Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nå klikker jeg ( lys fade inn og musikk)


Tempranilla

Spørsmål

Kjære du som gidder å lese dette. ( du har fått 10 ekstra karma-poeng bare nå!)

 

Etter 2 år som lykkelig bruker av philips hue og etterhvert google home fikk jeg den syke selvskader-ideen og ta det hele et steg lenger. Jeg var lei av å måtte holde meg til "et system" ( hue og ikea pærer på hue bridge), savnet en del dingser som ikke fantes på dette systemet og tenkte- "Nå, Frøken, nå er det dags at du lærer deg noe kodegreier, og dette er det perfekte verktøyet/motivasjonen".

Så jeg kjøpte en bringebærpai og conbee og fikk, ved hjelp av min like engasjerte bror, hjelp til selvhjelp til å få opp sulamitten.

Nå skulle jeg glede meg med en ny hobby og bli drit god!

 

Men akk,  der stoppet gleden. Alle stemmekommandoer fungerer nå ca 15% av tiden. Grensesnittet er trist og knotete

Jeg skjønner ikke (bringe)bæret av det jeg finner av "for dummies tutorials",  jeg trenger tydeligvis en "for extreme dummies"..

Jeg savner vekkerklokken min, playlisten som vekker meg om morgenen,  og i det hele tatt å stole på at det lille jeg har som funker faktisk leverer. 

 

Det må jo også her nevnes at jeg, i min naive gledesrus over å finne en ny "morsom" hobby, gjorde en hver IT avdelings mest graverende feil. Satte jeg opp et lite syntetisk miljø som jeg testet det nye systemet på før jeg rullet ut det hele? Nei. 

Jeg peisa på og stolte på at dette kom til å gå som smurt, og resatte hele jævla huset og tenkte at det kom virkelig til å motivere meg til å få dette til å fungere helt ypperlig. 

 

Så nå sitter her, jeg her 3 mnd senere, med feilmeldinger som jeg ikke skjønner noe av ( men de går bort halvparten av tiden ved og oppdatere os eller restarte). Jeg har fortsatt ingen vekkerklokke eller musikk som spiller meg våken. Google home har blitt en kirkegård av merkelig knapper som aldri funker. Og prolapsen som fikk meg sengeliggende for to uker siden kan vi vel alle være enig om at sikkert er en slitasjeskade etter å måtte trykke på lysbrytere _hele_effings_tiden_? #thestruggleisreal

Men jeg har heldigvis vin. Og det, kjære publikum, er det som har brakt meg til deres eminente forum. Ja, det er søndag og klokken har såvidt passert 16,  men her sitter jeg med røde dråper fra Zaragoza til hjelp/trøst/skjemmelse. 

 

Så kjenner du alturismen blomstre på innsiden? Gjenkjenner du at dette er en humanitær krise der du kan gi et uvurdelig bidrag? 

 

Kan du peke meg i retning av en sykt enkel oppskrift på "wakeup-light" for hassio? Helst per automation? eller kanskje jeg er på jordet allerede med den antagelsen. 

Eller vet du kanskje om en tilsvarende pinelig enkel oppskrift til å få spotify til å skille en spes playlist til et spes tidspunkt?

kanskje du kjenner en post på dette forumet  som beskriver akkurat disse utfordringene? ( jeg søkte i hvertfall 15 min før jeg gav opp..)

 

Har du kommet helt til slutten men ikke har noe å bidra med?  10 ekstra karma-poeng

Har noen tips? 50 000 poeng!

 

Med nesegrus takknemlig hilsen, 

Frøken fryd på Linderud

 

 

 

 

Endret av Tempranilla
Bedre overskrift
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 minutter siden, Tempranilla skrev:

Etter 2 år som lykkelig bruker av philips hue og etterhvert google home fikk jeg den syke selvskader-ideen og ta det hele et steg lenger.

Det er ikke sykt. Det er jo helt rimelig, og ansees (her) å være direkte normalt. :)

Men personlig mener jeg at det er greit å la Alexa og Google Home gjøre det de kan: De er taleassistenter. Og de skal assitere en smarthushjerne.

 

 

11 minutter siden, Tempranilla skrev:

Har noen tips? 50 000 poeng!

Lett. ;)

 

Jeg sier som jeg pleier å si: Man betaler alltid. Enten ved bruk av tid (og frustrasjon) eller med penger. Av og til med begge deler, men det er en annen sak. ;)

 

Home Assistant er helt genialt. Til sitt bruk. Hvis du er Linux-administrator og elsker YAML-konfigurasjonsfiler. Hvis du er ungdom og har mer tid enn penger. Eller hvis du tror at du skal få til hjemmeautomasjon "for en billig penge" (lol).

 

Det finnes imidlertid andre systemer som er enklere å bruke, og potensielt mer stabile over tid. Jeg personlig digger HomeSeer, det er en deilig blanding av å kunne gjøres svært avansert, samtidig som at det er lettfattelig og en enkel måte å settes opp på (når man har lært det, selvfølgelig). Versjon 4 er nok ikke langt unna nå, og det tror jeg også kommer med et godt ansiktsløft. Du har jo allerede DeCONZ kjørende, så koble det opp til JowiHue-plugin'en, så burde du nesten være oppe og gått innen kort tid. Men også HomeSeer har en terskel, derfor finnes HS-skolen (se linkene i avsnittet her).

 

Ellers kan man også vurdere Homey, SmartThings, Vera, etc. Alle støtter Google Home (og Alexa).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

19 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du er Linux-administrator og elsker YAML-konfigurasjonsfiler. Hvis du er ungdom og har mer tid enn penger. Eller hvis du tror at du skal få til hjemmeautomasjon "for en billig penge" (lol).

Da jeg ikke er kjent med linus, eller Yaml, eller har ungdommens utømmelige brønn av tid, kanskje du er inne på noe her. 

 

19 minutter siden, Moskus skrev:

Det finnes imidlertid andre systemer som er enklere å bruke, og potensielt mer stabile over tid. Jeg personlig digger HomeSeer, det er en deilig blanding av å kunne gjøres svært avansert, samtidig som at det er lettfattelig og en enkel måte å settes opp på (når man har lært det, selvfølgelig). Versjon 4 er nok ikke langt unna nå, og det tror jeg også kommer med et godt ansiktsløft. Du har jo allerede DeCONZ kjørende, så koble det opp til JowiHue-plugin'en, så burde du nesten være oppe og gått innen kort tid. Men også HomeSeer har en terskel, derfor finnes HS-skolen (se linkene i avsnittet her).

Jeg har så lite lyst til å gi opp drømmen om å få dette til. men når jeg leser på linken du oppgav til HomSeer så ser det ikke veldig oppløftende ut. 

 

"Men det er én ting HomeSeer ikke er: Intuitivt.

Det er absolutt ikke selvforklarende for en nybegynner. Det er ingen enkle veivisere i programvaren så man kan fort få følelsen av å være på dypt vann."

 

Vet du hvem av de du linker under som er enklest å skjønne? [Les: for ekstreme dummies - eller oss uten ritalin]

19 minutter siden, Moskus skrev:

Ellers kan man også vurdere Homey, SmartThings, Vera, etc. Alle støtter Google Home (og Alexa).

 

Jeg er et glass fra å gå til Ikea sin gateway og app...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, Tempranilla skrev:

Jeg har så lite lyst til å gi opp drømmen om å få dette til. men når jeg leser på linken du oppgav til HomSeer så ser det ikke veldig oppløftende ut. 

Leser du derimot videre så ser du at det er en sannhet med modifikasjoner. Det jeg mener med det er at du ikke kan installere HomeSeer, og så går resten av seg selv. Man må faktisk vite litt mer før man kommer i gang.

 

Men hvis min svigerfar på 80+ klarer det, så gjør du det også. ;) 

 

8 minutter siden, Tempranilla skrev:

Vet du hvem av de du linker under som er enklest å skjønne? [Les: for ekstreme dummies - eller oss uten ritalin]

Det kommer an på. Det er ikke vits å lese noen av dem hvis du ikke skal bruke HomeSeer. Vis du vil vite litt om hvordan det fungerer, så les del 6 og 7.

 

 

Merk at ingen hjemmeautomasjonsløsninger for de som vil ha noe mer avansert kommer helt uten innsats. Det er uansett en viss terskel. Men når man har kommet over den, og begynner å innse hvilke muligheter man har, og når man etter hvert begynner å få disse implementert, så lurer man på hvordan man klarte seg uten.

 

Hvis du vil ha noe "superenkelt", så selg alle Zigbee-pærer og installer Z-wave dimmere (noe som jeg personlig ville si er en fordel uansett), og kjøp deg en FutureHome hub. Da får du noe som er (ekstremt) enkelt, men smartere enn vanlige lysbrytere. Så kan du spørre oss når du vosker ut av den.

 

11 minutter siden, Tempranilla skrev:

Jeg er et glass fra å gå til Ikea sin gateway og app...

Det gir bare en fryktelig hangover. Og da tenker jeg på Ikea-gatewayen. ;) 

Neida, hvis du vil kan du også bruke en Ikea-gateway. Ikke at jeg tror det hjelper deg i den situasjonen du er i.

 

I utgangspunktet er det ikke noe i veien med oppsettet ditt. Du kan fint gjøre det du vil med en Hue hub og du kan selvfølgelig bruke DeCONZ/Conbee. Problemet er at du prøvde å tvinge Google Home til å være smart. Men Google Home er egentlig ikke smart (ikke Alexa heller, forsåvidt). Det er mer en frontend, som en skjerm, til et talesystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

Men hvis min svigerfar på 80+ klarer det, så gjør du det også. ;) 

JUHUU!

2 minutter siden, Moskus skrev:

 

I utgangspunktet er det ikke noe i veien med oppsettet ditt. Du kan fint gjøre det du vil med en Hue hub og du kan selvfølgelig bruke DeCONZ/Conbee. Problemet er at du prøvde å tvinge Google Home til å være smart. Men Google Home er egentlig ikke smart (ikke Alexa heller, forsåvidt). Det er mer en frontend, som en skjerm, til et talesystem. 

Nei, da beskrev jeg det ikke godt nok. Jeg er fullstendig klar over at Google home ikke "gjør jobben". Men jeg har slitt i 3 mnd med å ikke klare å følge en eneste tutorial til å mekke resten av systemet. Ingen tutorials jeg finner beskriver stegene nøye nok for å at det makes sense for noen som er helt nooob. Jeg klarer foreksempel å sku lysene mine av på tid i  configurator/automation i Hassio, men klarer ikke å slå dem på ( og jeg aner ikke hvorfor).. Jeg får ikke til at de fader inn eller at den klarer å spille fra spotify. Normalt sett er jeg ikke så innmari it-dust. Det var derfor jeg etterspurte forslag til oppskrifter på lys og lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har tatt en litt annen tilnærming til dette. Jeg beholdt Philips Hue-broen, og tenkte at de tredjepartsverktøyene som finnes der, er mye mer intuitive for å konfigurere scener, sceneskift og oppvåkningslys - og jeg orket ikke å prøve å gjøre det gjennom grusomme konfigurasjonsfiler.

Så satt jeg opp Home Assistant på toppen. Den styrer blant annet lysene på badet, gjennom en Fibaro Dimmer 2, og bruker noen bevegelsessensorer fra Philips til å trigge å slå på lysene, og sette lysstyrke basert på tid. Da har jeg brukt av det eksisterende økosystemet, og fått merverdi fra det, uten at jeg trengte å bruke allverdens tid på å sette opp annet enn en custom component i HA for å få eksponert det. 

 

Og da trenger det ikke å være verre enn det... Funker fint for meg, selv om det står en ekstra boks i TV-benken. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Tempranilla skrev:

Jeg klarer foreksempel å sku lysene mine av på tid i  configurator/automation i Hassio, men klarer ikke å slå dem på ( og jeg aner ikke hvorfor).

Ok, dette virker jo bare sprøtt.

 

13 timer siden, Tempranilla skrev:

Jeg får ikke til at de fader inn

Dette kan faktisk være litt vanskeligere, og svaret er mest "det kommer an på".

 

13 timer siden, Tempranilla skrev:

den klarer å spille fra spotify

Hva er "den"? Er det Google Home?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

46 minutter siden, Moskus skrev:

Hva er "den"? Er det Google Home?

Det er samme for meg hva lyden spilles av på, er både en sonos og home der , men jeg sliter med å finne en oppskrift (  som funker/jeg får til) der hassio  starter "morgenplayist" som en del av wake-up rutine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

IFTTT er utmerket, men dessverre litt for upålitelig til daglig bruk etter min erfaring. Men det kan være verdt et forsøk.

 

11 timer siden, Tempranilla skrev:

Det er samme for meg hva lyden spilles av på, er både en sonos og home der , men jeg sliter med å finne en oppskrift (  som funker/jeg får til) der hassio  starter "morgenplayist" som en del av wake-up rutine. 

Tror jeg ser hva du mener. Tenkte jeg måtte google det for "så vanskelig kan det jo ikke være". Men direkte innlysende var det ikke, og mye av det som ligger der kan være eller er utdatert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men dette er det jeg mener er enklere i HomeSeer. Har du riktig plugin (og selvfølgelig riktig utstyr) er det "bare" å sette det opp.

Nå er vel ikke Sonos-pluginen like god som Squeezebox-plugin'en, men det burde jo ikke være så langt unna likevel.

 

Jeg har selvfølgelig gjort det litt mer komplisert enn man faktisk kunne trenge. Alt dette kan slås sammen til et "event" (eller "hendelse" om du vil), men jeg velger å holde det separat fordi det gir meg fleksibilitet som jeg har brukt tidligere til andre ting. Den yngste har ikke solskinnsvekkeklokke, men hun får på grønt lys og musikk når det er på tide å stå opp.

 

image.png

 

Det fungerer omtrent som det står:

Når klokka blir kvart på 7 OG det er en arbeidsdag OG vekkerklokka er på, OG lampen "Sovelys" er ikke av,

DA skal det trigges to andre eventer. Et som skrur på grønt lys og et som setter på musikken.

 

Dette eventet kan også endres med å stille på det (akkurat gjort ferdig).

image.png

... som gjør at man kan endre på klokkeslettet hvis man vil.

 

De eventene som trigges er for å sette på grønt lys:

image.png

Dette eventet er jo "manuelt trigget" av et annet event, og det setter bare LED-stripen til 10% grønt.

 

Lyden er litt "verre", men fremdeles ikke komplisert:

image.png

Volumet settes til 50%.

Setter spilleren (en Squeezebox Radio) til shuffle, slik at jenta slipper å våkne til samme sang hver dag.

Henter inn spillelista "Sangfoni" (sannsynligvis NRKs beste barneTV ever). Om jula spilles Gul Snø, men den står på "Never" her.

Så venter vi 5 sekunder før vi deaktiverer shuffle igjen.

 

Det er prikk likt for å spille en Spotify-spilleliste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Moskus skrev:

Men dette er det jeg mener er enklere i HomeSeer. Har du riktig plugin (og selvfølgelig riktig utstyr) er det "bare" å sette det opp.

Nå er vel ikke Sonos-pluginen like god som Squeezebox-plugin'en, men det burde jo ikke være så langt unna likevel.

 

Jeg har selvfølgelig gjort det litt mer komplisert enn man faktisk kunne trenge. Alt dette kan slås sammen til et "event" (eller "hendelse" om du vil), men jeg velger å holde det separat fordi det gir meg fleksibilitet som jeg har brukt tidligere til andre ting. Den yngste har ikke solskinnsvekkeklokke, men hun får på grønt lys og musikk når det er på tide å stå opp.

 

 

Det fungerer omtrent som det står:

Når klokka blir kvart på 7 OG det er en arbeidsdag OG vekkerklokka er på, OG lampen "Sovelys" er ikke av,

DA skal det trigges to andre eventer. Et som skrur på grønt lys og et som setter på musikken.

 

Dette eventet kan også endres med å stille på det (akkurat gjort ferdig).

 

... som gjør at man kan endre på klokkeslettet hvis man vil.

 

De eventene som trigges er for å sette på grønt lys:

 

Dette eventet er jo "manuelt trigget" av et annet event, og det setter bare LED-stripen til 10% grønt.

 

Lyden er litt "verre", men fremdeles ikke komplisert:

 

Volumet settes til 50%.

Setter spilleren (en Squeezebox Radio) til shuffle, slik at jenta slipper å våkne til samme sang hver dag.

Henter inn spillelista "Sangfoni" (sannsynligvis NRKs beste barneTV ever). Om jula spilles Gul Snø, men den står på "Never" her.

Så venter vi 5 sekunder før vi deaktiverer shuffle igjen.

 

Det er prikk likt for å spille en Spotify-spilleliste.

 

 

Den store utfordringen (for meg ihvertfall) er at jeg ikke får samboeren til å endre på slike parametere. Skal jeg automatisere alt via f.eks Homeseer er det jeg som må knote med alle innstillingene, og ut ifra det du beskriver ovenfor, må jeg også inn her for å endre spilleliste. Lysstyrke, musikk og temperatur må kunne justeres enkelt ved så få tastetrykk som overhode mulig. 

 

Nå kjenner jeg ikke Homeseer, men la oss si at vedkommende i dette rommet bestemte seg for å justere vekkeklokka til en time senere, hvordan går ho frem? Må ho via denne konfigurasjonssiden, eller har/kan du lage en side i HsTouch som lar henne styre dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, SK951 skrev:

Den store utfordringen (for meg ihvertfall) er at jeg ikke får samboeren til å endre på slike parametere. Skal jeg automatisere alt via f.eks Homeseer er det jeg som må knote med alle innstillingene, og ut ifra det du beskriver ovenfor, må jeg også inn her for å endre spilleliste. Lysstyrke, musikk og temperatur må kunne justeres enkelt ved så få tastetrykk som overhode mulig. 

Hvis det er viktig å la andre styre spillelister som velges, får man finne en måte å håndtere det på. F.eks. ha en spilleliste som standard og som kopieres over, eller som endres på.

 

Det er derimot særdeles sjeldent jeg er inne og justerer på spillelister som brukes om morgenen, så jeg har ikke hatt fokus på det. Alle klarer å endre dette hvis det er viktig, for såpass lett er det å forstå hva som skjer. Alle kan jo lese. ;) 

 

 

10 minutter siden, SK951 skrev:

Nå kjenner jeg ikke Homeseer, men la oss si at vedkommende i dette rommet bestemte seg for å justere vekkeklokka til en time senere, hvordan går ho frem?

Du bruker scriptpakken min som jeg skal legge ut i løpet av dagen. ;)

Sett opp det, så kan alle justere klokkeslettene på diverse timer-baserte triggere. :) 

 

 

Det er det som vises her:

 

15 timer siden, Moskus skrev:

Dette eventet kan også endres med å stille på det (akkurat gjort ferdig).

image.png

... som gjør at man kan endre på klokkeslettet hvis man vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis det er viktig å la andre styre spillelister som velges, får man finne en måte å håndtere det på. F.eks. 

 

Du bruker scriptpakken min som jeg skal legge ut i løpet av dagen. ;)

Sett opp det, så kan alle justere klokkeslettene på diverse timer-baserte triggere. :) 

 

 

Det er det som vises her:

 

 

 

Hmm... Jeg kjenner jeg egentlig har lyst å unngå Homeseer, men ser samtidig at det kanskje hadde gjort livet mitt en smule enklere.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg redigerte svaret mitt mens du svarte (kom borti Send inn svar-knappen), så jeg har endret litt.

 

 

4 minutter siden, SK951 skrev:

Hmm... Jeg kjenner jeg egentlig har lyst å unngå Homeseer, men ser samtidig at det kanskje hadde gjort livet mitt en smule enklere.. 

Det er alltid et spørsmål om definisjoner. Jeg kjørte Domoticz hos mine foreldre i mange år, men til slutt ble det for vanskelig for meg som ikke bruker Domoticz å vedlikeholde og oppgradere over tid. Det var letter for meg å sette en Pi med HS3 hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg innser at jeg banner i kirka, og slår allikevel et slag for å gå bort fra tankegangen om at ETT system skal være master for alt når man har enkle problemstillinger og bare vil ha en lettere hverdag.

 

Home Assistant er kjempeflott. Det gir masse muligheter og mye moro. Og det er gøy å sette opp ting der og få ting til å funke. Det samme er sikkert HomeSeer. Men ingen av de har et spesielt pent GUI OOTB; HomeSeer (også med front-end gjennom HSTouch) ser i mine øyne helt forjævlig ut. Og Home Assistant er ikke mye bedre.

Det lille jeg trenger å gjøre av manuell overstyring i det daglige, gjør jeg gjerne via Apple sin Hjem-app. De har fokus på UX og det ser i mine øyne lekkert ut. Og det gir meg akkurat nok manuell input.
 

Bruker f.eks. iConnectHue til å styre scener, overganger etc. for Hue-lysene mine. Flott UI og enkelt å forholde seg til, de få gangene det trengs å endres på. 

I øverste bildet over her er et som går mellom tre ulike scener, med en myk overgang mellom dem, over 15 minutter. Det er oppvåkningslyset mitt, og det var superenkelt å sette opp. Definerte tre scener (som også trigger basert på bevegelse og tid på døgnet), og så bare en overgang mellom dem.

 

19BCC9B4-A3ED-42B3-9F8B-EA0406E582AD.thumb.png.54adb718e5d6d0d49eb7e6b707fcdf11.png
 

Å endre fra det gamle oppvåkningslyset mitt til dette er så enkelt og gjøres fra telefonen på under minuttet.

 

giphy.gif?cid=4d1e4f29b0495a7c09800aab6e
 

Og da er det gjort. Synket til Hue-bridge, som styrer showet. Kan kjapt endre tidspunktet for når det skal starte, dersom det er behov for det - men 90% av ukedagene skal jeg opp på samme tidspunkt uansett. Og så er det noen morgenfly en gang iblant, for en dagstur avgårde -- da har jeg konkludert med at jeg ikke trenger å våkne med fancy lys etc., da vil jeg heller bare ha en alarm på Sonosen eller telefonen som får meg opp så jeg rekker Flytoget til Gardermoen og forhåpentligvis en kaffe før boarding. 

 

Sonos er tilsvarende satt opp med en alarm. Den slår jeg "aldri" av; i situasjonen over setter jeg bare på en ekstra alarm om nødvendig, som går tidligere.

 

I Home Assistant har jeg lagt inn en ekstra sjekk i bakkant - er feriemodus på (input_boolean som er av/på, og som jeg manuelt kan overstyre via Apple sin Hjem-app), så slår den av Sonos rett etter at den har startet. 

Jeg driter egentlig i at Sonosen spiller musikk i 2 minutter mens jeg ikke er hjemme - volumet er ikke høyt nok til at noen av naboene uansett blir plaget, og det er ikke noe jeg orker å bruke energi på å lage noe "perfekt" på som kan styres på en bedre måte.

Lysene gidder jeg ikke å forholde meg til engang; de slår seg uansett av klokken 08.00 dersom jeg ikke har slått dem av manuelt tidligere, men jeg kunne enkelt ha lagt dette inn i samme automasjon at den skal slå av lysene.

 

Scriptet for dette i Home Assistant er superenkelt. 

image.png.14065ce752587ba64eb82e21f4d04bbe.png

 

Home Assistant får kjøre en del andre morsomme ting. F.eks. når jeg holder inne av-knappen på Philips Hue-bryteren jeg har ved inngangsdøren, så slår den av alle lys, og den slår av Sonos. Det er fin mat for Home Assistant og noe jeg aldri trenger å endre konfigurasjon på, og om jeg mot all formodning har behov for det, så er det i forbindelse med større endringer som jeg uansett gjør fra PC. 

Eller at Sonos skal legge til/fjerne høyttalere basert på registrert bevegelse på morgenen, så musikken følger meg fra soverom til baderom, uten at jeg trenger å spille musikk i et tomt rom mens jeg fremdeles ligger i senga.

 

Og joda. Det er noe som er halvveis. En dag annenhver måned blir jeg sittende med hjemmekontor forbi klokken 8. Alle de andre dagene er jeg ut av leiligheten før den tid, men den ene dagen, så sitter jeg ved spisebordet og jobber - og så slår lyset seg av. Big deal. Vifter bittelitt med hånden og bevegelsessensoren trigger og slår på lyset igjen, og det holder. Hvis det er på vinteren slår jeg også opp varmen litt på varmeovnene via Hjem-appen så det ikke blir altfor kaldt mens jeg sitter der. 

Jeg kunne sikkert brukt et par timer på å legge inn masse moro med presence, lys som går av når jeg stikker, Sonos som ikke går på hvis jeg ikke er hjemme etc... Det er mye man kan gjøre, og det hadde funket bra for meg alene, men dårlig i en datingsituasjon hvor man plutselig må ta høyde for en "tredjepart" man ikke har presence-tracking på. Så jeg svelger den kamelen og tenker at "fuck it, dette er uansett mye bedre enn å forholde seg til tre-fire apper i det daglige, selv om det iblant ikke er perfekt".

 

90% er godt nok for meg.

Endret av Henrik
Utbrodert og rablet
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Henrik skrev:

Jeg innser at jeg banner i kirka, og slår allikevel et slag for å gå bort fra tankegangen om at ETT system skal være master for alt når man har enkle problemstillinger og bare vil ha en lettere hverdag.

Så lenge du innser at du banner i kirka... :P

 

Men seriøst: For meg er hensikten med hjemmeautomasjon å gjøre hverdagen enklere, og da tenker jeg ikke bare på enklere i dag eller i morgen og neste uke, men også om 6 uker og om 3 år. Det høres kanskje ut som en idiotisk ting å planlegge så langt frem, men når man først har blitt vant til at det skal være slik så er det ikke greit hvis det ikke fungerer.

 

15 timer siden, Henrik skrev:

Big deal.

Ja, det er det. Jeg mener at huset ikke skal merkes, det skal bare fungere i bakgrunnen. Men sånt tar tid, det må jo innrømmes. Men jeg investerer heller tid på å få et system til å fungere, enn til å få flere systemer til å gjøre noe.

 

Men jeg bor ikke alene. Jeg har kone og unger, og det gjør apper enda mer ubrukelig. Jeg er jo ikke hjemme hele tiden, og det er ikke alle apper som er genale med tanke på flere brukere.

 

Jeg har følelsen av at alle disse smarte appene vi skal ha er laget for en singel mann mellom 30 og 38 år som bor i en leilighet i en blokk, og som av og til har fester hjemme. That's it. Slik er ikke min verden.

 

 

Her i huset må det må virke hver dag, hver gang. :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 13/10/2019 at 18:53, Tempranilla said:

 

Jeg er et glass fra å gå til Ikea sin gateway og app...

 

Jeg er her for de billige 10 karma-poengene. Men det er kanskje en ting jeg kan legge til diskusjonen. Jeg har både Ikea-gatewayen og Hue Bridge og støtte for det samme på Amazon Echo Plus. Du kommer nok ikke mye lenger ved å legge til Ikea-gatewayen. Den fyller omtrent samme rolle som Hue Bridgen i det oppsettet du allerede har.

 

Det er nok helst den "smarteste" komponenten i systemet som trenger mer kjærlighet og/eller tid. Programvaren på Pien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.