Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nexa LGDR-3500 ip44 led lys


sverre_telldus

Anbefalte innlegg

Hei har endel slike ute, de blir brukt til og styre hagebelysningen (gjennom TellStick ZNet Lite v2)  de virker helt 100% med henhold til på ved solnedgang og av på en viss tid på natten. 
Har forøvrig flere z-wave kontakter inne uten samme problemet. 
Mitt problem er at stikkontaktene "lekker" støm, hagelysene blinker med ugjevne mellomrom eller står på med typ 5% lys hele tiden. Hvordan løser man et slikt problem? ikke det at det gjør så mye, lampene er jo bare noen få watt (1-12 w) men jeg tror jo ikke det er så veldig bra i lengden...

Endret av sverre_telldus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det trur jeg ikke, siden det har vært der fra dag en. Har utbygd systemet etterhvert og utvidet det, det begynte bare med en lys lenke i en portal. Nå har jeg tre slike kontakter og alle er like, og alle slepper strøm gjennom, jeg tror egentlig at det er snakk om micro watt og led lysene ikke trenger så veldig mye for og tenne. (i feks lys lenkene fra Clase Ohlson https://www.clasohlson.com/no/Northlight-lysslynge-Deco-LED/Pr366636000  )   og det er jo veldig lite. Har tidligere hørt om problemer med led lys og lys lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått gjort det, pga litt vått vær og gidder ikke og gå ut. Men jeg har hentet inn om av disse kontaktene, og prøvd de inne, der står det normalt en z-wave kontakt for inne bruk. Og det samme skjer her inne med led lys, det skjer ikke til vanlig med den telldus kontakten,  så da er det rett og slett bare disse kontraktene som er dårlige.  

 

Men finnes det et knep og få slutt på det?  

Om ikke må jeg bytte kontakter til z-wave...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, arneolav skrev:

Det er krav om topolbrudd.

For å "omgå" dette går det å holde 220V utstyret innendørs og så trekke kabler for 12 volt ut.

 

 

LGDR-3500 er jo godkjent for utendørs bruk... dermed må det vel være en feil på den om det er spenning i avslått tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

LGDR-3500 er jo godkjent for utendørs bruk

Joda, med IP44 er ikke særlig tett, kan lett få fukt i den hvis den sitter utsatt til.

Så derfor tenker jeg å flytte bryter inn, eller i hvertfall må den sitte på et tørt sted, oppe, under takutstikk eller noe slikt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ZoRaC said:

 

LGDR-3500 er jo godkjent for utendørs bruk... dermed må det vel være en feil på den om det er spenning i avslått tilstand?

Krav om 2-polet brudd har bakgrunn i at det skal være mulig å koble ut begge faser ved «service» (bytte lyspære ol. fra gammelt av). Når en lampe er koblet til strøm via en stikkontakt (også når det er et smartstøpsel mellom) så oppfylles dette kravet ved at støpselet kan trekkes ut av stikkontakten.

 

Det jeg prøver å komme til er at det ikke er sikkert smartstøpslene har 2-polet brudd, selvom de er godkjent for utendørs bruk. Og om det kun har 1-polet brudd så er det sannsynligvis dette som er grunnen til at LED-lampene lyser svakt/blinker når de er skrudd av. De krever rett og slett så lite strøm for å lyse at strømmen som går fra ubrutte fasen, gjennom LEDen og tilbake via kapasitans i kabel/lampe er nok til å tenne.

Dette er et vanlig problem for veldig svake LED, og kan løses ved å koble på en endemotstand. Men dette er nok ikke så enkelt på LED-lenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Det jeg prøver å komme til er at det ikke er sikkert smartstøpslene har 2-polet brudd, selvom de er godkjent for utendørs bruk. Og om det kun har 1-polet brudd så er det sannsynligvis dette som er grunnen til at LED-lampene lyser svakt/blinker når de er skrudd av.

 

Aha, det var jeg ikke klar over. Da er du nok inne på årsaken til problemet ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er det som er grunnen, at kontakten egentlig er for dårlig for led lys, den virket sikkert bra når den ble laget en den gangen det ikke ble brukt led lys på få watt. 

Er det noen som  isåfall vet om "popp ip44"  ( https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fjernstrombryter/popp-utendorsbryter-z-wave-p51352 ) er bedre?  den er iallefall z-wave pluss men den er stor....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har den eldre versjonen av den Popp-bryteren. Den fungerer fint på terrassevarmeren, men jeg kan prøve den med en svak LED-pære. Jeg tror imidlertid ikke den bryter begge polene den heller.

Flott får håpe den er bedre... 
 

 

Endret av sverre_telldus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.