Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tellstick problemer


erlendo89

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er min første post her på forumet så jeg skal prøve å få med en del ting jeg lurer på/har problemer med. 

 

Jeg har en Tellstick ZNet Lite v1 som jeg i første omgang prøver å få styrt alt av lys med og så blir det sikkert mer etterhvert.

Har hatt den i flere år, men har ikke tatt den i bruk før etter at vi flyttet inn i nytt hus. Har foreløpig bare 433mhz enheter siden jeg fikk de billig, men regner med jeg må bytte oppgradere til z-wave så fort jeg har penger til overs

 

Foreløpig har jeg bare klart å få til styring i ett av rommene, men det fungerer bare av og til. Har koblet lyset på loftstua til en Nexa MWMR 251, men det er skjelden den reagerer hvis jeg prøver å styre det med appen til Telldus. Har lagt inn en hendelse i Telldus live hvor lyset skrur seg på 20% ved solnedgang og av ved soloppgang. Denne fungerer kanskje annenhver dag, så vi må skru det på manuelt med veggbryter ellers. Den fungerte som normalt i starten, men har bare blitt verre. Jeg skjønner at det sannsynligvis vil bli bedre med z-wave, men det skal vel fungere bedre enn dette? Eller er det dimmeren som er problemet?

 

Har også prøvd å koble lyset i flere av rommene i huset med Nexa WMR 252, men disse får jeg ikke til å fungere i det hele tatt. Det bare blinker en stund og så slår det seg av.

En kamerat av meg styrer alle sine lys med denne så jeg hadde håpet å få de til å fungere, men det ser dårlig ut.

 

Jeg skal jo som sagt bytte til z-wave etterhvert og regner med det vil bli betraktelig bedre da, men vil gjerne få utstyret jeg har i dag skal fungere også.

Virker som om Fibaro dimmer 2 er det mest populære valget eller er det noen andre alternativer som er bedre/billigere?

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

WMR 252 er ikke en av mine favoritter. Har forsøkt kun en og det var ikke særlig vellykket, så den ligger i skrotskuffen. 

Det kan kanskje være at du har et dekningsproblem?

 

Hos meg har demper Nexa CMR101 og bryter LCMR1000 fungert ok i en del år, men har nå kun én igjen av hver og de er på vei ut i disse dager. 

Så nå er det zwave nesten over alt her, bortsett fra en hel del 433Mhz temperaturgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver fortsatt å få liv i de gamle dimmerne mine her inntil jeg får kjøpt noe nytt, så nå har jeg flere spørsmål.

Når jeg skrur på lyset på loftstua så styrer jeg også lyset på CMR101 som jeg bare har koblet til ei gammel lampe for å teste. Så nå styres den både som en egen enhet, men også når jeg prøver å styre en annen lampe. Hvordan er det mulig? Men i tillegg så vil ikke det lyset jeg egentlig prøver å styre, reagere(if that makes sense).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erlendo89 skrev:

Så nå styres den både som en egen enhet, men også når jeg prøver å styre en annen lampe. Hvordan er det mulig?

Den har lært signalet av den andre lampa på et tidspunkt, sannsynligvis.

 

1 time siden, erlendo89 skrev:

Men i tillegg så vil ikke det lyset jeg egentlig prøver å styre, reagere(if that makes sense).

Nei. Styres den som en egen enhet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Den har lært signalet av den andre lampa på et tidspunkt, sannsynligvis.

Virker sånn, men de virket hver for seg tidligere i dag. Plutselig så begynner den ene å reagere når jeg skal styre en annen enhet 

1 time siden, Moskus skrev:

Nei. Styres den som en egen enhet eller ikke?

Det skal styres som en egen enhet ja. Jeg går inn på lista over enheter som er lagt inn på tellsticken og prøver å styre lyset på loftstua, men ender opp med å styre lyset som er koblet på en annen lampe. Som sagt så funket det tidligere i dag, men ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok resette og gjøre ny opplæring.,  

Rensa hela minnet (tar bort alla sammankopplade fjärrkontroller): Håll ”Learn”-knappen intryckt i 6 sekunder (lysdioden på mottagaren blinkar). Släpp knappen och tryck på den en gång till. Lampan blinkar två gånger för att bekräfta att alla fjärrkontroller nu är frånkopplade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørte en liten reset, men det viste seg ikke å være feilen. Da jeg plukket ned lampa funket den plutselig igjen så det virker som om det er trafoen til lampa som  forstyrrer signalet. Flyttet dimmeren bort fra lampa så det ser ut til å funke bra nå. 

 

Men nå har jeg et annet spørsmål. Installerte en z wave dimmer på soverommet og koblet mot eksisterende bryter med impulsstyring. Jeg lurer på hvordan jeg kan sette opp en event som gjør at når jeg bruker bryteren på kveld/natt så går den til feks. 20% og 100% på dagtid. Har prøvd litt forskjellige løsninger i telldus Live, men det ser ikke ut til å fungere. Må sette dimmenivå manuelt hver gang. 

Finnes det en enkel måte å sette opp dette på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, erlendo89 skrev:

Men nå har jeg et annet spørsmål. Installerte en z wave dimmer på soverommet og koblet mot eksisterende bryter med impulsstyring. Jeg lurer på hvordan jeg kan sette opp en event som gjør at når jeg bruker bryteren på kveld/natt så går den til feks. 20% og 100% på dagtid. Har prøvd litt forskjellige løsninger i telldus Live, men det ser ikke ut til å fungere. Må sette dimmenivå manuelt hver gang. 

Finnes det en enkel måte å sette opp dette på? 


jeg kjenner ikke Telldus, men kan du endre en Z-Wave parameter fra et event? I så fall kan du løse det på den måten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

jeg kjenner ikke Telldus, men kan du endre en Z-Wave parameter fra et event? I så fall kan du løse det på den måten. 

Det burde vel være mulig med Telldus (som kan henge sammen med at jeg har problemer med å forestille meg en gateway som ikke kan det), men spørsmålet er mer om å sette dimmenivået med en parameter er mulig for den spesifikke dimmeren.

 

En annen, men mer dustete måte å gjøre det på kan være å sette dim nivået til f.eks. 20% og deretter skru av lyset rett etterpå. Bryteren burde gå til forrige nivå, men det er det vel heller ingen garanti for.

 

 

@erlendo89 spesifikt hvilken Z-wave dimmer er det snakk om? Den har jo en brukermanual, og alle mulige innstillinger står beskrevet der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Moskus nevner, dette beror på hvilken dimmer du har.

 

Men:

Dette løser du bedre via en "bevegelses melder":

Har en lignende løsning som styres av bevegelse, klokkeslett og natyrlig lys:

Ved bevegelse på natt (mellom to klokkeslett)  dimmes lyset til f.eks 20%, noe sterkere, eller helt av på dagtid, avhengig av "naturlig lys".

Dette kan du sette opp i TelldusLive/Hendelser, men det øvrige avhenger av hvilket utstyr du har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nexa zv9101 jeg har montert. Tenkte egentlig å kjøpe inn fibaro dimmer 2 i alle rom, men kom over denne på jula så det ble et lite impulskjøp. 

Den går jo tilbake til forrige så det er jo jo en løsning som moskus foreslår, men noe tungvint. 

Har bestilt en Kina bevegelsesdetekor for å teste, men vil helst ikke ha det på soverommet da jeg ser for meg at det kan bli mye av og på uten at det er meningen. 

 

Har løst det sånn halvveis med en dummy switch som dimmer lyset til 5% på natta, men da må jeg fram med telefonen for å styre det hver gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke en annen bryter/fjernkontroll til av og på. F.eks en Nexa WTE-2 (eller -1). Sett opp at når «on» trykkes så slår den på lyset til et gitt dimmenivå basert på klokkeslett (f.eks). Vippa på selve bryteren fjerner du bare, slik at den ikke blir brukt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erlendo89 skrev:

Har tenkt tanken. Har en wte-1 i skuffen, men jeg har tellstick znet lite v1 som ikke kan motta 433mhz signaler så det blir vel vanskelig. 

 


Da er det på tide å kjøpe seg en ordentlig smarthussentral og kassere leketøyet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken ja ?

Har vel egentlig bestemt meg for å satse på homeseer når jeg blir lei av tellsticken. 

 

Men over til topic så laget jeg meg en event som skrur på lyset til ønsket lysstyrke og av igjen ett sekund etter. Da går lyset tilbake til siste nivå når jeg skrur på igjen. Ikke helt optimalt, men det funker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erlendo89 skrev:

Men over til topic så laget jeg meg en event som skrur på lyset til ønsket lysstyrke og av igjen ett sekund etter. Da går lyset tilbake til siste nivå når jeg skrur på igjen. Ikke helt optimalt, men det funker

Med zwave "hjul-dimmer" bør "alle" problemer med dimming forhåpentlig være løst og vil kanskje også gi forbedret WAF. (Noen liker å dreie på et lite hjul!)

Du bør melde deg inn i Facegruppen "Vi som använder Telldus Live", der finnes "Experter" på det meste, også LUA.

.....

Nå som snart alt kan løses via zwave tror jeg du bør klare deg med den Tellstick du har. 

Pga 433Mhz kunne det med fordel vært en V2, men det blir stadig mindre aktuellt.

Forøvrig begynner tlf.app å bli ganske komplett, med bla. historikk, install, remove av zwave enheter etc.

...

Jeg styrer lys, varme, vv, motorvarmer og kameraer for overvåkning.

Alt hjemme og på hytta. Har over et halvt hundre brytere og dimmere samt noen ti-talls diverse givere.

Etter overgang til zwave og lokal styring har dette fungert helt problemfritt det siste året.

Og 433 er snart helt ute, men stadig "henger noe igjen".

....

Men uansett, lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

Det var nettopp HS3-salgt (pga HS4-lanseringen), men det er snart november og nytt 50% salg. :) 

Fikk med meg det ja, men tror ikke det blir å bytte helt med det første ?

 

2 timer siden, arneolav skrev:

Med zwave "hjul-dimmer" bør "alle" problemer med dimming forhåpentlig være løst og vil kanskje også gi forbedret WAF. (Noen liker å dreie på et lite hjul!)

Du bør melde deg inn i Facegruppen "Vi som använder Telldus Live", der finnes "Experter" på det meste, også LUA.

.....

WAF er viktig her i huset også ja så vi får se hva det blir til slutt. Fruen er ikke helt fornøyd ennå ihvertfall ?

Takk for tipset ang Facebook-siden. Da er jeg også medlem.

2 timer siden, arneolav skrev:

Nå som snart alt kan løses via zwave tror jeg du bør klare deg med den Tellstick du har. 

Pga 433Mhz kunne det med fordel vært en V2, men det blir stadig mindre aktuellt.

Forøvrig begynner tlf.app å bli ganske komplett, med bla. historikk, install, remove av zwave enheter etc.

...

Jeg styrer lys, varme, vv, motorvarmer og kameraer for overvåkning.

Alt hjemme og på hytta. Har over et halvt hundre brytere og dimmere samt noen ti-talls diverse givere.

Etter overgang til zwave og lokal styring har dette fungert helt problemfritt det siste året.

Og 433 er snart helt ute, men stadig "henger noe igjen".

....

Men uansett, lykke til!

 

 

Ja det er jo kjekt å få mest mulig over på z-wave, men det hadde jo også vært greit å få brukt for alt 433-utstyret i skuffen. Fant plutselig ut at alle røykvarslerne i huset vårt sender på 433Mhz så hadde jo vært kjekt å fått koblet til de også. Blir jo ganske kostbart å bytte ut alt med z-wave

 

Hvordan styrer du kameraovervåkning via Telldus? Det er noe jeg kunne tenkt meg selv i huset, men har ikke helt klart å finne ut hvordan jeg får det inn i Telldus-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erlendo89 skrev:

Hvordan styrer du kameraovervåkning via Telldus? Det er noe jeg kunne tenkt meg selv i huset, men har ikke helt klart å finne ut hvordan jeg får det inn i Telldus-systemet.

Det er ikke integrert, men har bryter ( ZWave) for hvert kamera som slår de av/på etter div regler:

Klokkeslett+sol (lux), borte/hjemme.  (Borte/hjemme, se nedenfor)

Har totalt 10 stk D-link kamera av diverse typer.

De sender  mail ved bevegelse i definert område. (D-link er  "godt nok" til formålet)

Kan bli litt mange mail pga fugler, innsekter og alt som rører seg. 

Ser ingen grunn til å ha dette integrert i noe system utover av/på. Finnes App for tlf og PC.

 

Borte/hjemme:

Har egne brytere ( Nexa WTE-2) ved utg. hjemme og på hytta for å aktivere "dummy device". 

Dummy device defineres som en eller annen 433 enhet, kun med navn og finnes ikke fysisk.

Bryterene aktiverer kamera og diverse. (Se nedenfor)

 

Måtte bytte til dobbel bryter for å få både kort og lang tid. 

Kort tid aktiverer lys, avhengig av klokke/sol(lux)/borte/hjemme.. 

Lang tid aktiverer kort tid og i tillegg stenger/åpner den vann og varme.

Det var lite populært å stenge vannet når vaskemaskinen etc var igang....

TV settes på når vi er borte, avhengig av ukedag, klokkeslett. (Senere "på" i helgene).

Vanskelig, eller nær umulig å få til dette helt automatisk...

Dette fungerer såpass bra at naboene stadig er i tvil om vi er borte eller hjemme.

 

Har  "dummy devices" for å slå av/på diverse, f.eks varme, slik at det er varmt ved ankomst.

Dette for å slå på flere enheter med "ett klikk" .

Etter at Telldus innførte grupper kan det gjøre samme nytten men har ikke fått endret så mye enda. (TTT)

 

Vann stenges med zwave-bryter som aktiverer denne: FSAV-2500IG Aktuatorventil, FlowStopIG 1" fra Watercontrol as

https://www.watercontrol.no/shop/product/aktutatorventil-flowstop-5

 

Den stenger også ved strømbrudd men kan åpnes manuelt ved å dreie på et hjul. 

Har i tillegg monter kuleventil for bypass.  (For å gjøre det mest mulig enkelt og "idiotsikkert");

 

For lys/lux, benyttes denne

Aeon Labs Multisensor 6

Og denne:

Multisensor PST02-B

Temperaturer måles med diverse givere, har bla mange DS18B20 sensorer.

Dissse går forløpig over 433, men skal nå legge om til zwave via FIBARO Universal  binærsensor

 https://www.eldirekte.no/fibaro-universal-binaersensor-z-wave/cat-p/c/p10636524

 

Som du ser, her er nesten "alt avhengig av alt", og det finnes enda mer...

 

 

Sendt deg en PM.

Endret av arneolav
PM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2019 den 21.54, arneolav skrev:

Temperaturer måles med diverse givere, har bla mange DS18B20 sensorer.

Dissse går forløpig over 433, men skal nå legge om til zwave via FIBARO Universal  binærsensor

 https://www.eldirekte.no/fibaro-universal-binaersensor-z-wave/cat-p/c/p10636524

 

Hm, her er det tydeligvis noe jeg ikke skjønner... Ettersom ZNet Lite v2 kan ta i mot signalene fra 433-sensorer direkte - så skjønner jeg ikke helt hva det er denne Fibaro-dingsen kan gjøre i tillegg?

 

Jeg har fortsatt en god blanding av både Z-Wave- og 433 MHz-enheter i bruk, ettersom de sistnevnte er ca halve prisen, og for det meste fungerer knirkefritt her i huset, men ser jo fordelen med at Z-Wave-bryterne kan fortelle Telldus-systemet om de faktisk er av eller på - og for noen av de holde følge med strømforbruket i tillegg. Men finnes det egentlig noe Z-Wave temperatur-sensorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GeirAG skrev:

Men finnes det egentlig noe Z-Wave temperatur-sensorer?

Ja, FIBARO Universal binærsensor + DS18B20 (max 4 stk).   DS18B20 finner du på Ebay til svært lav pris, oftest er de ok.

Og denne sender temp +++ : https://www.eldirekte.no/aeotec-multisensor-6-z-wave/cat-p/c/p10636528

Og det finnes flere, bla HeatIt termostat.

Se under Telldus Live, hjelp, KOMPATIBLE ENHETER.

Der finnes mange enheter som inneholder en eller annen sensor.

 

....

Tellstick V2 (eller andre)  tar aldri imot 433 sensorer (eller andre sensorer) direkte.

Det er alltid via en eller annen "boks" som bla. inneholder en sender som er tilkoblet selve sensoren (en eller flere). 

"Fibarodingsen" gjør at du kan ta imot sensorer via zwave.

....

1 time siden, GeirAG skrev:

Jeg har fortsatt en god blanding av både Z-Wave- og 433 MHz-enheter i bruk, ettersom de sistnevnte er ca halve prisen, og for det meste fungerer knirkefritt her i huset,

Det gjorde det stort sett her også, men med zwave er det helt "knirkefritt".

Har fortsatt noe 433 igjen, bla de fleste sensorer og div julelys, men det er greitt nok.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.