Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer / Wago / Z-wave / KNX


Kskarst1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

det er tydeligvis alt for mange muligheter for automatisering av heimen men jeg TROR jeg har landet på en løsning

Homeseer som master system for hjemme automasjonen, spørsmålet er da hva slags komponenter og systemer som blir liggende "under" Homeseer.

 

hva slags komponenter er fornuftig og bruke for og få inn følgende komponenter på homeseer uten for mye plunder og heft?

jeg har typisk mange av hver så Z-Wave eller lignende blir fort dyrt.

1. Digitale inn og utganger (WAGO PLC/Arduino/KNX eller annet?)

2. analoge innganger for pt100 eller pt1000 temp følere (WAGO PLC/Arduino/KNX eller annet?)

3. Mbus energi målere og grundfos pumper, noen som har erfaring med og knytte disse mot homeseer? Vet Wago har en Mbus modul men vet ikke om noen har klart og hente info videre til Homeseer.

4. bryter/kontroll paneler, hva bruker folket? ønsker egentlig temperatur og lys styring for hvert rom men tviler på at dette kombineres med at lys styring skal fungere selv om Homeseer feiler av en eller annen grunn.

5. Wago PLC kommer med ETS3 og kan kontrollere/programmere alle mulige KNX enheter etter som jeg har skjønt.

(kan da legge MBUS og Dali direkte under WAGO plc og dermed ha en kontroller som er online og styrer de viktigste funksjonene selv om Homeseer skulle være nede av en eller annen grunn)

MEN. hvordan er det og få Homeseer til og sende motta all informasjonen som trengs, er det noen som bruker Wago PLC med Homeseer her på forumet?

 

 

-Kenneth

 

Endret av Kskarst1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moskus, takk for det!

 

ser at det ble litt uklart akkurat hva jeg ønsket og vite så jeg redigerte det opprinnelige innlegget litt så får jeg heller spørre om igjen når jeg sitter fast :)

Tviler på at du er veldig treig, da hadde du ikke vært superhelt9_9

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 19.57, Kskarst1 skrev:

jeg har typisk mange av hver så Z-Wave eller lignende blir fort dyrt.

Det gjør KNX eller PLCer også, med mindre du får det utstyret gratis...

 

 

Jeg kjenner ikke til Wago PLCer spesielt, men de styres vel med Modbus som så mange andre. Da kan du bruke Modbus-plugin'en for å interface de med HomeSeer. Arduino kan interfaces med egen Arduino-plugin eller f.eks. via MQTT. KNX har en KNX-plugin som kan hente og styre enheter i et ferdig programmert nettverk, men jeg tror ikke du kan sette det opp via HomeSeer.

 

Dette er jo en fin vei å gå hvis man har kunnskapen til å gå den, men det krever nok en del ekstra ettersom det er en nesten ny sti å gå opp. Men det betyr ikke at det ikke fungerer. :) 

 

5 timer siden, Kskarst1 skrev:

Tviler på at du er veldig treig, da hadde du ikke vært superhelt9_9

Tror fruen innimellom er sterkt uenig... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.