Gå til innhold
  • Bli medlem
JohnMartin

Lang tids hodepine med backup

Anbefalte innlegg

Backup av UZB1 er noe som har plaget meg lenge.

Ikke mistet noe nattesøvn enda, men grøsser nedover ryggen hver gang jeg tenker på det.

Kom over posten til @Moskus her:

Tør egentlig ikke å gjøre NOE med UZB1'n som står i Z-net uten å vite hva jeg gjør 100%.

Ønsker IKKE å risikere å miste hele z-wave nettet.

Men betyr dette at jeg kan

1. Plugge UZB1'n i z-net over i en windows PC

2. Ta backup av UZB1 med Aeotec software

3. Restore til ny UZB1

4. Plugge original eller backup UZB1 i Z-net

Og så fungerer alt som det skal?

Hvis så er tilfelle, så er jo dette en grei løsning hver gang man legger til nye noder sammenlignet med å ikke ha noe backup i det hele tatt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, JohnMartin skrev:

Og så fungerer alt som det skal?

Jepp.

Jeg har to Z-NET (originale) og bytter innimellom. :)

Merk at hele routingtabellen blir fjernet ved en restore, men har du mange enheter er det en fordel. Hvis du har få enhter, må du optimalisere på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutes ago, Moskus said:

Jepp.

Jeg har to Z-NET (originale) og bytter innimellom. :)

Merk at hele routingtabellen blir fjernet ved en restore, men har du mange enheter er det en fordel. Hvis du har få enhter, må du optimalisere på nytt.

Jøss.. hørtes jo veldig enkelt ut i forhold til de scenariene jeg har sett for meg i hodet den dagen UZB'n streiker.

Da blir det backupfokus når jeg kommer hjem.

Med en skikkelig server så er det nå bare batteribackup og UZB1 som gjenstår for å ha det komfortabelt :)

Kanskje man finner en UPS for rackmontering på finn.no også.

Sidetrack:
Hvor stor UPS kapasitet trenger man for en HP DL380 server tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@JohnMartin, merk at du ikkje treng å restore til interface nr. 2 kvar gang, om du ikkje ser behovet for ein "fysisk kopi" som til ei kvar tid er oppdatert. Om du lagrar sikkerheitskopien på ein trygg plass (eg brukar Dropbox og anser det som nokså trygt), så slepp du å plugge inn og ut UZB for kvar backup. Å ha eit reserveinterface er uansett ikkje dumt, men ingen krise om denne ikkje er oppdatert til ei kvar tid så lenge du har tilgang på det som skal innpå.

Edit: Og ja, eg kan bekrefte at Aeotec-verktøyet også fungerer på UZB ;)

Endret av bjornepappa
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider