Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Renovering


John_EA

Spørsmål

Hei.

 

Ny med automasjon, så trenger litt hjelp med å komme igang.

Har idag tp-link deco m9 pluss mesh-løsning her hjemme , en løsning med støtte for zigbee.

Spørsmål 1: dersom jeg kobler til en hub til routeren, vil da denne kunne utnytte zigbee nettet jeg allerede har? Eller vil feks en homey sette opp et eget nett?

 

Bruker idag Tibber, å ønsker at automasjon skal kobles mot Tibber for å også kunne styre på strømpris.

Sliter videre med å velge hub. I utgangspunktet har jeg bestemt meg for å ville automatisere følgende i huset:

- vannbåren gulvvarme

- smartlås på ytterdører (+ eventuelt på veranda dør)

- noe lys

- elbillader

Det vil selvsagt komme mer etterhvert, men tenker at dette blir starten.

 

Er det noen som har forslag til hvilke produkter jeg bør se på? Kanskje og hvilke forskjellige type komponenter jeg bør vurdere?

 

Vi starter renovasjon av huset ila vinteren så d er mulig å få ting inn i vegger, samt så har en jo mulighet til å både planlegge og handle på forhånd.

 

Sent fra min Nokia 8.1 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
På 14.9.2019 den 8.31, John_EA skrev:

Spørsmål 1: dersom jeg kobler til en hub til routeren, vil da denne kunne utnytte zigbee nettet jeg allerede har? Eller vil feks en homey sette opp et eget nett?

Definer "nett". Hvis du vil at Homey skal skal styre noe via Zigbee, så bør du nok i utgangspunktet bruke den som gateway istedenfor TP-link'en.

 

Det er mulig Zigbee også støtter secondary controllers, etc, som Z-wave gjør, men det kan jeg ikke så mye om...

 

 

På 14.9.2019 den 8.31, John_EA skrev:

Er det noen som har forslag til hvilke produkter jeg bør se på? Kanskje og hvilke forskjellige type komponenter jeg bør vurdere?

Jeg hadde gått for Z-wave for lys og varmestyring. Det er relativt rimelig og det er stabilt. Litt avhengig av hvilken hub du velger.

 

Homey (og da ville jeg vurdert Pro) er et alternativ. SmartThings likeså. Ellers kan du se på Home Assistant hvis du har mer tid enn penger, eller HomeSeer hvis du ofrer litt penger på en god programvare som er stabil i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.