Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KD-101 røykvarslere, hvor?


tjwesterby

Anbefalte innlegg

Hey,

 

Lest meg opp litt på forumet angående røykvarslere. Ser at blant annet @Moskus er ivrig forkjemper for KD-101.

Trenger i utgangspunktet en "dum" variant som er seriekoblet som jeg evt kan gjøre smartere om jeg ønsker for å få det inn i HA. 
Er det forskjellige varianter av KD-101? Ser også noe om at KD-101 var trukket tilbake, men kan være det er sluppet "nye" utgaver. 

Evt noen som har en link til ett bra sted å handle disse?

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Jeg er ikke egentlig ivrig forkjemper. Jeg er bare ikke så negativ som andre er. ;)

Eg er i samme kategori. Den er ikkje supersmart, ein kan f.eks ikkje få vite kven av dei som har løyst ut.

Men dei er seriekopla heilt uavhengig av smarthuset, og det er tross alt det viktigaste. I tillegg er prisen ganske så overkommeleg, eg vil heller ha ein halvsmart røykvarslar i kvart einaste rom enn to supersmarte i kvar etasje.

 

Eg trur grunnen til at dei vart trekt tilbake er at dei i verste fall kan forårsake brann, fordi 9V-batteriet blir kortslutta om du setter det inn med feil polaritet. Så ver obs på dette!

Våre er kjøpte på Coop byggmix, dei har av og til 3-pakningar på tilbud.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å presse på 9v kontakten motsatt vei har du jaggu jobbet litt for å lage brann..

 

Jeg har 6 slike, og siden man ikke vet hvem som startet bråket når de er seriekoblet så lar jeg vera styre sammenkoblingen. Denne kommer inn via rfxtrx, og når en går av så setter vera av resten. Det er en "panic" funksjon i integrasjonen i vera som starter sirenen i 5 sekunder, denne kjører jeg da med 30 sekunders mellomrom når en trigger.

 

Slik vet jeg hvor det er, og jeg vokner definitivt av 5 sekunder med denne siden de er på alle soverommene i tillegg til oppholdsrommene. :)

 

Har forøvrig allerede fått sjekket systemet! Disse er følsomme for nærhet til lysrørarmaturer, og når jeg monterte en 1m unna så fikk vi sporadisk full alarm. Specen sier at de må være minst 1,5 meter unna slike.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, PerH skrev:

Klarer du å presse på 9v kontakten motsatt vei har du jaggu jobbet litt for å lage brann..

 

Det er nettopp det som er problemet, det er ikkje den vanlige 9V-kontakten med ledning på, men derimot eit spor der det faktisk går an å sette i batteriet feil veg. Men det går heilt fint berre ein passar på å sette det i rett veg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, bjornepappa said:

 

Det er nettopp det som er problemet, det er ikkje den vanlige 9V-kontakten med ledning på, men derimot eit spor der det faktisk går an å sette i batteriet feil veg. Men det går heilt fint berre ein passar på å sette det i rett veg!

oi. mine er det en plugg du setter på batteriet på, så der er det vanskelig.

 

Mine ser omtrent sånn her ut, men det er tydeligvis mange merker å få på denne..Houseguard og Nexa hadde jeg i forrige hus, de var nesten identiske og funket sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.