Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Futurehome og tibber por september 2019 - erfaringer?


bjovas

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

har tibber fra før, og lurer litt på å kaste inn håndduken med Openhab og heller gå for kommersiell hyllevare, ser da at Tibber har integrert futurehome.

 

Men hvor bra er det i praksis? Noen som bruker futurehome og de smarte termostatene som går an å få?

 

https://store.tibber.com/no/store/futurehome-startpakke/

 

https://store.tibber.com/no/store/heatit-termostat-z-trm2fx/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han lurer på er "smart styring" av termostater som Tibber tilbyr via FutureHome.

 

Jeg håper at dette ikke er så lenge til at de tilbyr dette via APIet. Da vil du kunne få dette også via HomeSeer, f.eks. Mitt råd er heller å gå for en smarthushjerne som du liker, og håpe Tibber får ut fingeren om dette snart (det har vært snakk om det i ca. 1,5 år). I mellomtiden kan du nok helt sikkert styre termostater basert på strømpriser og tidspunkter, og oppnå nesten samme sparing som Tibber gir selv.

 

Jeg har problemer med å se at en som er vant til OpenHAB kommer til å bli fornøyd med FutureHome, for å si det sånn. FutureHome er glimrende hvis du starter med hjemmeautomasjon og har beskjedne behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er vel også bakgrunnen for spørsmålet, jeg har tuklet en del med openhab med en raspbpi som jeg har liggende i sikringskapet, men ser at det blir liksom aldri tid til å virkelig sette seg ned og lage en løsning med bra nok enkelhet til at det faktisk blir tatt i bruk av alle husets medlemmer, derfor spørsmålet om det finnes en kommersiell hyllevare som faktisk er bra nok.

 

Og når det da finnes en Tibber/Futurehome kombinasjon fra før, så er det jo enkelt å begynne å spørre der.

 

 

Endret av bjovas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bjovas skrev:

Og når det da finnes en Tibber/Futurehome kombinasjon fra før, så er det jo enkelt å begynne å spørre der.

Joda, den finnes og etter det jeg forstår så fungerer den "helt fint", hva nå det kan innebære. Jeg regner med at det betyr at gulvene ikke er kalde og at rommene er behagelige å være i, samt at man sparer noen øre på strøm.

 

Men så mye mer automasjon enn det kan fort bli problematisk med FutureHome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har futurehome/tibber og heatit termostater. Ved å la tibber styre varme med "smart varmestyring" aktivert, så synes jeg temperatur til tider kan svinge litt vel mye da set temp justeres opp og ned ca hvert 20.minutt. Vet ikke hvor mye man egentlig sparer på det i kroner og øre.
Jeg har hatt futurehome kun i et par mnd, og som andre sier så er det begrenset funksjonalitet. F.eks lys går ikke å styre i forhold til lux i rommet, så hvis du har bevegelsessensor som aktiverer lys, så går lys på selv om sola står og lyser opp hele rommet, noe som ikke kan kalles særlig smart...


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også futurehome/tibber og heatit termostater. Synes det fungerer bra og jeg hat varme fine gulv akkurat når jeg trenger det men ikke når jeg er borte / på ferie osv. Synes alikevel det er best å styre termostatene fra FutureHome og ikke tibber. Som noen var innepå synes jeg at jeg får litt lite kontroll dersom Tibber settes til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har installert en enkel FutureHome installasjon på hytta med FH hub + fibaro temp-følere og Telldus veggplugger, for å styre varmeovner. Det jeg savner, er litt historikk, og jeg har blitt anbefalt å bruke Tibber, for å iallefall få en 3-dagers historikk på f.eks. temperatur i et rom. Det viktigste grunnen er at jeg ønsker å se at systemet fungerer som det skal og at ikke en føler eller plugg har hengt seg opp. 

 

Spørsmål 1: For å integrere Tibber og FH, hvordan gjøres dette i praksis, trenger jeg mer hardware?

Spørsmål 2: Finnes det andre (enklere) måter å sjekke dette på? Ideelt sett synes jeg FutureHome-huben selv kunne gi meg dette...

 

Synspunter mottas med takk!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.