Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner tenker å automatisere en gård


NilsOF

Spørsmål

Hei, nybegynner som lurer på hvor det er lurt å begynne :-)

 

Jeg har vært bonde i fire år, men det siste året har jeg gått over til hobbybonde-kategorien

Har fortsatt dyr, men må ut å jobbe for å spe på tilværelsen fremover.

Følgelig er jeg ikke hjemme på dagtid for å sjekke at ting ikke fryser feks.

Ting må virke uten for mye dill, og med enkel feilsøking når noe slutter å fungere.

 

Å gjette seg fram til hva som er feil er jeg for gammel til. Jeg bruker heller kunnskap og forlanger at det er mulig å gjøre det ;-)

Jeg er elektronikk/datateknisk utdannet og har jobbet med IT siden årtusenskiftet. Før det var jeg radio/tv-reperatør.

Har en forkjærlighet til åpne systemer, men WAF-faktoren er meget viktig.

 

Jeg er meget oppegående med Linux/nettverk og ikke fremmed med scripting (foretrekker Python).

 

Det jeg ser for meg som skal automatiseres er motorvarmere, varmekilder og lys (inklusive sensorer som må til).

Jeg ønsker å bruke off-the-shelf komponenter og da er det muligens z-wave (?) som er mest off-the-shelf og passer den spredde bygningsmassen.

Er da bolighus,fjøs,garasje, stabbur + to småhus til.

e-bay/alibaba-produkter utgår glatt da jeg har jevnlig el-ettersyn og KSL å ta hensyn til.

 

Men så må jeg ha en "sentral" til å styre dette.

 

Finnes det noe ferdig hvor man kan sende signaler manuelt og samtidig se hva "sentralen" mottar tilbake?

Erfaringsmessig så duger ikke web-baserte løsninger, men jeg er forberedt på å bli overrasket.. :-)

Hva tror dere passer for en som meg?

Første tanke er en nuc med "noe" på. Hva dette "noe" skal være har jeg ingen formening om.

 

Tips mottaes med stor takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Siden du er ute etter ett åpent system så kan du jo lese litt om Home Assistant og Homeseer.

Kan også nevne Athom Homey som har støtte for ganske mange produkter. Www.apps.athom.com

 

Når du nevner motorvarmer så finnes det brytere for mindre og større laster.

Fibaro wall plug for mindre laster og Aeotec Heavy Duty for større laster.

 

Til lysstyring i hus er Fibaro dimme 2 ett godt valg. 

Har lest at de ikke er helt uproblematisk å styre lysstoffrør med slike moduler.

Lenge siden jeg har vert i ett fjøs men er vel endel lysrør der?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du foretrekker Python, så se på Home Assistant aller først. Men dette:

1 time siden, NilsOF skrev:

Ting må virke uten for mye dill, og med enkel feilsøking når noe slutter å fungere.

... er muligens et problem. Da HomeSeer. Evt Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@GAS jo det er mye lysrør i fjøset som det er nå. Men det er modent for utskifting. Da tenkte jeg å gå for LED.

Dimming på kvel/natterstid er noe jeg ønsker meg på sikt.

Inntil jeg kommer så langt er vanlig relestyring bra nok.

Men innomhus har jeg bruk for 220v dimming og da kommer tipset ditt godt med.

 

@Moskus Med dill regner jeg fikling med mus/flytting av ikoner.

Propetiære løsninger der man er utestengt fra hvordan det virker er for meg dill.

 

Python er definitivt raskest og mest fleksibelt for meg.

Konsoll/fillogging med timestamps er det jeg ønsker meg mest.

 

Men så var det konefaktoren og ikke minst at kårfolket skal klare å betjene sine egne motorvarmere fra sin egen telefon.

Jeg har inget ønske om å skrive ting som webgrensesnitt i Python.

 

Takker for forslagene jeg har fått hær. Skal sjekke de ut i løpet av kvelden ?

Kommer sikkert med flere dumme spørsmål etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@xibriz openhab ser jo brukandes ut. 

Men hvordan er følelsen når du må ta opp igjen "regelsettet" når det har gått noen måneder?

 

Jeg liker definitivt at man kan editere konfigurasjonsfiler direkte.

En youtube-video viste også en kar som greppet logfilene samt cron-støtte. likandes ?

 

Hvilken hardware-interface er passende å bruke mot z-wave dingsene?

 

Jeg tenker å bruke en nuc med standard Debian på.

Neste blir å kikke på pakkebrønnene. Standard apt-get for å holde alt oppdatert er definitivt ikke å forakte ?

 

Jeg har også Ubiquiti unifi nettverk tilgjengelig stort sett overalt på bruket. Og det støtter openhab også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@NilsOF Det går bra. Reglene skrives i ett eget språk som ligner på Java, men når man har skrevet noen regler og kommer tilbake senere så ser man jo hva man har gjort før, spesielt med tanke på syntax. Jeg har hørt rykter om at det skulle bli støtte for Python i reglene, men vet ikke hva status er der. Man finner de meste svar på openHAB sitt forum.

 

Jeg liker alt med openHAB. At man ikke trenger å bruke GUI, kan gjøre alt i tekstfiler og terminalen er mitt hovedverktøy. De har ett eget cli-verktøy som heter Karaf der man kan fikse ting hvis det mot formodning skjærer seg totalt. Min innstallasjon har vist seg å være meget stabilt, men det bruker bestandig å bli en jobb med oppgradering fra 2.2 til 2.3, 2.3 til 2.4 osv. Sist endret de på MQTT-plugin som jeg bruker mye å da tok det meg noen dager å skrive om alle devicer. Men det er maks en gang i året.

 

Nå er mitt oppsett litt spesielt fordi jeg kjører Z-wave enhetene mine på en Raspberry med ett Razberry-kort med Z-Way programvaren. Den snakker med openHAB via MQTT. Men jeg kjenner en som kjører Aeonstick eller hva den heter direkte i openHAB. Han bruker GUI mye mer enn meg.. jeg bruker bare terminalen.

 

openHAB har HAB-panel for "skjermer med styring av ting".

 

Her er ekesmpel på en regel som slår på lyset når bevegelse blir detektert, også av litt senere. Den bruker en virtuell henhet som fungerer som timer.

 

Sitat

rule "Turn on lights in hallway when motion is detected"
when
        Item PIRSensor1HallwayPIR received update 1
then
        //Timer running, update it to extend the time
        if (PIRSensor1HallwayTimer.state == ON) {
                PIRSensor1HallwayTimer.postUpdate(ON)
        } else {
                PIRSensor1HallwayTimer.sendCommand(ON)

                // Turn on roof before 17:00, dim up window after
                if (now.getHourOfDay < 17) {
                        HallwayCeiling.sendCommand(ON)
                } else {
                        HallwayWindow.sendCommand(100)
                }
        }
end

 

rule "Turn off lights in hallway when timer has ended"
when
        Item PIRSensor1HallwayTimer received command OFF
then
        HallwayCeiling.sendCommand(OFF)
        HallwayWindow.sendCommand(50)
end

 

 

Endret av xibriz
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@xibriz gode greier, det er i konsollet jeg er foretrekker å jobbe.

Syntaksen i reglene ser absolutt overkommelig ut. 

 

Jeg må bare komme igang og få begynt ett sted.

Følger min opprinnelige plan med mest mulig standardkomponenter og Debian.

 

Aeon sin USB-pinne ser ut som en god start for zwave greiene. 

Er litt nysgjerrig på hvordan batterifunksjonen i den fungerer.

 

Svinger unna rasberry-greiene denne gangen også.

Broadcom sine chipper har nesten alltid tvunget fram arbeidskrevende workarounds oppigjennom årene.

Mulig de har blitt bedre, men får fortsatt en kraftig rynke på nesen hver gang navnet kommer opp.. 

 

Bestiller meg utstyr så jeg kan få kontroll på varme og vifter på badet og dass i første omgang ?

 

Noen som har tips om hvordan plukke komponenter av god kvalitet?

Er det noen produsenter som bør unngåes?

Produsenter som kan anbefales?

Andre fallgruver å passe seg for?

Det er alltid noen hull man klarer å gå seg ned i, dess flere man vet om dess kjappere kommer man mot målet ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har dårlig erfaring med Nexa sine z-wave dimmere. Bruker kun Fibaro dimmer 2.

Av av/på har jeg Nexa og Telldus.

 

Ellers så er det sikkert andre her som har mer Z-Wave utstyr enn meg siden jeg har en dårlig uvane å lage alt selv med ESP8266 :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibaro og Aeotec har jevnt over bra kvalitet, eg har mange deler derifrå.

Telldus har eg dessverre fleire dårlege erfaringar med. Både kvalitetsmessig, men spesielt dekningsmessig - altså at dei ikkje klarer å finne særleg mange naboar på tross av at desse er heilt i nærheiten. Har også eit wiDOM-relé kjøpt hos Tronika som var den aller første noden i huset, denne styrer vv-tanken og det har fungert knirkefritt sidan dag 1.

 

Skal du ha multisensor så anbefaler eg Aeotec MS6 av den enkle grunn at denne kan køyrast på 5V (USB-forsyning), Fibaro sin tilvarande ("auge") bruker kun batteri og rapporterer ikkje RH, det vil du heilt sikkert ha på badet.

 

Edit: Vær obs på at Fibaro dimmer 2 styrer "alt" av lys, også ikkje dimbare laster som f.eks sparepærer, men IKKJE tradisjonelle lysrøyr. Her må du i tilfelle bruke relé. Har du både lysrøyr og avtrekksvifte på badet kan du bruke eit dobbelelé som f.eks dette.

Endret av bjornepappa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Aeotech MS6 bestilte jeg noen av, noe Fibaro og noe Nexa og også en billig sensor fra Kjell (Cleverio Z-wave-temperatursensor)

samt en termostat til badegulvet, heatit trm2fx.

Ser det er en tråd på sistnevnte, håper jeg ikke angrer det valget. Den ser iallefall konevennlig ut.

Litt forskjellig utvalg med andre ord. Håper på denne måten å skaffe oversikt over hva som er gangbart og ikke.

Tusenlappene vil uansett flaggre fremover..

 

Takker for alle svar så langt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
29 minutter siden, NilsOF skrev:

 

samt en termostat til badegulvet, heatit trm2fx.

Ser det er en tråd på sistnevnte, håper jeg ikke angrer det valget. Den ser iallefall konevennlig ut.

Denne har vi på badet, og den fungerer 100% som den skal med nyaste firmware. Din er truleg ikkje oppdatert når du får den men kan lastast ned frå HeatIt sine nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, bjornepappa skrev:

Din er truleg ikkje oppdatert når du får den men kan lastast ned frå HeatIt sine nettsider.

Burde man ikke forvente at termostater som er kjøpt nå, et halvt år etterpå, er oppdatert? Begynner å bli en stund siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Moskus skrev:

Burde man ikke forvente at termostater som er kjøpt nå, et halvt år etterpå, er oppdatert? Begynner å bli en stund siden...

Jo, heilt enig.

Men når eg sendte inn igjen min gamle v.2 (uten fx) for å bytte spurte eg om eg kunne vente til ny fw var installert frå fabrikk. Svaret var noko sånt som at då måtte eg vente lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha spolt igjennom en tråd om Heatit-termostaten sitter jeg igjen med følelsen av å ha støttet enda ett idiotfirma.

Er jo selve oppskriften på tre mann som jobber (designer, programmerer og elektronik-kokken). Resten er bare tung overhead med latskap og unnasluntring.

 

Jeg slår av sleivsparkmodusen nå.

JA, jeg håper de ansvarlige leser dette! ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.