Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler med seriekobling og "smart"?


Dustehuset

Anbefalte innlegg

Jeg trenger åtte røykvarslere med funksjonen "varsler én varsler alle uavhengig av hub“, men hvor det også mulig at Home Assistant plukker opp at det går en alarm. Ønsker dette for at alle røykvarslerne alltid skal varsle uavhengig om hjemmeautomasjonsystemet er i drift eller ikke.

 

Har allerede testet FIBARO z-wave, som kun kan seriekobles via z-wave. 

Har lest en del tråder her hvor det antydes at ett av produktene fra Popp kan seriekobles med mer enn 3 enheter. Kontaktet Popp for å avklare hvilke av deres produkter som løser mitt behov og fik svar at alle deres røykvarslere har en begrensning på tre enheter.

 

Så da er mitt spørsmål om det er noen som har løst dette.

 

Jeg vurderer å hacke en "dum" seriekoblet røykvarsler,  med en nodemcu e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dustehuset skrev:

Har allerede testet FIBARO z-wave, som kun kan seriekobles via z-wave. 

De kan ikke seriekobles, selv via Z-wave. :(

 

6 minutter siden, Dustehuset skrev:

Så da er mitt spørsmål om det er noen som har løst dette.

Fireangel kan seriekobles, men kun med kabel.

 

8 minutter siden, Dustehuset skrev:

Så da er mitt spørsmål om det er noen som har løst dette.

Jeg bruker gode, gamle KD-101 på 433 Mhz (samt Fireangel med Z-wave i det nye påbygget + noen ekstra fra Verisure. Man får ALDRI nok brannvarslere!).

 

Noen er skeptiske til KD-101. Jeg har fått dem ufrivillig testet ved to anledninger (uten dramatikk) og mener de reagerer fort nok, og står ikke tilbake for andre varslere jeg kan sammenligne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du finne noen som også har rele-enhet hvor man kan feste på noe som slår til når rele kobler/kobler av. Tidligere solgte Sikkerheten-selv både Deltronic og Ei electronics med slike enheter. Nå ser det bare ut som om Ei electronics har dette. 

https://sikkerheten-selv.no/product/1187/ei413-radiolink-relekort-med-no-nc-utgang

 

Edit: Jeg regner med at det ikke er så vanskelig å hacke en KD-101 varsler til å være releutgang.

Edit2: Selv så kjører jeg Deltronic PHR-1211 med en CM02 enhet som kobler ett rele til closed når det er alarm. Jeg har også muligheten til å trigge alarmen fra denne enheten. For å få det over Z-wave har jeg koblet en z-uno mot denne og får slik beskjed hver gang noen i familien glemmer å lukke baderomsdøra når de dusjer eller glemmer å slå på avtrekksvifta når de svir bacon.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig å si at kablet løsning ikke er aktuelt. Så derfor utgår Fireangel.

 

Har sett noen hacks hvor det henges på "noe mer", ved et inngrep i selve røykvarsleren, som en bro til automasjonsystemet. Men vet ikke helt hvor stuerent det er, i henhold til forsikringsselskap, med en røykvarsler som det er tuklet med. Dersom ulykken skulle inntreffe og huset brenner ned.

Tror derfor en løsning basert på å fange opp fra en 433MHz, eller noe lignende, er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også ein heil haug KD101, i alle rom utanom bad x 2.

Dei fungerer fint, men har hatt eit fåtall falske alarmar som eg aldri har funne ut årsaken til.

RFXtrx433 sniffer fint signala og triggar events i HomeSeer, det bør fungere fint i HomeAssistant også vil eg anta. Her i huset blir det ved alarm skrudd av ein del utvalgte noder som vv-tank x 2, oppvaskmaskin, panelovnar osv, samt at alt lys blir skrudd på. Og det viktigaste av alt er at seriekopling fungerer 100% også om HomeSeer er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Dustehuset said:

Har sett noen hacks hvor det henges på "noe mer", ved et inngrep i selve røykvarsleren, som en bro til automasjonsystemet. Men vet ikke helt hvor stuerent det er, i henhold til forsikringsselskap, med en røykvarsler som det er tuklet med. Dersom ulykken skulle inntreffe og huset brenner ned.

Så lenge du ikke hacker den eneste røykvarsleren du har så tror jeg ikke det er noe problem. 

 

KD-101 kan du vel få inn i HomeSeer ved hjelp av RfxTrx eller RfLink (RfLink har jeg selv testet) uten å gjøre noen modifiseringer av røykvarslerene siden de kjører på 433MHz over en kjent protokoll.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt KD-101 tidligere, men har nå NEXA FS-558/RF. De fungerer ganske likt som KD-101, men bruker kun 2 stk AA batterier (i motsetning til 3xAA + ett 9v). Når de blir utløst registeres det av RFLink iallefall (vet ikke med RFXCom). Har bare hatt dem siden mai, så kan ikke uttale meg om batterilevetid. Men har ikke måttet bytte batteri ennå iallefall. Har heller ikke fått gleden av å teste hvor gode de er på å detektere brann - men regner med de gjør jobben.

 

https://www.nexa.se/vara-produkter/fire-safety/brandvarnare/fs-558rf-tradlos-optisk-brandvarnare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, panylund skrev:

noen som har sett noe på disse? https://www.elektroimportoren.no/roeykvarsler/4514708/Product.html?Event=accessories

ser de snakker om zigbee men er det da lov å håpe at conbee kan snakke med de?

 

Mener ConBee/deCONZ støtter andre røykvarslere, så det burde være mulig å få på plass støtte for disse også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at de ligger som støttet enhet fra versjon 2.5.67 hos conbee faktisk:) 

Support Develco smoke detector #1534

 

men helt hvilke muligheter den har finner jeg ikke ut så mye om. å få varselet om brann er vel naturlig men om det kan stoppes og lokaliseres vet jeg ikke. Ei ikke helt sikker på hvordan denne er seriekoblet? alt via zigbee? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/09/2019 at 16:23, tankred_smult said:

Har hatt KD-101 tidligere, men har nå NEXA FS-558/RF. De fungerer ganske likt som KD-101, men bruker kun 2 stk AA batterier (i motsetning til 3xAA + ett 9v). Når de blir utløst registeres det av RFLink iallefall (vet ikke med RFXCom). Har bare hatt dem siden mai, så kan ikke uttale meg om batterilevetid. Men har ikke måttet bytte batteri ennå iallefall. Har heller ikke fått gleden av å teste hvor gode de er på å detektere brann - men regner med de gjør jobben.

 

https://www.nexa.se/vara-produkter/fire-safety/brandvarnare/fs-558rf-tradlos-optisk-brandvarnare

 

Housegard Origo ser fysisk like ut som Nexa FS-558/RF, og har helt like spesifikasjoner så langt jeg kan se (2 AA-batterier, pausefunksjon, lokaliseringsfunksjon++). Så det kan tenkes de er samme modell med forskjellig branding. De er iallefall på tilbud på eldirekte ut dagen til 399,- for en 2pk, så jeg sjanser på at jeg kan koble de til mine eksisterende nexa-varslere:

https://www.eldirekte.no/housegard-origotradlos-roykvarsler-2pk/cat-p/c/p8345765

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.9.2019 den 10.01, tankred_smult skrev:

 

Housegard Origo ser fysisk like ut som Nexa FS-558/RF, og har helt like spesifikasjoner så langt jeg kan se (2 AA-batterier, pausefunksjon, lokaliseringsfunksjon++). Så det kan tenkes de er samme modell med forskjellig branding. De er iallefall på tilbud på eldirekte ut dagen til 399,- for en 2pk, så jeg sjanser på at jeg kan koble de til mine eksisterende nexa-varslere:

https://www.eldirekte.no/housegard-origotradlos-roykvarsler-2pk/cat-p/c/p8345765

 

 

Hei! Jeg er på jakt etter trådløse røykvarslere og fant denne tråden. Har følgende kriterier og lurer på om du har hatt suksess med Origo iht. disse kriteriene:

  • Kan seriekoples (uavhengig av smart hub) - varsler én, varsler alle
  • Kan koples til smart hub - jeg bruker Athom Homey, som støtter z-wave, zigbee, wifi osv. 
  • Varsling på mobil (via smarthuben) når alarm har gått, inkl. hvilken varsler som har gått av
  • Mulighet til å skru av via smart hub (i mitt tilfelle Homey)
  • Seriekopling som funker selv om smarthuben er nede eller strømmen går

Kjøpte 2 stk av denne fra Kjell & co, men har ikke satt dem opp ennå, da jeg mistenker at seriekopling ikke funker siden det ikke står beskrevet. Så hvis Origo sine kan seriekoples og varsle iht. kriteriene over, så er det en høyaktuell variant. Atskillig billigere enn alternativene også...

 

Hører gjerne om dine - og andres - erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, kebabkongen skrev:

da jeg mistenker at seriekopling ikke funker siden det ikke står beskrevet.

Det har du nok helt rett i, dessverre.

 

Realiteten er at det ikke er noen 100% geniale brannvarslere med Z-wave. Vel, jeg har FireAngel, men de krever kabling.

 

Det nærmeste man kommer er Popp, men der er det maksimalt 3 som kan assosieres sammen ved alarm før man får problemer hvis de trigges. Men når jeg tenker meg om kan det være at FutureHome sine rebrandede gjør jobben. Ikke testet selv, dog. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet på at jeg kjøper mange z-wave røykvarslere, som jeg kobler inn i smartthings. De går jo ikke seriekoblet uten hun, så derfor skal jeg ha to stk seriekoblet mellom etasjene i tillegg til z-wave på respektive rom. Så kommer nok til å kjøpe to stk nest selv om jeg vet de kutter tredjepart API, men bare så vi kan slå av falsk alarm fra hver etasje via egen mobil (leier ut kjelleren).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Det har du nok helt rett i, dessverre.

 

Realiteten er at det ikke er noen 100% geniale brannvarslere med Z-wave. Vel, jeg har FireAngel, men de krever kabling.

 

Det nærmeste man kommer er Popp, men der er det maksimalt 3 som kan assosieres sammen ved alarm før man får problemer hvis de trigges. Men når jeg tenker meg om kan det være at FutureHome sine rebrandede gjør jobben. Ikke testet selv, dog. 

 

Futurehome sine ser jo ut som rene kinderegget. Hissig pris, dog, dersom man skal ha i alle rom, noe som i mitt tilfelle vil være minst 6 stk. Spørsmålet er om de funker med andre huber enn Futurehome sin egen, f.eks. Athom Homey som jeg bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kebabkongen skrev:

Spørsmålet er om de funker med andre huber enn Futurehome sin egen, f.eks. Athom Homey som jeg bruker..

De er Z-wave, så det er vel ingen grunn til at de ikke skal fungere. FutureHome har, så vidt jeg vet, kun rebrandet noen andre, så det er mulig at de er billigere uten FH-logo på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sikkert at FutureHome sine kan sammenkobles uten at de er avhengige av huben (altså sammenkoblet via assosiasjon)?

 

Jeg har ikke undersøkt nøye, men følgende tekst i beskrivelsen deres taler litt imot det synes jeg:

- Futurehome smart brannvarsler har alle tre typer sensorer og seriekobling for bare 1.499 kroner per stykk (pluss Smarthub for seriekobling og varslingssystemet).

Futurehome Smarthuben seriekobler brannvarslerne og lar deg overvåke og kontrollere brannvarslerne dine fra smarttelefonen din.

 

Kanskje tanken bak krav om Hub er at du behøver en Hub for å sette opp assosiasjon?

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Nexa FS-558/RF oppfyller nesten alle kravene dine

 

 

21 hours ago, kebabkongen said:

 

Hei! Jeg er på jakt etter trådløse røykvarslere og fant denne tråden. Har følgende kriterier og lurer på om du har hatt suksess med Origo iht. disse kriteriene:

  • Kan seriekoples (uavhengig av smart hub) - varsler én, varsler alle

 

Det har jeg testet og fungerer.

 

Quote
  • Kan koples til smart hub - jeg bruker Athom Homey, som støtter z-wave, zigbee, wifi osv. 

 

Har kun testet å koble den til RFLink, det fungerer fint. Den bruker 433Mhz og skal i teorien kunne kobles til alle som kan lytte på 433Mhz (men de må støtte protokollen som brukes). 

 

Quote
  • Varsling på mobil (via smarthuben) når alarm har gått, inkl. hvilken varsler som har gått av

 

Jeg får varsel via smarthus(openhab) når røykvarsleren utløser.

 

Quote
  • Mulighet til å skru av via smart hub (i mitt tilfelle Homey)

 

Det tror jeg ikke er mulig med Nexa FS-558/RF, men er ikke helt sikker. Man kan skru av/disable røykvarsleren i 10 minutter, men da ved å trykke på knappen til røykvarsleren som er utløst (ikke testet, men sånn jeg oppfattet manualen).

 

Quote
  • Seriekopling som funker selv om smarthuben er nede eller strømmen går

 

Seriekoblingen fungerer uavhengig av smarthuben. 

 

Quote

Kjøpte 2 stk av denne fra Kjell & co, men har ikke satt dem opp ennå, da jeg mistenker at seriekopling ikke funker siden det ikke står beskrevet. Så hvis Origo sine kan seriekoples og varsle iht. kriteriene over, så er det en høyaktuell variant. Atskillig billigere enn alternativene også...

 

Hører gjerne om dine - og andres - erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, kebabkongen said:
  • Mulighet til å skru av via smart hub (i mitt tilfelle Homey)

 

Selv om jeg ser nytteverdien i dette vil jeg nok ikke ha denne funksjonen i eget system. Vi vet alle hvordan uforklarlige bugs kan dukke opp og integrasjoner kan kødde seg til. I værste fall risikerer man et brannscenario der røykvarslerne blir skrudd av fra Homey uten at man våkner. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Pass. Ingen urimelig tanke. Jeg vil si at seriekobling via hub ikke er seriekobling.

Det er sant. Med den definisjonen vil jo alle være seriekoblet, det er jo bare å lage en automasjon.

 

Men cluet her handler jo om at hvis det brenner i etasjen nedenfor, er kanskje hub uten strøm og uten nett. Har ikke røykvarslerne da kobling mellom seg - uten hub, er det ikke seriekoblet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.