Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hei

Har lenge lett etter ventil styring til en rimelig penge.

Kom over denne på en Kina nettside. 3 leder der 2 av ledere benyttes til å åpne stenge ventilen. Mikrobryter på kredittkortet stopper motoren. Med en Fibaro motor rele styring har man en z wave ventil til under 1000kr.

Kretskortet har store avstander så overslag mellom fase bør være umulig. Eventuelt forsegle ned tec7. Metall deler er fysisk adskilt fra strømførende deler. Så greia er dobbelt isolert. Trenger ikke jordes.

Utstyrets er ikke CE merket.

Ett typisk Kina produkt, men ser veldig solid ut.

 

Ventilen er retnings styrt. 

Den finnes også i flere varianter 3 veis ventil.

Så for dere som driver med brønn, pumper og nivå styring er dette ett godt billig alternativ. Nå er jeg på leit etter analog nivåmåling for væske. 

 

 

IMG_20191006_211416.jpg

Endret av Thgv8g
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal gå på for en slik løsning, man man også kjøpe en solenoid-ventil. De fåes også i Norge hvis man vil, men er selvfølgelig tilgjengelig i utlandet for en billigere penge. Da skrur man dem av (eller på) ved å tilføre f.eks. 12V eller 24V, som er enklere.

 

Jeg styrer vanningen med noen slike:

Vanning_smaller.jpg

 

 

Det dyre med slike løsninger er jo uansett rørleggeren som skal gjøre jobben hvis man skal ha det permanent, så da er det ikke sikkert om å spare et par hundrelapper på Kina-vare er vits i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, solenoid ventiler er greit men de har hatt en lei tendens til å kalke istykker.

Spess om man ikke kjører en service loop på dem, on/off min hver 6 mnd, noe jeg har fått erfart. Leste aldri brukermanualen ?

Har 8 stk som jeg må ta service på. Prislappen for nye var 1500 fra leverandør.

Så det blir nok en runde i skruestikka med de gamle solenoid ventilene, uaktuelt å kjøpe nye til den prisen. 

 

Hadde vert kult om man fikk tak i proporsjonal ventiler 0 til 100 prosent tilbakemelding. 

Ikke helt sikker på hva jeg skulle ha brukt dem til ennå, men er alltid ett nytt prosjekt som  blir påbegynt  når et annet slutter.?

Endret av Thgv8g
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.