Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Vanskelig å skaffe elektriker - oppstart hjemmeautomasjon


leifsverre

Spørsmål

Hei

Jeg har som veldig mange andre her på forumet kjøpt meg z-wave utstyr (fibaro dimmer 2) som skal inn bak diverse brytere.

Problemet er at jeg bor i en liten by, og her virker det ikke som så mange elektrikere har vært borti z-wave før.

Har i det hele tatt hatt en veldig vanskelig prosess med å få noen til å komme å se på utstyret.

Fikk omsider en elektriker til å installere ên dimmer bak en tidligere dimmer i dag, men de fire andre dimmerene jeg har var det ikke aktuelt å installere. Ikke før elektrikeren hadde lest seg opp på dimmerne.

 

Grunner som blir oppgitt er: 

- det kan oppstå kommunikasjonstrøbbel mellom enhetene om de blir stående for tett (og at de da må komme tilbake for å rette på problemet),

- at det er billige dimmere, og at det da mest sannsynlig ikke er bra nok

- at de ikke kan gå god for at det er trygt og godt (som deres eget system selvsagt er )

 

Er det noe i dette, eller er dette bare påslag for å selge eget system?

Er det noen her som har hatt problemer med å få elektriker til å installere?

Hvordan har dere i så fall gått frem for å få installert systemet (eller ga dere opp)?

Blir jeg nødt til å krype til korset å kjøpe meg et svindyrt, og lite utvidbart xComfort system?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er vel slik at elektrikeren tar på seg en del ansvar når de monterer utstyr og at de vil ha en leverandør å gå videre til dersom noe skulle skje. Jeg hadde også problemer med å få installert dimmere hos meg. Fikk tvert nei hos et par elektrikere før jeg fant en som hadde kjennskap til produktene og ville montere. Nå bor jeg i tilknytning til en større by (Stavanger), så det er mange elektrikere å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja det er overraskende mange elektrikere som ALDRI har hørt om z-wave.

Her i dalføret er "automasjon" tydeligvis synonymt med KNX.

 

"Min" elektriker hadde heller ingen inngående kjennskap til Z-wave, men han hadde heldigvis ingen betenkeligheter med å montere mine dimmere og termostater. Det hører med til historien at han var i stand til å lese et enkelt koblingsskjema :-)

 

At "hoffleverandører" som for.eks ThermoFloor fører stadig flere Z-wave produkter i sortimentet er vel med på å "fronte" systemet ovenfor uinteresserte/uinnvidde trikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tipper at mye løsner den dagen grossistene som brukes av elektrikerne tar inn z-waveutstyr. Mange elektrikere er litt skeptiske til å installere noe de ikke vet hva er, som kunden har kjøpt selv fra en butikk de aldri har hørt om. Da forsvinner det penger i manglende påslag på materiellet, og det øker risiko for elektriker da de ikke har kontroll på kjeden fra produsent til installasjon. Og de skal jo være litt skeptiske også, så den er liksom grei nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forstår jo at de står med en del ansvar når de velger å montere utstyr, så at de må sjekke ut litt er absolutt greit. Håper også at Z-wave blir "mainstream" relativt snart, men det kan vel ta noen år enda... Elektrikeren som var her sa at han skulle sjekke ut litt, for så å komme med et svar på om han kunne montere resten av utstyret. Synes det var litt rart at han monterte en av dimmerne, men ikke de resterende. Men det kan vel være grunner til dette også? Om det ikke løsner med han som var her får jeg bare prøve å finne noen andre. Kanskje noen kan gjøre det på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gjør det "riktig" er mitt råd (altså med kvittering), hvis det var det du mente med "på kveldstid" ;)

 

Når han har koblet én, men nøler med de andre, så høres det jo ut som om det er dette med kommunikasjonsproblemer (og påfølgende reklamasjon) han er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Vitellius skrev:

"Min" elektriker hadde heller ingen inngående kjennskap til Z-wave, men han hadde heldigvis ingen betenkeligheter med å montere mine dimmere og termostater.

Ikke min heller.

 

Det er ikke elektrikeren sak å bry seg om en Z-wave dimmer kommuniserer eller ikke. Det er jo egentlig ditt problem. Hvis han kan montere (og stole på) en xComfort-dimmer, så kan han også montere en Z-wave dimmer.

 

 

4 timer siden, leifsverre skrev:

Blir jeg nødt til å krype til korset å kjøpe meg et svindyrt, og lite utvidbart xComfort system?

Nei, gud forby. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.