Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feilmelding på Heatit termostater i Homey


kebabkongen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med feilmeldinger fra Homey på noen av mine Heatit Z-TRM2fx termostater. Se feilmelding øverst på vedlagte bilde. Noen ganger får Homey kontakt, andre ganger ikke. Dvs at noen av mine daglige flows ikke kjører som de skal, med det resultat at varmestyringen ikke funker. Fx blir temp på soverommene stående på nattemp selv om de egentlig kl.6 skulle ha kjørt opp fra 17 til 22 grader. Trolig fordi Homey ikke fikk kontakt da den prøvde å kjøre flowen. Jeg hadde også litt trøbbel med å få lagt til termostatene til Homey, og det gikk først da jeg hadde Homey koplet til en batteribank og holdt den klin inntil termostatene. Er det termostatene som er defekte? 

Screenshot_20191004-222450_Homey.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moskus skrev:

Har du oppdatert dem til firmware versjon 3.6? Det anbefales på det absolutt sterkeste!

 

Har ikke det, nei. Hvordan finner jeg ut av hvilken firmware jeg har? Når jeg går inn i avanserte innstillinger på termostaten i Homey, så står det under z-wave device information: Firmware version 770... jeg får ikke det til å gi mening. Når det gjelder oppdatering av firmware, så fant jeg denne guiden og slo det midlertidig fra meg, da jeg tror jeg kanskje har klart å løse problemet på et annet vis:

 

Fant via en annen tråd her at det er noe kluss med denne termostaten og tilkopling i sikker/usikker modus eller noe. Og at den har en tendens til å dette ut, ikke bare hos Homey, men også i andre systemer. Oppdatere Heatit-appen i Homey til Beta 2.4.0. Måtte så fjerne alle termostatene fra Homey, resette dem og legge dem til på nytt. Har testet et par tidsinnstilte programmeringer nå, og det ser i hvert fall ut til at kontakten med Homey er der, og at tidsinnstillinger funker igjen.

 

Men altså: oppdatere firmware... først må jeg jo finne ut av hvilken firmware jeg har... Hvordan gjør jeg det? Og hvis alt funker nå, er det da fortsatt noen grunn til å oppgradere firmware?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tukun skrev:

Takk for lenke med mye nyttig info! Jeg har allerede oppdatert heatit-appen i Homey. Spørsmålet er hvordan man evt oppdaterer selve firmware til termostaten, og om jeg egentlig skal gidde det hvis termostatene nå funker med homey :) Først må jeg også finne ut av hvilken firmware som sitter i termostatene per i dag. Hvordan kan jeg finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å bare oppdatere Heatit appen i Homey. Du eksludere og re-inkludere termostaten på nytt med den nye beta appen for at de nye endringene skal tre i kraft (se oppskrift om du ikke allerede har gjort dette).

 

Trur det står når du booter\resetter termostaten på nytt. Du kan oppdatere firmware via denne siden https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-trm2fx/

Benytt zwave pc controler 5. Like greit å oppdatere om du uansett må fjerne og legge til termostaten på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tukun skrev:

Det holder ikke å bare oppdatere Heatit appen i Homey. Du eksludere og re-inkludere termostaten på nytt med den nye beta appen for at de nye endringene skal tre i kraft (se oppskrift om du ikke allerede har gjort dette).

 

Trur det står når du booter\resetter termostaten på nytt. Du kan oppdatere firmware via denne siden https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-trm2fx/

Benytt zwave pc controler 5. Like greit å oppdatere om du uansett må fjerne og legge til termostaten på nytt.

 

Jeg var kanskje litt uklar lenger opp. Har allerede både 1) oppdatert til beta-appen, 2) ekskludert alle termostatene og resatt dem, 3) reinkludert dem i Homey. Alt ser ut til å funke som det skal nå, og flows jeg satte opp i går funker igjen. Så da er spørsmålet om jeg skal gidde å oppgradere firmware i termostatene siden jeg da må slette alle, oppgradere firmware og så reinkludere. 

 

Mener for øvrig at jeg så tallet 3.4 da jeg resatte et par av termostatene. Skjønte ikke da hva tallet betød, men det er vel sikkert firmwareversjon, da. 

 

Så da er det gjenstående spørsmålet: Er det noen åpenbare fordeler med versjon 3.6 over 3.4 som veier opp for stresset med å fjerne, oppdatere og reinkludere alle sammen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen poeng å oppdatere til 3.6 om du har 3.4. Eneste forskjellen var at Heatit har "fikset feil i fw 3.6 hvor status på termostaten ikke vises". Dette var ikke et firmware problem, men et problem relatert til s2 sikkerhet i Homey som nå er fikset ved at termostaten blir inkludert som unsecure. Så lenge du ser status på gulvsensoren (active state) er det ingen poeng å oppdatere til 3.6

Endret av Tukun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tukun skrev:

Nei, ingen poeng å oppdatere til 3.6 om du har 3.4. Eneste forskjellen var at Heatit har "fikset feil i fw 3.6 hvor status på termostaten ikke vises". Dette var ikke et firmware problem, men et problem relatert til s2 sikkerhet i Homey som nå er fikset ved at termostaten blir inkludert som unsecure. Så lenge du ser status på gulvsensoren (active state) er det ingen poeng å oppdatere til 3.6

 

Takk for god forklaring! Da avventer jeg med firmwareoppdatering. Men siden du virker som du har over gjennomsnittlig god oversikt over disse termostatene: Jeg har dem nå kun innstilt på gulvsensor (innstilling "F"). Mener å huske at enten elektrikeren eller noen på et eller annet forum sa at det var en eller annen grunn til at jeg ikke kunne ha både rom- og gulvsensoren på samtidig pga at kommunikasjonen med Homey da ikke kom til å funke så bra, eller at det ble rot med sending av verdier. Men mulig jeg har misforstått noe her. Dette er, som sagt, bare et vagt minne av noe jeg plukket opp før jeg hadde kommet igang med å programmere termostatene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.