Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Beste/optimale måten og kjøre HS3 / z-wave?


Knutarn

Spørsmål

Hei! :)

 

I dag kjører jeg HS3 på en windows os in på min unraid server (VM)

 

Merker noen ganger at z-wave USB blir borte, sånn at jeg må resterte serveren for og få dette opp igjen. Kan skje 1-5 ganger i året.

 

Hva vil dere si er beste måten og kjøre HS3?

 

Dedikert windows pc? Linux?

 

Egen boks fra HS3?

 

eller noe annet?

 

Vurderer også oppdatering av min unraid server, da delene er snart 13år gamle xD

 

Trenger noe som gjør at dette er stabilt, sånn at jeg slipper at hele HS3 detter ned mens jeg feks er på ferie xD Vil også legge til at jeg synes z-wave nettverket er litt tregt noen ganger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har ikke fasit på hva som er best, kun egne erfaringer:

Kjører HS3 på en Windows 10 VM med ESXi i bunn. Z-wave sticken er koblet til en Raspberry Pi og kommunisere med HS3 over nettverket. Har svært lite/ingen problemer med dette. Oppskrift finnes et sted her på forumet.

Jeg har inntrykk av at dette er en mer stabil løsning enn USB når man kjører på viritualisert maskin siden USB-kan være litt ustabilt (kunnskap «tilegnet meg» gjennom Internett og ikke egenopplevd). Kanskje dette er noe av årsaken til dine utfordringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, Hillmar skrev:

 

Kjører HS3 på en Windows 10 VM med ESXi i bunn. Z-wave sticken er koblet til en Raspberry Pi og kommunisere med HS3 over nettverket. Har svært lite/ingen problemer med dette. Oppskrift finnes et sted her på forumet.


Jeg gjør det samme, men med Ubuntu. Fungerer dønn stabilt og har gjort det i ca 3 år. Guiden det henvises til mener jeg står i signaturen min. :) 
 

EDIT:

Jeg måtte gjøre det etter oppgradering av ESXi. USB-forbindelsen ble utrolig ustabil og ubrukelig. Bruker dog ConBee og RFXtrx433E via USB, uten problemer...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, ZoRaC said:


Jeg gjør det samme, men med Ubuntu. Fungerer dønn stabilt og har gjort det i ca 3 år. Guiden det henvises til mener jeg står i signaturen min. :) 
 

EDIT:

Jeg måtte gjøre det etter oppgradering av ESXi. USB-forbindelsen ble utrolig ustabil og ubrukelig. Bruker dog ConBee og RFXtrx433E via USB, uten problemer...

 

Kult, da skal jeg gjøre det samme ang rep pi og windows. Funker denne her ?

 

Hvordan minnekort er og anbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjører på en 3'er, så en 4'er fungerer sikkert helt supert.

Vet ikke om noen minnekort som er mer anbefalt enn andre. Men et ekstra minnekort og en god backupstrategi er alltid smart, så er du raskt oppe å gå igjen HVIS minnekortet skulle feile. Selv har jeg ikke hatt problemer med det (bank i bordet). Jeg tror ikke det er særlig med skriving til minnekortet når RPien brukes på denne måten heller, så tror ikke det er så stor sannsynlighet for problemer som det kan være med annen bruk av RPi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 07/10/2019 at 17:20, Hillmar said:

Jeg kjører på en 3'er, så en 4'er fungerer sikkert helt supert.

Vet ikke om noen minnekort som er mer anbefalt enn andre. Men et ekstra minnekort og en god backupstrategi er alltid smart, så er du raskt oppe å gå igjen HVIS minnekortet skulle feile. Selv har jeg ikke hatt problemer med det (bank i bordet). Jeg tror ikke det er særlig med skriving til minnekortet når RPien brukes på denne måten heller, så tror ikke det er så stor sannsynlighet for problemer som det kan være med annen bruk av RPi.

 

Holder denne her ? :) eller bør man ha noe mer kraftigere ?

 

https://www.komplett.no/product/1120290/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/integrert-cpu/raspberry-pi-3-model-a-starter-kit?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwivbsBRDsARIsADyISJ_3X-NaeaoYqLa-4-Ew8jM5lsoNlDaVgWI5EtzSuc9MsLUKmBqKwioaAjZdEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.