Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-dim


Anbefalte innlegg

Har noen prøvd Z-dim i HA? 

Dimmeren ser ut til å fungere veldig bra, men kommer opp som “Unknown: type=0003,id=2200”. Config parameters er ikke tilgjengelig. Hva gjør jeg for å få den til å vises riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring! Ikke helt det jeg håpa, men.. 

 

Nei, ser ikke ut til at den er lagt inn i openzwave. Ser jo rimelig omfattende ut å legge til støtte for nye produkter når jeg ser på guiden deres..

 

Mulig jeg er dårlig på å google, men finner ikke noe godt svar på hvordan jeg legger til custom filer. Er tanken å lage en egen .xml for dimmeren og legge den i openzwave mappa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg laget akkurat en lignende post for Heatit Z-Water. Har laget en xml fil til den, men får det ikke til å fungere.  Veldig omfattende var det ikke så langt i hvertfall.  

Som noen over her skriver så finnes det en autodiscover funksjon som gjør at mye vil fungere selv uten en xml fil, men blandt annet parameters blir ikke discoveret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Sorry for at jeg kupper en litt gammel tråd her, men jeg ville bare høre med noen som har erfaring med Heatit Z-Dim om følgende:

 

1. Lager den et hørbart klikk når lasten skrus av/på?

 

2. Skrur den seg direkte på med ønsket dinmenivå når man sender en kommando til å skru på lyset? Grunnen til at jeg spør er at Elko RF-dimmeren skrur seg på med forrige dinmenivå, og så dimmer til ønsket nivå et sekund senere. Ikke spesielt hyggelig på kvelden om forrige dimmenivå var 100% og man ønsker å skru på lyset med 30%. 
 

3. Har det kommet støtte for den i OpenZWave/HomeAssistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

svar på spørsmål
1. Ja, det er bittelite "mekanisk" knepp når man trykke inn snurrehjulet for å skru av og på lasten

 

2. Fra av så skrur den seg direkte på, på det dimmernivået man sender helt uavhengig av hvilken verdi den hadde når lasten ble skrudd av. Hvis man bare skrur lasten på via trykk på dimmerhjulet, så er det sist dimmet verdi som brukes. Man kan styre zwave scenarier med dobbel, trippel og 4x trykk. Jeg har satt 2x trykk til å skru på maks lys.

3. Se min forrige kommentar. Jeg har submitted en PR til OpenZwave 1.6 med config som funker, og denne er nå tatt inn i master. Om verktøyet du bruker, enten det er Domoticz, HAS eller hva som helst  annet som har oppdatert openzwave upstream, så burde endringen være på plass. Funker fint i Domoticz for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lyd så vidt jeg har lagt merke til når man skrur av og på lasten via nettverket. Det er bare lyden av den mekaniske mikrobryteren som dimmerhjulet presser mot som høres ved manual av/på, altså ved trykk på dimmerhjulet.

Det er verdt å merke seg at det er en veldig svak "during" fra dimmeren. Jeg la bare merke til denne når jeg testet den i "friluft", og holdt øret nærmere enn 50-60cm. Etter montering i innfelt veggboks på soverommet, har jeg ikke lagt merke til denne lyden selv når det er helt stille i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
12 timer siden, joachimmgok skrev:

kan du skru på denne dimmeren over nettverk selv om den fysisk/mekanisk ble skrudd av?

Ja, for den fysiske knappen bryter ikke strømtilførselen, den bare sender et signal til den elektronisk dimmeren bak. :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.