Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til motor til "vindebro"


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en mc-garasje som står 30 cm over bakken, så jeg kan trille sykkelen baklengs ut uten å slite ræva av meg. Jeg har tidligere hatt en platting der med en rampe i plattingens bredde å kjøre opp på. Men jeg har lyst til å prøve å lage en motorisert vindebro. Hengslet i bunnen, med forsterket senter der jeg kjører opp, og så panel under, så det ser ut som en vegg når jeg feller den opp. Ideen er å bruke en form for stavmotor (tenk RollerTrol ganger 100) som surrer opp vaier via taljer rett innenfor inngangen for å lukke den. Den trenger ikke slutte veldig tett på vaieren, jeg skal bruke store eksenterlåser/lukestrammere på hver side for å stramme den inntil gummilista jeg kjører rundt hele åpningen for at den skal slutte tett. Det blir uansett ikke være oppvarmet i den ytterste tredjedelen. De resterende 2/3 blir oppvarmet, med ei dør jeg kan trille sykkelen inn på når den skal vinterlagres.

 

Men altså, hvor kan jeg få tak i en motor som funker til noe sånt? Den må jo ha en viss styrke for å trekke opp broa.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på vinsj først, men jeg tror jeg da må bruke to, og jeg er litt utsikker på om de vil gå helt synkronisert Jeg tror ikke det blir langt nok innover til å ha en trekkvaier som splittes i to vaiere til vindebroa. Og det er en tanke krøkkete å skulle kjøre opp på den hvis vaieren står på midten! ? Men mens jeg skrev nå (bokstavelig talt, så jeg gidder ikke rette det første jeg skrev), så kom jeg på at det kanskje går hvis jeg har en ekstra talje innerst i rommet, kjører splitten rett før den og så har vinsjen i den andre enden. Hm... Det må i så fall tenkes og måles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om de er sterke nok, men har du vurdert markisemotorer? "Bunnlista" på mine zip-screens er relativt tunge og løftes rett opp av en slik motor.

En sånn motor tredd inn i et rør av passende lengde ser jeg for meg at burde fungere fint HVIS den er sterk nok. Og den ville jo vært ideelt mtp. integrering siden den enkelt styres av en Fibaro Roller Shutter.

 

Edit: Det er ikke kreftene det skal stå på i alle fall: Trekkraft opp til 270 kg.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse varianter, og sikkert noen litt mindre som passer bedre enn det monsteret jeg linket til (f.eks. Denne). Men ser ut som om de fleste er ca 60cm lange. Men de er laget mtp. at du trer et rør i riktig diameter utenpå, dette kapper du til den lengden du ønsker.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg ser det ligger noen ute på Finn også. En som heter Altus 50, men den er altfor svak. Den har bare 10 NM, og uten å ha rotet rundt etter kalkulator, regner jeg ikke med at den er i nærheten av å dra 30-40 kilo. Så jeg tror det må bli noe sånt som "monsteret" ditt. ;) Eller varianten jeg kom på over, med en vinsj og tre taljer med splitt. Bare jeg får justert lengden på kablene så vinsjen når endestoppen akkurat riktig, er den jo enkel å styre ved å bytte ut bryteren på den med enhver 433 mHz- eller Z-Wave-motorbryter. Fordelen med Somfyen er at med et rør trenger jeg ikke splitte noe. Ulempen er prisen, for en Biltema-vinsj til 800 kroner kan dra 900 kilo, og at den skal snurre kabel opp på et 1,5 m langt rør, som da må være veldig godt festet i begge ender, og det er godt mulig at festingen av dette er vanskeligere enn å finne på noe med en vinsj.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

VIndebroa på legoborgen min har i alle fall bare en vinsj i det ene hjørnet av portåpningen og så går "wiren" gjennom hull ytterst i det ene hjørnet på brua, under selve brua og opp igjen via et tilsvarende hull på den andre siden, og er så permanent festa til taket på den andre siden av åpningen enn der vinsjen sitter.  Om legodesignet også funker for din løsning skal jeg ikke garantere...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.