Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Termostater og panelovner som kan styres med Google Home?


hinteregg

Spørsmål

Hei,

Jeg har ikke peiling på smarthjem men jeg skal renovere ny leilighet og skal bruke hue med hub på alle lys og ønsker at alt skal styres av Google Home appen.

 

Jeg har forstått det slik at det er mulig med hue. Men jeg ønsker også at panelovner og termostat skal kunne justeres derfra.

 

Hvilke termostater og panelover får man kjøpt i Norge som gjør dette?

Endret av ZoRaC
Endret til en mer forklarende tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei og velkommen! :)

 

Det er mulig du kan få panelovner og termostater som kan snakke direkte med Google Home, men jeg hadde nok først valgt en smarthjerne eller en hub (som HomeSeer, SmartThings eller Homey) og deretter få denne hjernen til å snakke med Google Home.

 

Det er nok lettere enn å finne noe som skal gjøres smart i selve Google  app'en. Den er et nyttig hjelpeverktøy, men ikke der jeg personlig ville hatt all automasjonen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Støtter det @Moskus sier, og vil samtidig anbefale deg å se på andre løsninger en Philips Hue for å smart kunne styre lys. Om du ikke absolutt må ha farger på lysene dine så finnes det mange både bedre og billigere løsninger, som f.eks Z-wave brytere/dimmere.

 

Hvis du er helt solgt på at alt skal direkte integreres med Google Home, og du ikke har noe i mot at det går via skyen, så er jo Google Nest det mest naturlige valget for termostat. Panelovner er litt vanskelig, de fleste jeg kjenner bruker en smart-plug for å skru av og på en "dum" panelovn som ikke mister temperaturinnstillingen sin ved strømbrudd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for innspill. Jeg har allerede kjøpt et starterkit fra hue og en google home hub med høyttaler. 

 

Det jeg har sett for meg er å koble en slik på kursen som styrer spottene:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html?Event=searchlist

 

- Kan man bruke Nest sin termostat på 220V?

- Er det slik at så lenge noe har Zigbee så snakker det med google home?

Endret av hinteregg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, hinteregg skrev:

Kan man bruke Nest sin termostat på 220V?

Nest sin er vel svakstrøm, så det er vel ikke bare-bare å bruke den i Norge...

 

38 minutter siden, hinteregg skrev:

Er det slik at så lenge noe har Zigbee så snakker det med google home?

Nei. Hvis det er Zigbee, så kan det være at det snakker med Philips Hue Hub'en, og da kan du få det til å fungere med Google Home.

 

Men Hue hub'en støtter ikke alt av Zigbee utstyr, faktisk et godt stykke derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 20.9.2019 den 4.32, Preference skrev:

vil samtidig anbefale deg å se på andre løsninger en Philips Hue for å smart kunne styre lys. Om du ikke absolutt må ha farger på lysene dine så finnes det mange både bedre og billigere løsninger, som f.eks Z-wave brytere/dimmere.

 

Heisann! Ramlet over denne tråden og må bare si at jeg er uenig med Preference ang. Philips Hue :) Har akkurat pusset opp og landet til slutt på Philips Hue downlights i hele huset. Stod mellom det og en eller annen warmdimløsning (som noen på forumet mente var et bedre valg). Jeg kjørte på med fargevarianten av Hue og synes det er utrolig digg å kunne lage ulike scener og soner med ulike farger, varmetone osv. Samt å kunne skru av og på enkeltspotter uavhengig av "gruppen" eller "sonen" de normalt sett er en del av. I tillegg synes barna det er moro å lyslegge rommet sitt i en eller annen farge etter dagsformen. Så jeg gir to tomler opp til Hue med farger! Verdt hver krone så langt ? 

 

Kan for øvrig nevne at jeg kjører Homey. Alle lysene jeg la først til Hue bridge, og kunne jeg legge samtlige inn i Homey samtidig. Bruker både Hue-appen og Homey til å styre lysene. Førstnevnte til daglig manuell styring og sistnevnte til tidsstyring fx. lys dimmes fra 0 til 100 på soverom om morgenen før vekkerklokka ringer.

Endret av kebabkongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.