så ingen av de løsningene var gode nok. Men lyden på Air One-høyttalerne er god nok, så de ble utgangspunktet. Etter mye tenking og prøving, fant jeg endelig løsningen.

 

Lyden til de tre sonene går nå ut fra lydkort, tv-tuner, AirPlay-enhet osv. og til Onkyo-forsterkere, akkurat som for de andre sonene. Så går de til en enkel og rimelig Dell-pc med ITX-hovedkort, innebygd lydkort og to PCIe-plasser, der det står ett Audigy og ett Asus Xonar-kort. De går inn på innlinjen på de tre kortene, og pc-en (Windows 7) har installert programmet TuneBlade. Dette sender til AirPlay-enheter (og Sonos og diverse annet). Det kjøres tre separate sesjoner av programmet, som tar lyd fra hver sin innlinje og sender det videre. Og mottakerne? Jo, Apple Airport Express generasjon 2! Disse er satt opp som rene mottakere, og de bruker minimalt med strøm, så de står hele tiden på på plassen sin oppå Air One-høyttalerne. Og så er de koblet med vanlig minijack-kabel til line in på høytalerne. De er i tillegg så gode mottakere av trådløst nett at det ikke hakker det aller minste, selv om de er satt opp med strømming uten forsinkelse (real time), iallfall når jeg har dem på sitt eget nettverk. Så når man trykker på knapp 6 på fjernkontrollen (som bruker Next Generation IR Remote Extender for å gå gjennom vegger til USB-UIRT-mottakeren), slår systemet på en Nexa-plugg som styrer Air One-høyttaleren, og NRK Alltid Nyheter er der etter 8-10 sekunder, så jeg ikke går glipp av et eneste visdomsord av Politisk kvarter mens jeg pusser tennene! Eller lyden fra Dagsrevyen når jeg dusjer. Eller litt god, gammeldags black metal når jeg... Vel, det trenger vi ikke gå inn på! Lyden kan selvsagt også startes med mobilen idet jeg står opp, så det er i gang før jeg åpner døra til badet. :D

 

Bildet ble tatt da jeg var ute og pusset tennene, mens jeg hørte på Metallica "For Whom the Bells Toll" på P6 Rock fordi Radio Rock spilte noe grungeskvip igjen. Som alle vet,  er det jo bare de to første platene til Metallica som er verd å høre på! ?

 

20190905_222133.jpg

 

Endret av Mastiff
  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus fremhevet denne emne

Eller min filosofi: Hvis det er noe som ikke går i øyeblikket, så legg det til side en stund, og prøv igjen. Og hør for all del ikke på folk som sier at noe er umulig. Jeg har ikke tall på alle gangene folk har sagt at noe er umulig å programmere inn, og så har jeg fått det til ved å google, spørre folk på forum og bruke riktige program og triks. Jokke mente at alt kan repareres. Jeg mener at alt kan improviseres! ;)

 

image.png.1140efa6b7ef2a114f976ecb200371bf.png

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der. For min del er det jo også det at jeg er hysterisk for stabiliteten, men alle løsningene jeg har i aktivt bruk, fungerer 100 % stabilt, ved hjelp av et plaster her og der. Noen ting gjøres med Girder, noe med EventGhost, noe med Home Assistant og noe med NodeRed. Det e et lappeteppe, og fruen er livredd for at jeg skal dø fra det, for ingen andre i verden vil nok klare å finne ut av det. Så da er det bra at genene i familien tilsier at jeg ikke legger på lokket på denne siden av 100! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. 

 

På 5.9.2019 den 22.18, Mastiff skrev:

Severen i huset har fire lydkort med tre soner hver (Audigy med kX-Drivere på Windows 2016 Server) som multisonemusikken og nettradioen kommer fra.

 

Det er du som er Multisone-tsaren, er det ikke?  ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte HTPC Trinn for trinn-kurset ditt på tek.no for ganske mange år siden (jeg bruker fremdeles JRiver, så takk for det), og samme brukernavn der som her samt skrivemåten gjorde at jeg har hatt mistanke ganske lenge. Men sitatet over fjernet det meste av tvilen. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he! :) Jeg husker at jeg skrev de greiene, ja. Og så skrev jeg en om bil-pc, den var litt mer for spesielt interesserte. Men jeg vil aldri droppe JRMC for musikk. Og jeg har det også på HTPC-en (HDPC, siden den fyrer til en "4K"-prosjektør), og bruker det til å spille av alt unntatt 3D, der kjører jeg PowerDVD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjermen i bakvinduet var for å sende fingeren og diverse meldinger til bilene bak! ;) Sånn når jeg hadde kjørt forbi en somlepetter, eller noe. Men kablene smeltet ikke, de var bare kaotiske, så jeg tok en opprydding. Men ikke noe problem, det var jo ikke akkurat en tung og ren faktatråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.