Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Liten (skult) trykk bryter til utendørs bruk


Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

 

Jeg har en garasjeport som styres med Z-wave fra huset, samt utendørs kodelås på selve garasjen. Det er noe rart med kodelåsen og den tømmer nå batteriet på kun noen få dager, så jeg tenkte å gjøre det litt enklere og bare sette opp en trykkbryter. Men siden jeg helst ikke vil at hvem som helst skal trykke på den, så lurte jeg på om noen har funnet en løsning for "skjult" trykkbryter ute? Jeg kan borre gjennom veggen hvor som helst og sette opp en trykkbryter, men skulle gjerne hatt den såpass nøytral at man må vite hvor man ser etter den :)

 

Sikkert en snål løsning, men det hadde vært veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens!
 
Jeg har en garasjeport som styres med Z-wave fra huset, samt utendørs kodelås på selve garasjen. Det er noe rart med kodelåsen og den tømmer nå batteriet på kun noen få dager, så jeg tenkte å gjøre det litt enklere og bare sette opp en trykkbryter. Men siden jeg helst ikke vil at hvem som helst skal trykke på den, så lurte jeg på om noen har funnet en løsning for "skjult" trykkbryter ute? Jeg kan borre gjennom veggen hvor som helst og sette opp en trykkbryter, men skulle gjerne hatt den såpass nøytral at man må vite hvor man ser etter den [emoji4]
 
Sikkert en snål løsning, men det hadde vært veldig greit.
Har tenkt på noe av det samme på skjulet ute. Har vært inne på tanken å sette en magnetbryter på innsiden og bruke en liten men sterk neondyne-magnet (ali express) for å trigge den gjennom døra.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat gjort dette (3 dager siden) og montert en sort, vanntett trykkbryter på sort garasjevegg. Jeg brukte denne: 

https://www.aliexpress.com/item/32855986445.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.79e44c4dmF6fNG

 

Den er såpass liten (16mm dia) og bygger så lite ut fra veggen (ca 1 mm) at du må nesten vite hvor på veggen du skal lete etter den for å finne den. Den virker bra så langt, men om den holder i flere år fremover gjenstår å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, borg1n said:

Jeg har akkurat gjort dette (3 dager siden) og montert en sort, vanntett trykkbryter på sort garasjevegg. Jeg brukte denne: 

https://www.aliexpress.com/item/32855986445.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.79e44c4dmF6fNG

 

Den er såpass liten (16mm dia) og bygger så lite ut fra veggen (ca 1 mm) at du må nesten vite hvor på veggen du skal lete etter den for å finne den. Den virker bra så langt, men om den holder i flere år fremover gjenstår å se. 

 

Den var ikke dum, jeg skal lete litt på eBay og se om jeg finner en nøytral en i hvit også :) Takk for tipset!

 

Og da var det en på vei til 18. November ;) Ting tar tid!

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget et par slike løsninger der den ene passer med stående kledning og den andre med liggende, begge helt usynlige.

 

Stående: Ta en bit terrassebord e.l. som er i litt mindre dimensjon enn hulrommet bak ytterbord og mellom innerbordene. Sett en klosse på terrassebordet på innsiden slik at bordet ikke kommer lengre ned enn at det ikke blir synlig utenfra. Over klossen, på innsiden, settes en eller annen bryter som f.eks. denne: https://m.clasohlson.com/no/Trykkstrømbryter-on-off/22-1304 Når du vet hvor bryteren er er det lett å finne og betjene den.

 

Liggende: Samme bryter som nevnt over kan brukes ved å borre et hull i underkant av et kledningsbord litt mer på skrå enn bordet slik at hullet ender på innsiden. Den røde knotten på bryteren kan trekkes av og bryteren stikkes inn i hullet innenfra og akkurat så langt ut at den ikke er synlig. Må lodde på ledninger først og f.eks. lime bryteren fast med limpistol.

 

Begge mine løsninger er koblet direkte til portmotoren men de kan jo like gjerne kobles mot Fibaro UBS e.l.

 

Skal prøve å lage et par skisser i løpet av kvelden...

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usynlig fra utsiden, litt maling og det blir enda mer usynlig:

IMG_20191012_221242.thumb.jpg.f41b2081fd1609913ca44040356c01e6.jpg

 

Fra innsiden. Hadde litt blå trykkluftslange utenpå ledningene slik at det hele ble litt stivere og kunne limes fast på innsiden:

IMG_20191012_221329.thumb.jpg.6285284ef040e67f43e0545a528d535b.jpg

 

Råkjip skisse av stående kledning. Kledning i svart, betjeningsklosse i blått, stoppekloss slik at betjeningen ikke kommer for langt ut i grønt og bryter i rødt. Håper det ble noenlunde forståelig:

762181319_Stende.jpg.ba88594633bdbd08853093bb5f2e13d8.jpg

Endret av SveinHa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.