Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken NUC til HA og hvilket oppsett?


Anbefalte innlegg

Heisann,
Kjører for tiden Home Assistant (HA) på en RP3+. Dette fungerer ok, men hastigheten på systemet er litt så som så og nå som jeg skal ha en enebolig opp i systemet så kan ting med fordel bli mer "snappy".


Jeg vurderer derfor om jeg skulle kjøpte meg en NUC til å hoste hele systemet på. Hvilke modeller vil dere anbefale som ikke kjører i7 og koster 10k+?
Og, hvilket oppsett kjører dere som kjører NUC til dette? Er det windows og virtualisering, standalone linux distroer eller andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp ganske mange NUCer oppigjennom årene med Debian som routere/branmurer/QoS.

Det har vært alt fra celeron opp til i5.

Felles for de alle har vært god stabilitet og holdbarhet.

 

Dess mere CPU dess mere behagelig å kjøre oppdateringer.

Ulempen med større CPU er mere varmeutvikling, som igjen forkorter levetiden både på selve NUCen og det som står rundt den.

 

Når jeg akkurat nå skal sette opp automasjon valgte jeg meg 8. generasjon i3 CPU. 16 GB RAM og 250GB SSD

https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PCBarebone/Intel-NUC-NUC8I3BEK-Core-i3-8109U/2679697

 

Det bør holde i massevis med Debian stable tenker jeg.

Hadde sikkert klart meg med en celeronutgave også.

 

Må understreke at jeg har ingen erfaring med hjemmeautomasjon.

 

Om du kommer fra rasberry så er jo Debian moderen til OSet så akkurat det bør gå bra.

Sjekk om du får det ønskede systemet du vil ha som Debianpakker først.

 

Viritualisering er etter min mening ett unødvendig ekstra lag med kompleksitet for denne bruken.

Viritualisering krever mere CPU, RAM og lagringsplass. Og dette vil gi mere varme og strømforbruk.

Backup/restore samt UPS må også dimensjoneres opp tilsvarende.

Hva ditt behov er må du selvsagt vurdere selv.

 

Noen foretrekker ett OS fra Redmond USA.

Jeg skal ikke komme med noen råd om hva som trengs for å få det til å gå glatt.

 

De mere erfarne hjemmeautomatikkerne må absolutt korrigere meg hær ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@knekkert Jodda, ESX(i) er så stabilt som hardwaren det kjører på. 

Virtualisering er helt klart å foretrekke når man først har infrastrukturen på plass.

 

Alle tåler vi noen få dedikerte bokser. Enkelt og oversiktlig. Man tåler forhåpentligvis også at ett system svikter i perioder.

Det er når det slutter å være oversiktlig og det blir mange bokser at virtualisering kommer til sin rett.

Har man serveren klar, så dur på om man er komfortabel. Men man har alltid dilemmaet med hvor mange egg det er lurt å legge i en kurv.

 

Jeg har også hatt ESX server(e) gående hjemme i perioder. Men det mere var for å få det i fingrene for jobb.

Nå vil jeg ha minst mulig dill med standard hardware jeg kan bytte/oppgradere etter behov.

 

Men som sagt: er man komfortabel med den ekstra kompleksiteten så dur på! ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NilsOF skrev:

Viritualisering er etter min mening ett unødvendig ekstra lag med kompleksitet for denne bruken.

Det er (nesten) sant, men KUN hvis du skal ha én tjeneste eller server. Dessuten er det veldig enkelt å virtualisere nå. :)

 

Her i huset har vi en server til hjemmeautomasjonen, en til video-kameraer, en til media (Plex, Squeezebox, SageTV, etc), en til andre tjenester (som PRTG, sftp, etc), en til PBX, og et par til. Det er mye mer behagelig å ha alt samlet et sted på en maskin og å slippe å dille med flere PCer etc.

 

Så det er mest et spørsmål om hva man har behov for. Man kan fint kjøre HomeSeer og HomeAssistant på en maskin sammen med f.eks. BlueIris eller noe sånt til nettverkskameraer, men begynner det å bli flere tjenester så er det tungvindt å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Moskus skrev:

Det er (nesten) sant, men KUN hvis du skal ha én tjeneste eller server. Dessuten er det veldig enkelt å virtualisere nå. :)

 

 

Jodda, men jeg syns mye av poenget er at det er dumt å starte med viritualiseringen før man har man har bruk den.

Har man en standard Linux-installasjon er det en forholdsvis enkel operasjon å flytte den inn i et viritualisert miljø.

Windows er jeg ikke oppdatert på.

?

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke enda, men det blir nok NUC med Ubuntu. hass.io i dockercontainer.
Jeg kjører det oppsettet. Billigste Celeron NUC, 4 GB ram og 128 GB SSD. Docker med Portainer for pek og klikk. Serveren har det langt fra travelt, med 5-6 containere foreløpig. Hass, Deconz, Mosquito, Grafana og noen til.

Bruker ikke Hass.io, men vanlig Hass, mest på gammel vane.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.