Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lang tids hodepine med backup


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Backup av UZB1 er noe som har plaget meg lenge.

Ikke mistet noe nattesøvn enda, men grøsser nedover ryggen hver gang jeg tenker på det.

 

Kom over posten til @Moskus her:

 

Tør egentlig ikke å gjøre NOE med UZB1'n som står i Z-net uten å vite hva jeg gjør 100%.

Ønsker IKKE å risikere å miste hele z-wave nettet.

Men betyr dette at jeg kan

 

1. Plugge UZB1'n i z-net over i en windows PC

2. Ta backup av UZB1 med Aeotec software

3. Restore til ny UZB1

4. Plugge original eller backup UZB1 i Z-net

 

Og så fungerer alt som det skal?

 

Hvis så er tilfelle, så er jo dette en grei løsning hver gang man legger til nye noder sammenlignet med å ikke ha noe backup i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, JohnMartin skrev:

Og så fungerer alt som det skal?

Jepp.

Jeg har to Z-NET (originale) og bytter innimellom. :)

 

Merk at hele routingtabellen blir fjernet ved en restore, men har du mange enheter er det en fordel. Hvis du har få enhter, må du optimalisere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Moskus said:

Jepp.

Jeg har to Z-NET (originale) og bytter innimellom. :)

 

Merk at hele routingtabellen blir fjernet ved en restore, men har du mange enheter er det en fordel. Hvis du har få enhter, må du optimalisere på nytt.

 

Jøss.. hørtes jo veldig enkelt ut i forhold til de scenariene jeg har sett for meg i hodet den dagen UZB'n streiker.

Da blir det backupfokus når jeg kommer hjem.

Med en skikkelig server så er det nå bare batteribackup og UZB1 som gjenstår for å ha det komfortabelt :)

 

Kanskje man finner en UPS for rackmontering på finn.no også.

 

Sidetrack:
Hvor stor UPS kapasitet trenger man for en HP DL380 server tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JohnMartin, merk at du ikkje treng å restore til interface nr. 2 kvar gang, om du ikkje ser behovet for ein "fysisk kopi" som til ei kvar tid er oppdatert. Om du lagrar sikkerheitskopien på ein trygg plass (eg brukar Dropbox og anser det som nokså trygt), så slepp du å plugge inn og ut UZB for kvar backup. Å ha eit reserveinterface er uansett ikkje dumt, men ingen krise om denne ikkje er oppdatert til ei kvar tid så lenge du har tilgang på det som skal innpå.

 

Edit: Og ja, eg kan bekrefte at Aeotec-verktøyet også fungerer på UZB ;)

Endret av bjornepappa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 29/09/2019 at 19:51, bjornepappa said:

så slepp du å plugge inn og ut UZB for kvar backup.

 

Antar du her tenker på backup UZB'n?
For må vel uansett flytte over UZB'n som står i Z-net for å ta backup?
Eller er det mulig å bruke backup feature i HS3 og så restore via Aeotec sin software ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av denne tråden så gjorde jeg det samme sist uke. Helt uproblematisk prosess hos meg også, og en bekymring mindre. Vi blir mer og mer avhengig av at systemet er oppe jo smartere det blir!

 

@JohnMartin, brukte du Aeotec SW til både backup og restore? Eller prøvde du å restore fra en HS3 backup?

jeg brukte Aeotec til begge deler, men det hadde jo vært enklere om HS3-backupen kunne brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hillmar said:

Inspirert av denne tråden så gjorde jeg det samme sist uke. Helt uproblematisk prosess hos meg også, og en bekymring mindre. Vi blir mer og mer avhengig av at systemet er oppe jo smartere det blir!

 

@JohnMartin, brukte du Aeotec SW til både backup og restore? Eller prøvde du å restore fra en HS3 backup?

jeg brukte Aeotec til begge deler, men det hadde jo vært enklere om HS3-backupen kunne brukes.

 

Jeg brukte Aeotec til begge deler. 
Har tatt backup via HS3 også, men vet ikke hvor den havner eller om det fungerer å bruke den ved restore med Aeotec.

Reiser på jobb imorgen, så blir ikke noe mer testing før om et par uker for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fortsatt min reise på å få skikkelig backup av systemene jeg kjører.

Nå er fokus på backup av ESXI.

 

Installerte vBackup på en VM og fikk koblet opp mot ESXI, men ser ut som at ESXI 6.5 + ikke støtter local backup.

Tanken var å ta backup i VM og laste opp til Jottacloud, men det utgår nå.

image.png.d2a0fd1cd3d692b8fa57034fa66d2ae7.png

 

Så backup kan kun lagres til datastore på serveren.

Hvordan kan jeg da enkelt ta backup(jottacloud) av backupen? ?

 

image.png.c6c9d870aeb4db678538866ce113bd0e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Moskus said:

Det kan være at du ikke skal det. Laste opp digre VMer til Jottacloud er vel muligens litt overdrevet...?

 

Hvis man bare tar backup av faktisk brukt harddisk plass, så blir det jo ikke SÅ ille..

 

Forslag til hva som er best da? Kjøpe en NAS i tillegg til serveren jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Moskus sier; Et par eksterne disker å alternere på er muligens det enkleste.

Ta vare på et par-tre fulle klient-imager, sånn at du har noen tilbake i tid å ta frem igjen.

Ta også ut de mest verdifulle filene direkte fra klientmaskinen. Meget greit å ha som filer om klienten må reinstalleres, eller bare noe annet går galt.

 

Åpne og ikke fullskrevne filer er noe å ta hensyn til.

Å starte opp en image-kopi av en live klient maskin blir som å starte opp ei vanlig maskin som strømmen ble brutalt nappet ut fra.

Eller, det er faktisk enda værre, da host-maskina sine uferdige filer kommer i tillegg.

Det beste er å ta kopi av en klient som er å avslått på kontrollert vis.

Mulig at du kan ta ett fullverdig og ryddig snapshot av klientmaskinen for så å kopiere dette..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.