Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant og Yale Doorman opplåsing


corrosive

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg forsøker å få Verisure-integrasjonen til å fungere med Home Assistant. Det fungerer delvis, dvs at jeg kan se status på om døra er låst eller ikke - men jeg klarer ikke å låse døra via automasjonsregler, og jeg klarer heller ikke å låse døra "manuelt" med å skrive inn kode om jeg klikker på entityen i HA. Jeg får derimot beskjed i loggene som indikerer på at brukeren er "blacklisted" fordi den har skrevet feil PIN for mange ganger, og jeg må da resette passordet på Verisure sine sider.

 

Passordet jeg har definert i secrets.yaml er riktig, men jeg får likevel denne feilen. Noen som sliter med det samme?

 

Utsnitt fra config:

 

verisure:
  username: !secret default_email
  password: !secret verisure_password
  locks: true
  alarm: false
  hygrometers: false
  smartplugs: false
  thermometers: false
  door_window: false
  default_lock_code: !secret verisure_code

 

Jeg har forøvrig testet å skrive username, password og default_lock_code direkte i configuration.yaml uten at dette utgjorde noen forskjell.

 

Har noen en formening om hva som kan være galt, eller er det noen som sliter med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
På 21.2.2020 den 23.54, Mathias skrev:

Hei. Funnet ut av denne?

 

Jeg har en løsning som jeg bruker, men har den ikke tilgjengelig nå. Kort fortalt så har jeg skrevet en template switch som gjør dette.

 

Kan hjelpe deg med det hvis det fortsatt er aktuelt.

Hei, kunne du ha delt med deg av denne? 

Det høres veldig interessant ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har laget denne som jeg styrer med en entity-button med tap-action = toggle

 

  - platform: template
    switches:
      entitet-navnet-paa-bryteren:
        friendly_name: 'Hoveddør'
        value_template: "{{'off' if is_state('lock.hoveddor', 'locked') else 'on' }}"
        turn_on:
          service: lock.unlock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code
        turn_off:
          service: lock.lock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 3.7.2020 den 10.44, Mathias skrev:

Hei

 

Jeg har laget denne som jeg styrer med en entity-button med tap-action = toggle

 


  - platform: template
    switches:
      entitet-navnet-paa-bryteren:
        friendly_name: 'Hoveddør'
        value_template: "{{'off' if is_state('lock.hoveddor', 'locked') else 'on' }}"
        turn_on:
          service: lock.unlock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code
        turn_off:
          service: lock.lock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code

 

Bare slik at jeg skjønner dette riktig: 

Denne koden kan jeg bruke i Lovelace kortet for knappen? Eller må jeg lagre dette som en template og kalle det fra knappen? 

Hva skal det stå der du har "Entitet-navnet-paa-bryteren"? 

Er det noe mer en entity_id jeg må bytte til mitt eget entity navn? Ja forutenom selve verisure_lock_code da selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2020 den 1.47, FredrikNas skrev:

Bare slik at jeg skjønner dette riktig: 

Denne koden kan jeg bruke i Lovelace kortet for knappen? Eller må jeg lagre dette som en template og kalle det fra knappen? 

Hva skal det stå der du har "Entitet-navnet-paa-bryteren"? 

Er det noe mer en entity_id jeg må bytte til mitt eget entity navn? Ja forutenom selve verisure_lock_code da selvfølgelig :)

 

Det må legges i configuration.yaml.

 

Du må endre "lock.hoveddor" til det din lås har som entity_id i HA, feks. "lock.yale_frontdoor". Du finner den i oversikten for entiteter, eller klikke på devicen i devicelista.

"entitiet-navnet-paa-bryteren" velger du selv, det blir entity_id til den nye bryteren som du oppretter med denne templaten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/08/2020 at 01:47, FredrikNas said:

Denne koden kan jeg bruke i Lovelace kortet for knappen? Eller må jeg lagre dette som en template og kalle det fra knappen? 

Hva skal det stå der du har "Entitet-navnet-paa-bryteren"? 

Er det noe mer en entity_id jeg må bytte til mitt eget entity navn? Ja forutenom selve verisure_lock_code da selvfølgelig :)

 

Som @Preference sier så må denne koden legges i configuration.yaml under switch. Dette er en såkalt template switch.

 

Hvis du ikke har switch: fra før i config-fila di må du legge det inn slik:

 

switch:
  - platform: template
    switches:
      entitet-navnet-paa-bryteren:
        friendly_name: 'Hoveddør'
        value_template: "{{'off' if is_state('lock.hoveddor', 'locked') else 'on' }}"
        turn_on:
          service: lock.unlock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code
        turn_off:
          service: lock.lock
          data:
            entity_id: lock.hoveddor
            code: !secret verisure_lock_code

Bytt ut "lock.hoveddor" med entitetnavnet din lås har og sett "friendly_name" til det du ønsker den skal vises som i frontend.

Verdien bak "code" er i utgangspunktet bare den koden du bruker på låsen din, men siden min ligger i secrets.yaml så henviser jeg bare til den i koden.

 

Valider config og deretter restart HA. Etter en restart vil du finne en entity_id som vil se slik ut: switch.entitetnavnet (det du skriver der jeg skrev "entitet-navnet-paa-bryteren").

 

Den nye entiteten som nå finnes i HA kan du bruke med en entity-button i Lovelace. Der må du sette "Tap action" til "Toggle".

 

PS. Årsaken til at koden jeg først limte inn her var uten switch:-linjen er at jeg har flyttet alle slike koder til egne filer ved hjelp av !include. Hvis du ikke er kjent med det så anbefaler jeg deg å sette deg inn i det. Er mye enklere å ha oversikt over all koding og man slipper at configuration.yaml blir veldig stor og uoversiktlig da.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
2 timer siden, Dr.Loddebling skrev:

Hei, vet du om dette vil fungere med smart lock box/mini hub fra verisure uten abo?

Det fungerer for meg med den lille Wifi modulen som kobles til uten betalt abonnement ja :) vbox mini e.l.

 

det finnes et kit du kan kjøpe fra verisure med både Wifi modulen og modulen i låset som kommuniserer med Wifi modulen :)

 

jeg kjøpte mitt på Coop Obs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.