Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google Home i en familie


Olen

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som er ekstremt frustrert over mangelen på fleksibilitet i Google Home/Google Assistant?

Min "assistant" på mobilen gjør sånn røffly det jeg ber den om, og det er greit nok.  Og om man er én person i et hus med én Google Home, så funker det sikkert fint det også.

Men en familie i et hus med flere av dem, det blir altså bare kaos, og man har NULL kontroll.

 

Det jeg gikk ut fra som en selvfølge da jeg kjøpte boksene var at det skulle være en smal sak å få dem til å skjønne hvem alle familiemedlemmene er, og hva de ønsker seg.

Sånn at når _jeg_ sier "God morgen" til Home-en på badet, så får jeg MIN morgenrutine med MINE kalendre og MINE musikkønsker i dusjen.  Mens når kona sier det samme en halvtime senere, så er det _hennes_ kalender og hennes nyheter som kommer.

Og når femåringen sier "spill musikk"; så er det _hans_ favroittliste på Spotify som spilles - på høyttaleren på hans rom - han har nemlig ikke helt samme musikksmak som undertegnede...

 

Men det finnes jo ingen mulighet til å administrere dette her på noen fornuftig måte.  Litt kan styres i Home-appen på mobilen, men jeg kan ikke der definere ulike playslister for ulike personer, eller ulike actions for ulike home-bokser basert på hvem som sier hva.  Og det blir enda verre når mobilen min er på engelsk, mens vi gjerne ville snakket norsk til Home-ene.  Da funker det heller ikke å definere "routines" på noen god måte.

 

Men det KAN jo hende at jeg bare har rota meg inn i ett eller annet, og at dette egentlig er helt trivielt å løse...
Så hvis noen har fått opp en løsning der flere enn én person kan snakke med flere enn én Home på en fornuftig måte, så gi meg gjerne noen hint i riktig retning.

 

Å så få knytta "routines" opp mot "scenes" i Home Assistant skal jeg se på når bare det jeg anser som fullstendig grunnleggende funksjonalitet er på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge til hver person i Google Home appen (inviter en Google-konto) og så få de til å lære Google Home deres stemme, enten i appen eller med en av de smarte høytalerene. "Retrain Voice Model" eller noe sånt heter det vel på Engelsk. Da kan de i sin Google Home app logge inn med sine Spotify-accounts og vil få tilgang til sine egne spillelister. Kalender er automatisk via Google-kontoen :) Litt usikker på om man kan lage helt egne rutiner per bruker.. aldri prøvd da jeg er den eneste som gidder å bruke de spesifikke og de generelle funker for alle.

Endret av Preference
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.