Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer inn i skyen


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Har noen her tenkt på hvordan eventuelt å integrerer HomeSeer-systemet deres med en skyleverandør som Microsoft Azure eller Amazon AWS?  Jeg holder på med IoT og skytjenester i jobbsammenheng nå, så er nysgjerrig på om dette har noe for seg å bruke sammen med hjemmeautomasjon og HomeSeer.  Ser jo umiddelbart utfordringen om kontroll og automasjon skal rutes gjennom skyen og internettlinja så går ned.  Men til innhenting, massering og presentasjon av data så er det jo gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vurdert azure tjenester  selv om jeg jobber mye med det, men er godt fornøyd med ifttt.com og webhooks der. For læringens skyld kunne det vært interessant å bruke azure service bus eller event hub, men for mine prosjekter ville jeg nok helst satt opp en lokal node-red server eller lignende for ikke å være avhengig av internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, xprez skrev:

men for mine prosjekter ville jeg nok helst satt opp en lokal node-red server eller lignende for ikke å være avhengig av internett.

Node-Red til hva, hvis du allerede bruker HS til automasjoner og kontroll? Jeg spør ettersom jeg bare har brukt Node-Red til å sysle med automasjoner i Home Assistant før jeg gikk over til HomeSeer.

 

4 minutter siden, ZoRaC skrev:

De fleste klarer seg med en RPi for å drive HomeSeer. Lite maskinlæring/AI i HomeSeer også. Så hvilken gevinst gir skyen?

Nei, det er jo det da. Men det satses hardt på IoT i skyen for tiden, så jeg vil ikke avfeie det heller. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Node-Red til hva, hvis du allerede bruker HS til automasjoner og kontroll? Jeg spør ettersom jeg bare har brukt Node-Red til å sysle med automasjoner i Home Assistant før jeg gikk over til HomeSeer.

 

Jeg tenkte egentlig bare at node-red kunne være en grei måte å få arduino og lignende til å sende meldinger til homeseer på

en god måte. Men jeg har ikke testet node-red før så aner egentlig ikke hva den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeers store fordel (og Homey, Home Assistant, openHAB, etc) er jo at de ikke er avhengig av hverken noen sky eller internett. Og slik kan, bør og må det fortsette. Det går et kollektivt sukk gjennom Reddit hver gang SmartThings-serverne er nede...

 

Å kjøre HS på en virtuell maskin i "skyen" er jo teknisk mulig. Men jeg ser ingen fordeler med det...

 

MEN, for det er et "men":

Selv om prosessering, styring og input/output skjer lokalt, kan man dra nytte av Azure eller tilsvarende ved å f.eks. ha all logging av alle verdi-endringer i skyen. Så er man allerede klart for ML.net eller andre passende maskinlæringsbiblioteker. Om det vil bli behov for dem, er noe annet. Men det er lettere å håndtere store datamengder i en sky enn lokalt på en RPi f.eks. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder smarthus som skal integreres med en del lokale trådløse/radiobaserte løsninger så ser jeg for meg at putte HS i skyen ikke er veien å gå. 

Man kan kjøre kommunikasjonen mellom HS og radio adapterene (zwave, zigbee, rfxtrx) over ip riktignok. Men er "sky" virkelig noe bedre enn en hjemmeserver? 

Kanskje en ørliten grad høyere oppetid, men hva når det først går ned, og du ikke får gjort noe? Med en server hjemme så kan du alltids få sparket i gang en backup på en reservepc eller slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.