Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Automatisk dimming av lys


VegarFlo

Spørsmål

Hei

Har nettopp kjøpt Fibaro HC, og er fersk rundt dette med å helautomatisere.

Hva er best practice rundt justering av lys?

Jeg har følgende oppsett:

5 soner med Fibaro Dimmer

1 Fibaro Motion

2 Heatit termostater

+ noen veggplugger.

 

Foreløpig disse scener: Natt, Hjemme, Ute, Reise.

 

Jeg ønsker at lyset skal dimmes basert på LUX fra lyssensoren. Sonene må også dimmes forskjellig da nivåene ikke er like selv om det er samme dimmere. Har det med belastning å gjøre?

Når DAG-scene aktiveres, skal lysene gå på kun dersom LUX er over et visst nivå, deretter dimme seg selv.

I dag er sensor plassert i vinduet og måler lyset ute. Er det bedre å måle inne?

 

Når jeg tenker meg frem til løsninger, så blir det en haug med scener for hver LUX-periode. ?

 

Hva gjør dere? Skiller dere scener for lys, varme og dingser for deretter å kalle opp scener fra andre scener? Best practice??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
14 minutter siden, VegarFlo skrev:

Sonene må også dimmes forskjellig da nivåene ikke er like selv om det er samme dimmere. Har det med belastning å gjøre?

I prinsippet skulle de vært like, så lenge lyskildene er like. Sjekk at Parameter 1 og 2 er satt likt. 

 

28 minutter siden, VegarFlo skrev:

Når jeg tenker meg frem til løsninger, så blir det en haug med scener for hver LUX-periode. ?

Det kan nok stemme... evt et script med mer glidende funksjoner, men da må man programmere en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg gjør noe lignende for en led-stripe - dimmer den basert på lux fra en sensor.
Jeg bruker EasyTrigger til dette.

Enkelt sagt - dersom LUX < 51

så skal lysene settes til 18 + (LUX / 1.5)

Formelen som passer for deg må du nesten finne selv - Det ble mye testing for min del.

Men da har jeg iallefall bare en event ?

 

kitchenFloorAuto.PNG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.