Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rekkeviddeutfordringer.


Richard Thue

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha sensorer på dører i ett par garasjer, og sliter med rekkevidde på magnetkontakt.  Magnetkontaktene jeg har prøvd er av typen Nexa. Ellers i huset fungerer de helt fint. 

Det finnes fastmonterte lysbrytere i garasjene til lys som fungerer greit om de styres via systemet. Jeg trodde at disse også oppførte seg som range extendere.

Er det en praktisk rekkevidde som setter begrensinger? Lengste avstand i mitt tilfelle er ca 35m i luftlinje. Z-wave kontroller er plassert ved vindu, og så skal signal (siktelinje) gjennom 2 garasjer.

Er det andre anbefalinger på magnetkontakter som har god rekkevidde?

 

Vil en dedikert range extender ala DENNE hjelpe? Eller finnes det andre måter å få økt rekkevidden?

 

Richard

Endret av Richard Thue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Richard Thue skrev:

Det finnes fastmonterte lysbrytere i garasjene til lys som fungerer greit om de styres via systemet. Jeg trodde at disse også oppførte seg som range extendere.

Jo, hvis de er Z-wave (og magnetbryteren også er Z-wave, Nexa leverer jo også 433 Mhz), så skal de videresende beskjeder.

 

Hva er lengste avstand mellom to noder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er Z-wave.  Avstand fra nærmeste node er ca 8m. Hvis jeg ikke tar med den som styrer lyset. Der er avstanden 0,5m  Jeg har satt opp en bevegelsessensor, og den fungerer. Problemet med denne er at det blir litt forsinkelse på når lyset kommer på. Magnetsensoren fungerer om jeg går midt i garasjen. Men der er det jo ingen dør.

 

Jeg tenkte kanskje en extender har større rekkevidde enn et av/på bryter. Bryteren er forøvrig av typen Nexa AN-179.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand til nærmeste node på fast strøm er viktig, for det er kun de som videresender beskjeder.

8 m kan være litt i grenselandet, ja.

 

Om extendere har bedre rekkevidde eller ei har vært diskutert før, uten egentlig konklusjon. Men kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at noe kommer igjennom, og magnetkontakten har kort vei til nærmeste enhet på strøm.

 

Såvidt jeg kan se, ut ifra søk, så har ikke en extender noe bedre funksjon enn en strømplugg. Så da tenker jeg at jeg prøver å putte inn ett par plugger i stikk som ligger imellom. Kanskje det gjør susen.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

Det tror jeg varierer litt fra produsent til produsent...

Det kan eg skrive under på. 

F.eks har eg funne ut at Telldus mini plugin har langt dårlegare rekkevidde enn "alle andre". Sjølv med mange andre nodar i nærheiten har dei svært få "naboar" samanlikna med resten av nodane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.