Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeon Z-Stick Gen5 spørsmål om bruk.


NilsOF

Anbefalte innlegg

Jeg anskaffet Aeon Z-Stick Gen5 og har plugget den til en Intel NUC med Debian Buster og OpenHab.

 

så langt har jeg kun en Aeon Wallmote og en dimmer 2 koplet for testing og prøving til mere z-wave utstyr blir montert.

 

Prøvde å legge til et skrotete thermometer, og iforbindelse med det sto det en eller annen steds at man kunne ta ut USB-stikken

for så å trykke på knappen for å legge til en enhet.

 

Det gikk iallefall ikke slik som forespeilet.

OpenHab eller usbstikka mistet kontakten med wallmoten og dimmer2 og det ble offline skygger i openhab mens nye instanser dukket opp i innboks.

IDen på disse var "nye".

 

Er det noe man kan gjøre for å unngå at dette skjer igjen? Snart gjort å trykke på den knappen når man jobber rundt NUCen..

Gaffa rocknrolltape?

 

Har en aeon-stikke til i bestilling. Tanken bak var at det er lurt å ha en ekstra.

Nå er jeg ikke så sikker på det lengre, kanskje en annen type eller annet merke er veien å gå?

Å ta ut stikka for å ta backup av den på en Windoze-PC frister heller ikke. Klarer sikkert å trykke mange ganger på knappe da også..

Hva bruker dere?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker enten UZB eller AeonStickGen5 og for meg ser de ganske likeverdige ut. Har noen ganger lagt til enheter ved å ta med meg sticken og trykke på knappen og det har funket greit. Må etterpå importere enheter fra sticken men det har også funka fint med HS3.

 

Eneste backup/restore som meg bekjent virker, er Aeotec sitt backup program. Med dette kan en også ta backup av UZB og restore på AeoStick og omvendt men det tar en del tid (10-15 minutt?) og sticken må ut av drift mens en holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått opp to Nexa AN179 til styring av vifter, samt en Aeon "range extender" i tillegg. Har ikke prøvd inkludering med knappen på usb-stikka.

Men noe er rart med z-wave nettet og kommunikasjonen med openhab. Openhab får ikke med seg at noe har skjedd i zwave-nettet.

Jeg har koplet ut både extenderen og testdimmeren i hver sin todøgnsperiode.

Tegningen i Habmin forble uendret over de fire døgnene.

Alle "things" forble merket som online, selv om extenderen og test-dimmeren var frakoplet.

 

Har også et spøkelse av en temperatursensor som det er umulig å bli kvitt.

Har søkt og lest mye, dette må være en bug i openhab..

 

Finnes det en ping-kommando man kan kjøre mot nodene?

Er klar over at slikt ikke vil fungere mot batteridrevne sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.