Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Får ikke lagt til nye pærer/sensorer i deCONZ


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg Conbee for noen dager siden, og fikk installert deCONZ på maskinen min. Det kjører fint, jeg har kontakt med Conbee og har siste versjoner av SW/FW.

 

Så kjøpte jeg i dag et par Develco røykvarslere for å teste disse, og samtidig noen Trådfri pærer med dimmere.

 

Jeg får lagt til dimmerne i Phoscon appen, men ikke trådfri pærene. Jeg har forsøkt å resette (av/på strøm 6 ganger tilsvarende videoen på Youtube) etter alle kunstens regler, og har iht denne tråden også forsøkt i den gamle appen til ingen nytte. Jeg er klin opptil Conbee når jeg prøver.

 

Jeg får heller ikke lagt til røykvarsleren. Den blinker som den skal for å signalisere at den leter etter Gateway - det skal den i følge manualen gjøre i 15 minutter før den dvaler. Etter 30s-60s så slutter den å blinke, uten at jeg har fått den opp som en enhet i nettverket mitt. 

 

Jeg har altså satt Phoscon webappen til å søke etter "other" sensor når jeg forsøker å legge til røykvarsleren, og etter light når jeg legger til trådfripærene.

 

Noen som kan forstå hva en Zigbee nybegynner gjør feil her?

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfart at Trådfri kan være eit herk å få lagt til!

Kom sist gang fram til at av/på x 6 måtte gjerast med veldig kort tid av og kanskje eit halvt sekund på - eller så var det omvendt. Som sagt usikker på kva som var av og på, men dette fungerte bra og er verdt å prøve.

Har inntrykk av at det er Phoscon som er beste måten å inkludere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Da er det vel bare å prøve videre. Så lite det hadde kostet dem å hatt et lite binders-hull for resett..

 

Jeg trenger ikke være tett på ("Touchlink-avstand") fra Conbee for å få lagt den til med denne måten? Det holder at jeg har dekning? Jeg vet jo at jeg dekning i stuen for der får jeg lagt til dimmerne.

 

Når du legger til å Phoscon er det bare å trykke "Add new light" og så resette Trådfri innenfor det minuttet den scanner?

 

Det er ikke sånn at Trådfri-pæren må være paret med en dimmer for å være "klar" for gateway?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrick skrev:

Takk for svar.. Da er det vel bare å prøve videre. Så lite det hadde kostet dem å hatt et lite binders-hull for resett..

 

Jeg trenger ikke være tett på ("Touchlink-avstand") fra Conbee for å få lagt den til med denne måten? Det holder at jeg har dekning? Jeg vet jo at jeg dekning i stuen for der får jeg lagt til dimmerne.

 

Når du legger til å Phoscon er det bare å trykke "Add new light" og så resette Trådfri innenfor det minuttet den scanner?

 

Det er ikke sånn at Trådfri-pæren må være paret med en dimmer for å være "klar" for gateway?

Usikker på avstand, men så lenge den er innenfor direkte rekkevidde (ikkje via andre noder) så bør det jo gå fint.

Ja, i Phoscon er det å trykke på "Add new light".

Om den er para med ein dimmer frå før så vil denne bli sletta når du resetter pæra, det er heile poenget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lettbent googling ser det ut til at noen av pærene har FW som er mer sensitiv for timingen for å få til resett.

 

Løsningen var å ha den avskrudd litt lenger (typ 0,5s) og så på så kort som mulig. Skru den av igjen så fort den lyser

 

EDIT: Så får vi se om vi finner ut av Develco røykvarsleren...

 

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.