Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan oppdatere parameter på sovende node - neste gang den våkner?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en IDLock 150 som jeg gjerne skulle hatt til å automatisk låse i perioden 21-07, resten av døgnet liker vi å ha døren åpen.

 

Jeg ser at jeg kan styre autolås-funksjonen via parameter 1, men hvis jeg lager event som kl 2100 endrer dette parameteret får ser det ikke ut til å virke, er det fordi noden sover? Er det noen måte jeg kan programmere den på til å endre parameter neste gang noden våkner?

 

Alternativt kan jeg vel styre "auto-lås" via Homeseer i at den bare låser døren - er det kanskje den enkleste måten?

 


sep-29 21.00.12	 	Z-Wave Warning	A Z-Wave action in the event Lås og Alarm Ytterdør Autolås kveld returned an incomplete (failed) result.
sep-29 21.00.12	 	Z-Wave Error	Event Action Set Configuration Parameter failed in Event Lås og Alarm Ytterdør Autolås kveld

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje en alternativ løsning...

 

Siden du ønsker autolås etter kl 21 så regner jeg med at du gjerne vil låse døre kl 21 også hvis den er åpen?

Lag da en event som dette:

HVIS klokka er 2100

OG dør er ulåst

 

ELLER dør låses opp

OG klokka er mellom 2100 og 0700 (Denne "eller settningen" må splittes i HS da tidsperioden passerer 0000)

 

SET Z-wave parameter.

 

Da settes parameteren så fort det er behov for å aktivere autolås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrick skrev:

Jeg ser at jeg kan styre autolås-funksjonen via parameter 1, men hvis jeg lager event som kl 2100 endrer dette parameteret får ser det ikke ut til å virke, er det fordi noden sover?

Batteri-noder sover, men det gjelder ikke dørlåser. Dørlåser støtter såkalt "beaming" og skal alltid lytte etter meldinger adressert til dem.

Jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal virke, utenom at du kanskje ikke har satt størrelsen riktig? Er den 1 byte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg koblet vel egentlig at det ikke har med sleep å gjøre.. Den støtter jo opplåsning uavhengig av status.

 

Ja det er satt til 1 byte. Jeg har også oppdatert FW både på lås og Z-wavemodul

 

Jeg har også forsøkt å kjøre event manuelt et par ganger uten hell

 

image.png.a3b1687b4fa56a4e8365e435753440b0.png

 

EDIT: Forsøkte nå manuelt å endre parameter via rotenheten, fikk ingen feilmeldinger/kvittering i logg. Må nesten teste når jeg kommer hjem om det virket.

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Hillmar said:

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje en alternativ løsning...

 

Siden du ønsker autolås etter kl 21 så regner jeg med at du gjerne vil låse døre kl 21 også hvis den er åpen?

Lag da en event som dette:

HVIS klokka er 2100

OG dør er ulåst

 

ELLER dør låses opp

OG klokka er mellom 2100 og 0700 (Denne "eller settningen" må splittes i HS da tidsperioden passerer 0000)

 

SET Z-wave parameter.

 

Da settes parameteren så fort det er behov for å aktivere autolås.

Så ikke at du hadde svart tidligere.

 

Du tenker slik?

1301228605_Screenshot2019-09-30at20_29_50.png.6c61a253bb4f1ecca5f62bbc0c1ea104.png

 

Jeg ser at denne vil trigge flere ganger slik at man har noe "fallback", men det vil jo i prinsipp være samme løsning?

 

@Moskus Det virker å endre parameter på rootdevice direkte, men ikke via event som vist her. Da får jeg feilmeldingen i log fra OP :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrick skrev:

Det virker å endre parameter på rootdevice direkte, men ikke via event som vist her. Da får jeg feilmeldingen i log fra OP :/

Prøv å endre til 2 byte. Den skal være 1 byte, men merkeligere ting har skjedd før...

 

 

Jeg lar imidlertid HomeSeer være "auto lock"-funksjonen selv. Da kan man også ha en lenger pause før døra blir låst. Det eneste det krever er en magnetsensor i tillegg, og det kan jo være lurt å ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrick said:

 

Jeg ser at denne vil trigge flere ganger slik at man har noe "fallback", men det vil jo i prinsipp være samme løsning?

Ser det ble flere feil med forslaget mitt her. Hadde en tanke på hvordan sette parameteren når man var sikker på at låsen nettopp hadde vært aktivert.

Men som @Moskus påpeker så skal jo låsen være tilgjengelig hele tiden så da er ikke min tanke noe å spinne videre på.

 

Men har testet på min IDLock (FW 1.4.9 og Z-Waze FW 1.5).  Har har parameter 1 verdi=0 OG jeg får endret den til 1 med en event som tilsvarer det du forsøkte... Merkelig!

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrick skrev:

Nå skjønte jeg ikke.. Du har lest av parameter - og den er 252?

Jepp! Jeg må sjekke dette.

Jeg deaktiverte hele autolås-greiene da jeg satte opp låsen, for her er den kun til irritasjon, så det kan være det. F.eks. at satt manuelt så er verdiene forskjøvet en bit eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en viritual device som styrer autolås på garasjedøra.

Har fungert greit i et par mnd nå.

image.png.a680fa2180e729d6323674b6ff6668d0.png

 

Har hatt et par episoder der låsen har plutselig har sluttet å låse selv, selv om vi ikke har endret på noe. Da har jeg bare kjørt det nederste eventet, så har det fungert igjen.

 

Edit:

Skal nevnes at jeg ikke har oppdatert verken lås eller z-wave. Alt fungerer greit, så da holder jeg fingrene unna.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må altså være at noe er galt/rart med min lås ettersom det samme fungerer for flere av dere. Vi kan vel gjette på at det skyldes FW som jeg har oppdatert, men det får vi vel ikke svar på. 

 

Tror løsningen blir å kjøpe en Sensative Strip så har jeg mer kontroll på døren selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrick skrev:

Vi kan vel gjette på at det skyldes FW som jeg har oppdatert, men det får vi vel ikke svar på. 

Det er akkurat det: Så vidt jeg vet er det jo samme metode som brukes til å sende en Z-wave parameter, om du bruker den ene eller andre metoden. Og det burde i hvert fall ikke være avhengig av firmware.

 

5 timer siden, Fredrick skrev:

Tror løsningen blir å kjøpe en Sensative Strip så har jeg mer kontroll på døren selv :)

Beste løsningen mener nå jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.