Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Ønsker forslag til smart ringeklokke i Fibaro-system


fredrikbk

Spørsmål

Hei,

 

Jeg har nettopp flyttet inn i nyrenovert hus, hvor det er installert Fibaro Home Center 2 med smasmartstyring av gulvvarme og lys. I tillegg er det tilkoblet en Sonos One (gen 2) med Google Assistant.

Huset ble levert med ordinær analog ringeklokke, men jeg ønsker å undersøke alternativer til denne. Foreløpig har jeg tenkt på tre forslag, men jeg trenger innspill på om dette er greit å gjennomføre og forslag til andre alternativer:

 

1. Bytte både klokke og utvendig ringeknapp. Siden det er trukket ledninger til dagens ringeklokke, er det ønskelig å utnytte dette (og ikke bruke et batteridrevet løsning). Finnes det gode ringeknapper og klokker som kan integreres med Fibaro? Kan jeg eventuelt spille av ringelyd på Sonos høyttaleren, og hvor lang delay må da forvente over wifi?

 

2. Behold dagens analoge ringeknapp, men koble denne til "en eller annen" z-wave komponent (som integreres i veggen). Er det mulig, altså at den analoge knappen sender en impuls til smarhuset? Her må jeg også ha klokke/høyttaler som spiller av et ringesignal.

 

3. Bytte utvendig ringeknapp til et kontrollpanel som på sikt kan fungere som ringeklokke, kontrollpanel til alarmsystem og kontrollenhet for smartlås på døra (foreløpig har jeg verken alarm eller smartlås, men planlegger å installere dette på sikt)

 

 

Takk for alle forslag - OBS: Jeg er helt fersk med smarthus og Fibaro :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
18 minutter siden, fredrikbk skrev:

1. Bytte både klokke og utvendig ringeknapp.

Da hadde jeg gått for f.eks. Doorbird. Veldig fornøyd med min, men jeg er over snittet interessert i alle funksjonene som den tilbyr. :) 

 

EDIT: Jøss, høy pris for tiden! Jeg betalte minst en tusenlapp mindre.

 

18 minutter siden, fredrikbk skrev:

2. Behold dagens analoge ringeknapp, men koble denne til "en eller annen" z-wave komponent (som integreres i veggen).

Dette er enkelt. :)

Det løses med Fibaro Smart Implant, er blitt en av mine favoritter for å løse slike relativt enkle problemer.

 

18 minutter siden, fredrikbk skrev:

3. Bytte utvendig ringeknapp til et kontrollpanel som på sikt kan fungere som ringeklokke, kontrollpanel til alarmsystem og kontrollenhet for smartlås på døra

Dette hadde jeg ikke gjort, dvs. iallfall ikke koblet det til alarmen. Alarm skal styres fra innsiden.

 

Utendørspaneler må tåle en del her i Norge fordi vi faktisk har en del vær sammenlignet med andre deler av verden. Dessuten er det alltid noen som prøver å trykke på absolutt alt av knapper, så det er noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutes ago, Moskus said:

Da hadde jeg gått for f.eks. Doorbird. Veldig fornøyd med min, men jeg er over snittet interessert i alle funksjonene som den tilbyr. :) 

 

EDIT: Jøss, høy pris for tiden! Jeg betalte minst en tusenlapp mindre.

 

Dette er enkelt. :)

Det løses med Fibaro Smart Implant, er blitt en av mine favoritter for å løse slike relativt enkle problemer.

 

Dette hadde jeg ikke gjort, dvs. iallfall ikke koblet det til alarmen. Alarm skal styres fra innsiden.

 

Utendørspaneler må tåle en del her i Norge fordi vi faktisk har en del vær sammenlignet med andre deler av verden. Dessuten er det alltid noen som prøver å trykke på absolutt alt av knapper, så det er noe å tenke på.

 

Takk for svar! Doorbird virker som et godt alternativ, men synes prisen var litt stiv. Hvis jeg først skal bruke nesten fem lapper på dørklokke, virker det forlokkende å legge i litt ekstra og kjøpe Fibaro Intercom. Kan Ring doorbell pro være et godt alternativ?

 

Løsningen med Fibaro smart implant virker jo som en grei og billig løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, fredrikbk skrev:

Løsningen med Fibaro smart implant virker jo som en grei og billig løsning!

Det er iallfall der jeg ville begynt. :)

 

 

Doorbird var dyr nok da jeg kjøpte den, og da kostet den 3479,-. Men den har imidlertid fantastiske egenskaper, og er til mitt bruk både bedre og billigere enn Fibaro Intercom (som koster ca. 7500,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 18/09/2019 at 14:22, Moskus said:

Det er iallfall der jeg ville begynt. :)

 

 

Doorbird var dyr nok da jeg kjøpte den, og da kostet den 3479,-. Men den har imidlertid fantastiske egenskaper, og er til mitt bruk både bedre og billigere enn Fibaro Intercom (som koster ca. 7500,-).

 

Da har jeg omsider gått til innkjøp av en Fibaro smart implant. Hvordan kobler jeg den til en tradisjonell ringeklokke fra Honeywell?

 

IMG_2975.jpeg

Endret av fredrikbk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tradisjonelle ringeklokker går på typisk på 1A, 8-10v AC så da må man inn med en diode/likeretter etc (Har ikke peiling på akkurat det der).. 

Jeg prøvde med en Sage Doorbell zigbee enhet, men den fikk for lite strøm i fra trafoen.. 

Har konkludert med at det er lettest og bytte trafoen til noe kraftigere, eller og droppe innvendig "ding dong", og montere en Aeotec Door/Window sensor 6.

Denne kan trigges via utvendig ringeknapp og sende varsel til nettbrett / mobil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.