Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelige temperatur sensorer


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har startet å lage smarthus med en home assistant på raspberry pi 3.

Så langt har jeg 7 zwave dingser: 3 dimmere på lampe, 3 kontakter, og 1 heatit. 

Nå ønsker jeg meg masse temperarursensorer. Tenker mellom 5 og 10. Til forskjellige rom og til kjøleskap og fryser (siden de ikke har dør alarm) 

Men zwave er jo litt dyrt, så jeg vurderer en annen teknologi (i tillegg) Har sett litt på telldus, men de er fryktelig stygge. 

Aqara derimot ser ganske fine ut (zigbee) 

Bevegelsessensor hadde nok også vært greit. Og tenker også å få med IKEA rullegardiner etterhvert. (også zigbee tror jeg) 

Har også lyspærer, men det tar Hue seg av. (styres med http)

 

-Er det dumt av meg å ikke ha alt på zwave! 

- Hva burde jeg gå for?

- Hvilken kontrollenhet burde jeg bruke? Jeg har idag Aotec zwave 5 USB, men tror jeg har fortsatt 15 dager bytterett på Kjell

Endret av Claus18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en ConBee stick, med deConz og JowiHue. Som sensorer bruker jeg Aqara - disse kan kjøpes for NOK 100ish på ebay. Jeg bestiller gjerne tre om gangen for å holde meg unna toll og tull, og fri frakt. De er ganske små og nøytrale og lett å gjemme litt unna, men heller ikke så stygge at det gjør noe om de er synlige.
Med ConBee, deConz og JowiHue så er du også klar for Ikea gardiner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Claus18 skrev:

-Er det dumt av meg å ikke ha alt på zwave! 

Jeg har alt av lys og temperaturstyring (og det meste av bevegelsessensorer) på Z-wave. Men ellers er det en salig blanding av 433Mhz og Zigbee. Det går helt fint. :)

 

Batterisensorer bidrar ikke til meshing av nettverk uansett, så der står du friere. Merk at det er en øvre begrensning på antall Zigbee-enheter du kan ha på batteri med Conbee (og den tror jeg er best), men den er på 32 stykker så det kommer til å ta litt tid...

 

På 433 Mhz finnes det teknisk sett ingen slike begrensninger.

 

 

50 minutter siden, Claus18 skrev:

- Hva burde jeg gå for?

Det du har lyst til. ;)

Men ikke spar på 

 

51 minutter siden, Claus18 skrev:

- Hvilken kontrollenhet burde jeg bruke? Jeg har idag Aotec zwave 5 USB, men tror jeg har fortsatt 15 dager bytterett på Kjell

Den er helt grei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Merk at det er en øvre begrensning på antall Zigbee-enheter du kan ha på batteri med Conbee (og den tror jeg er best), men den er på 32 stykker så det kommer til å ta litt tid...


Dette gjelder vel direkte mot ConBee? Hvis du har én IKEA/Hue-pære, e.l så dobles vel omtrent grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, HSv skrev:

Jeg bruker en ConBee stick, med deConz og JowiHue. Som sensorer bruker jeg Aqara - disse kan kjøpes for NOK 100ish på ebay. Jeg bestiller gjerne tre om gangen for å holde meg unna toll og tull, og fri frakt. De er ganske små og nøytrale og lett å gjemme litt unna, men heller ikke så stygge at det gjør noe om de er synlige.
Med ConBee, deConz og JowiHue så er du også klar for Ikea gardiner.

 

Nøyaktig samme opplegg her i huset. 

Det meste av nodar som skal styrast (dimmer, relé osv) er derimot på Z-wave, og slik kjem det nok til å fortsette. 

Har også nokre temp.sensorar på 433 MHz, men etter at deCONZ kom på drift har eg ikkje kjøpt fleire sidan Xiaomi Aqara er omtrent samme pris og mykje meir plasseringsvennlige.

Det 433 MHz er veldig greit til, er midlertidige plugin relé, sidan du ikkje øydelegger mesh-nettverket f.eks den perioden juletreet er i hus. Vi har KD101 røykvarslarar i alle rom, og desse fungerer også veldig fint mot RFXtrx433. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det satt opp slik:

Synology NAS som kjører Home Assistant og deCONZ (og annet nyttig) i Docker

UZB1 for styring av Z-Wave

ConBee II for styring av ZigBee

 

Har en del Xiaomi Aqara temperatursensorer som fungerer utmerket!

 

99% av lys er Hue-pærer og LightStrip koblet til ConBee

Resterende belysning (og apparater) styres av Nexa AN-179, Telldus TZWP-100 og Aeotec ZW096 koblet til UZB1

 

Samt en Osram Smart+ i garasjen som fungerer som repeater for ZigBee-sensorene mine utendørs (garasjeporter, temperatursensorer, postkasse-sensor)

 

 

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.