Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjøp før 350 kr-grensa forsvinn?


Anbefalte innlegg

On 01/03/2020 at 15:06, Blodstrupmoen said:

350-kronersgrensen består inntil videre for sendinger fra nettbutikker som ikke er registrerte i VOEC

Utgangspunktet har vært at 350-kronersgrensen skulle fjernes for alle varer fra 1. april. Det er imidlertid vedtatt en overgangsordning. Den medfører at 350-kronersgrensen for betaling av mva og toll skal bestå inntil videre når du handler fra en nettbutikk og e-markedsplasser som IKKE er registrert i VOEC. Det betyr at dagens ordning vil bestå også etter 1. april for sendinger fra disse butikkene. De varene som muligens er forsinket på grunn av koronaviruset har dermed større sjanser for å nå frem i tide.

 

https://www.toll.no/no/om-tolletaten/nyheter/2020/netthandel---hva-skjer-1.-april/

 

Og overgangsordningen varer tilfeldigvis til den felleseuropeiske ordningen kommer på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Guahtdim said:

Det hadde vært greit å vite en dato her i tilfelle det er noe man bare må ha. 

 

- Overgangsordningen er satt av Finansdepartementet, og gjelder så lenge departementet bestemmer. Det er riktig at hensikten er at varer ikke skal hoper seg opp på grensen i innfasingsperioden, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen i Skatteetaten til Dinside.

 

- Vi er i direkte dialog med de største nettbutikkene for å få dem under ordningen, og noen av dem har allerede registrert seg, sier Ernst Larsen i Skatteetaten.

 

Det skal være cirka 400 aktører som er registrert i ordningen for elektroniske tjenester, ifølge Skatteetaten.

 

https://www.dinside.no/okonomi/valg-av-feil-nettbutikk-gir-gebyrstraff/72203423

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 5.3.2020 den 14.54, Guahtdim skrev:

Vi får håpe at AliExpress blir med i ordningen slik at vi slipper å måtte kjøpe komponenter for 5-10x prisen via Kjell og lignende fordyrende mellomledd.


AliExpress er VOEC-registrert! :) 

https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/avgifter/merverdiavgift/voes-voec/registrerte-i-voec-31.03.20.pdf

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både eBay.com og aliexpress.com, ja. Very nice, men jeg ser ingen endring når jeg er på siden og prøver å bestille noe. Burde det ikke stått noe om taxes? ?

 

"Vi forventer at den aktuelle nettbutikken vil informere om dette på sine sider. Du vil også kunne se det i kassen ved at de legger på 25 % mva når du handler."

 

EDIT: 

  • Nettbutikker og e-markedsplasser kan på forespørsel gis tid til å foreta nødvendige tekniske systemjusteringer for å beregne og oppkreve norsk merverdiavgift på salg til norske forbrukere, og merke forsendelser riktig.
  • Slike nettbutikker og e-markedsplasser vil ha et begrenset ansvar for merverdiavgift i denne overgangsperioden: De vil bare være ansvarlige for den merverdiavgiften som kan beregnes ved bruk av systemene som til enhver tid er utviklet.
  • For å ha rett til et slikt begrenset ansvar, må nettbutikker og e-markedsplasser ta nødvendige steg for å overholde VOEC-ordningen så raskt som mulig.

 

Så inntil videre er det vel fri flyt på AliExpress skulle man tro. ?

Endret av Venin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, solosuper skrev:

Hvordan er slike produkter sammenlignet med de som selges i Norge? Aqara produkter fra AliExpress er de identiske med de som selges på Kjell? 

Det kommer jo helt an på produktet, men Aqara-produktene er identiske er min erfaring. Er vel ingen som klarer å lage dem billigere enn Xiaomi selv, så tror ikke det finnes piratkopier av dem foreløpig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Venin said:

Så inntil videre er det vel fri flyt på AliExpress skulle man tro.

Jeg tolker  det som at ali ikke har ansvaret, ergo blir det tollbehandlet ved ankomst og mottaker må betale ev. gebyr og moms. Om jeg feiltolker det, vet jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Venin said:
  • Nettbutikker og e-markedsplasser kan på forespørsel gis tid til å foreta nødvendige tekniske systemjusteringer for å beregne og oppkreve norsk merverdiavgift på salg til norske forbrukere, og merke forsendelser riktig.
  • Slike nettbutikker og e-markedsplasser vil ha et begrenset ansvar for merverdiavgift i denne overgangsperioden: De vil bare være ansvarlige for den merverdiavgiften som kan beregnes ved bruk av systemene som til enhver tid er utviklet.
  • For å ha rett til et slikt begrenset ansvar, må nettbutikker og e-markedsplasser ta nødvendige steg for å overholde VOEC-ordningen så raskt som mulig.

lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Mathias said:

Leser og leser, men sliter fortsatt med å få tak på dette.

 

Kan jeg i dag bestille varer fra Aliexpress for under 350 kr og få dem slik som jeg gjorde feks før jul? Altså uten mva, fortolling osv...

Prøv og så meld tilbake hva du finner ut....

Neida, enig med deg at dette ikke er klokkeklart i forhold til om man ender opp med 150-400 kroner ekstra eller om det er å kjøre på som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Guahtdim said:

Prøv og så meld tilbake hva du finner ut....

 

Hehe :) kanskje det er det som må til? Hadde vært greit å vite. Jeg kjøpte inn relativt bra før jul for å bygge opp "lager", men nå vil jeg ha mer hvis 350-grensa fortsatt gjelder...

 

Problemet er jo at hvis man slipper avgifter så vet iallefall ikke jeg om det bare var flaks eller om det er det som fortsatt er regelen... I tillegg er jo ledetiden så lang at praksisen kan ha endret seg til neste ordre kommer gjennom

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polen sender ingen pakker nå:

 

Dear Sir/ Madam 

We kindly inform that due tot he epidemic situation regardsin corona virus flights were suspended to the further notice.

You cannot send the shipment at all at the moment .
 

Regner ikke med gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de butikkene som pushet for dette har skutt seg selv litt i foten, blir jo enda enklere å handle fra utlandet nå

 

Forøvrig en liten protip: Amazon.de har fast frakt på 10.5 EUR på varer solgt av dem eller som er "fulfilled by Amazon". Har brukt det i ti år allerede da de også gjorde det enkelt med forhåndsbetaling av moms, så ingen gebyrer :) Bestiller man det tidlig nok på dagen så får man det dagen etter levert med DHL eller UPS i Oslo-området!

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eisa01 skrev:

Tror de butikkene som pushet for dette har skutt seg selv litt i foten, blir jo enda enklere å handle fra utlandet nå

Jeg tror ikke seriøse aktører på eBay eller AliExpress er de som denne loven egentlig er tiltenkt å "motvirke". Det er mer useriøse butikker som selger fake klær, sko og sminke, etc. Vi og våre behov er bare tatt med i dragsuget... ;) 

 

1 time siden, eisa01 skrev:

Forøvrig en liten protip: Amazon.de har fast frakt på 10.5 EUR på varer solgt av dem eller som er "fulfilled by Amazon". Har brukt det i ti år allerede da de også gjorde det enkelt med forhåndsbetaling av moms, så ingen gebyrer :) Bestiller man det tidlig nok på dagen så får man det dagen etter levert med DHL eller UPS i Oslo-området!

Ah, godt tips! Takk. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, eisa01 said:

Forøvrig en liten protip: Amazon.de har fast frakt på 10.5 EUR på varer solgt av dem eller som er "fulfilled by Amazon". Har brukt det i ti år allerede da de også gjorde det enkelt med forhåndsbetaling av moms, så ingen gebyrer :) Bestiller man det tidlig nok på dagen så får man det dagen etter levert med DHL eller UPS i Oslo-området!

 

Takker! Visste ikke om denne. Får testa tysken min også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge engelsk oversettelse ved å trykke på globusen til høyre for søkebaren ;) 

 

Har kjøpt mest kjøkkenutstyr derfra, for eksempel et grytesett fra toppserien til Fissler til 1/3 av prisen av hva norske nettbutikker skulle ha ?

Kanskje ikke like mye å spare på alt nå med den dyre euroen, men utvalget er langt større enn man får i norske butikker dessverre.

 

Returer når noe har vært galt med varene har og fungert bra, man må sende selv fra et postkontor. Både med sporing og uten sporing har fungert bra, og de er raske med refusjon (inkl. frakt).

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I denne tråden har det forsvunnet en god del poster etter havariet, men jeg tar den opp igjen :)

 

For dere som husker den tråden som handlet om utendørs ledbelysning og tips @kimstoroy om hvilke ledstriper som var bra fra Aliexpress, så virket det som at det var mange som hoppet rett inn i Aliexpress og bestilte en del utstyr. Dessvere så er hele den tråden borte vekk og jeg husker beskrivelsen oppsettet. Hvis noen har linken til beskrivelsen så er det fint :) 

 

Den gode nyheten er at alt jeg bestilte har kommet frem uten noe som helst tegn til at staten, posten eller noen andre ville ha penger fra meg i forma av mva, toll eller gebyr. Tok ekstremt lang tid å få varene som sikkert er pga korona, men alt kom fram :) 

 

Så da er det vel bare å fortsette å bestille som før inntil videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.