Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Out of memory - View Logfile


Ronny

Anbefalte innlegg

Plutselig uten forvarsel, ser jeg at min Hometroller SEL Pro ikke responderer på webgui.
Om jeg forsøker å gå inn på View logfile så henger nettleser, og tilslutt melder Homeseer Out of memory.
Andre menyer er operative og ok.

Jeg har disablet og enablet log i System setup. Jeg har renamet Homeseerlog.hsd og ser at den lager ny fil.

Jeg har   også valgt restore backup, og Reinstall Homeseer fra Recovery. Tror jeg har vært gjennom det meste,

om jeg disabler alle plugins, og restarter, så ser det ut til at logen vises i 10 sekunder etter restart så henger den. Om jeg først går inn på View log. så er eneste utvei restart etterpå/svenskeknappen

 

Alle plugins virker, Zwave er oppe og kjører etter restore og i grunnen er alt bra, men jeg ønsker å kunne se loger som før.

 

Er det noen som har noen gode tips ?

 

image.thumb.png.6e17c1681e8ed6655cb4a15123ae271a.png

 

image.png.761d3a788331f8567ac2175e28b5a410.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ZoRaC said:

Kan det være disken som er full?

Takk for raskt svar. Du pekte meg i riktig retning. noe mindre kjent med Linux så tenkte ikke på dette :)
Noen tips til hvilken mappe som fyller seg opp unødig ? Jeg starter letingen etter unødige filer


image.png.6f019098bd6db37d9e53f4664a5b440e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, ZoRaC said:

 

du -a /dev/sda1 | sort -n -r | head -n 10

Nydelig. Ser at Yr plugin har vært slem med diskplassen...
/usr/local/HomeSeer/html/images/YR/images/

 

Skal se over config av denne. Ser ut til at den laster ned forecast osv som bilder, men ikke rydder etter seg.

 

 

image.png.c982df3c6cacb0b7b2037429b9d6464f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, ZoRaC said:

Men det blir vel bare ca 200 MB på 300 dager?

 

Tydelig at noe bygger seg opp her. Bilde før og etter sletting av YR\ìmages mappen

Disken min smiler igjen, og jeg kjenner jeg er bittelitt skeptisk til Yr plugin etter dette...

 

Tusen takk for hjelpen @ZoRaC 

 

image.png.6f019098bd6db37d9e53f4664a5b440e.pngimage.png.568b104d5ebfdcbae7950ded3e741fa7.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok verdt å slette de yr-filene, så får du iallefall systemet skikkelig i gang igjen.

Men fortsett å lete - som ZoRaC sier så utgjør ikke de filene så mye

Gode steder å se er /var/log og /usr/local/HomeSeer/Logs
Du kan også sjekke om du har noen store filer liggende av typen .zip .tar eller .tgz

 

En generell metode for å lete vil bli noe lignende:

cd /

sudo du -ksH *

 

Og så "drill down" i directory stukturen til du finner noe som gjør en forskjell

Endret av HSv
...eller at du har større filer også i yr-mappen :-) Godt det order seg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HSv said:

Det er nok verdt å slette de yr-filene, så får du iallefall systemet skikkelig i gang igjen.

Men fortsett å lete - som ZoRaC sier så utgjør ikke de filene så mye

Gode steder å se er /var/log og /usr/local/HomeSeer/Logs
Du kan også sjekke om du har noen store filer liggende av typen .zip .tar eller .tgz

 

En generell metode for å lete vil bli noe lignende:

cd /

sudo du -ksH *

 

Og så "drill down" i directory stukturen til du finner noe som gjør en forskjell

 

Hos meg utgjorde YR\Images alene 75% av diskplassen på 21GB. Alt fungerer topp nå :) 

Jeg følger med på den mappen videre og ser om den fortsetter å fylles.

Jeg ser ingen grunn for at Pluginen skal ta vare på forecast filer x år tilbake i tid. Er det ikke en "retention" metodikk på dette så filer/bilder eldre enn x-dager kan slettes ? Det hadde jeg sett for meg at pluginen kunne defineres til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ronny skrev:

Tydelig at noe bygger seg opp her. Bilde før og etter sletting av YR\ìmages mappen

 

Jøss, 15 GB... :o 

 

Jeg vil tipse om Monit - den kan sende pushvarsel ved f.eks lite diskplass, høy minne-/CPU-bruk, automatisk restarte tjenester (HomeSeer) som ikke responderer, osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ronny skrev:

Er det ikke en "retention" metodikk på dette så filer/bilder eldre enn x-dager kan slettes ? Det hadde jeg sett for meg at pluginen kunne defineres til.

 

Om ikke plugin håndterer dette så kan du lage en event som sletter filer fra mappen som er eldre enn x dager. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Jeg vil tipse om Monit - den kan sende pushvarsel ved f.eks lite diskplass, høy minne-/CPU-bruk, automatisk restarte tjenester (HomeSeer) som ikke responderer, osv. :) 

Nesten pinlig å si at min jobb  IT mann og jobber med bla. monitorering av infrastruktur/systemer. Men det er for kunder vel og merke. Du vet skomakerenes barn.... ?

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

YR-plugin'en har alltid ryddet etter seg her.

 

YR'pluginen skal rydde opp etter seg - men så nå at det er en liten bug som gjør at dette ikke skjer på Linux. Fikset i versjon 3.0.3.11

Endret av toby_77
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.