Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med Namron produkter?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
23 hours ago, olav69 said:

Jeg slet litt med Homey og Namron 4512710, helt til jeg fant ut at Namron 4512710 og Sunricher SR-ZV9101SAC er "samme" product. Søkte da på Homey og ZV9101SAC og kom frem til at dimmeren kan styres vha appen EasyHome. 

Mener den skal være støttet av Namron-appen på Homey (disclaimer: jeg er author). Hva er det i såfall som ikke fungerer?

 

Edit: Du kan legge inn issue her om du finner noe https://github.com/fiLLLip/namron-homey

Endret av fiLLLip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 15.10.2019 den 11.25, fiLLLip skrev:

Måtte lage egen/modifisere app til Homey som min søster bruker. https://github.com/fiLLLip/namron-homey

 

Det er ikke samme id på produktene til Namron som Sunricher, så det var litt tull der. Jeg bruker de som generiske brytere, så de melder fra on single click, press and hold, og release. 

Legger du til ZigBee også da, eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/01/2020 at 23:52, stole said:

Bruker disse : https://www.elektroimportoren.no/docs/namron/4512717 INSTRUCTION MANUAL.pdf

 

Kommer opp som Sunricher under entities.

Lett å legge til i Home Assistant via Aeotec Z-Stick gen5, og har fungert fint. Eneste jeg kunne tenke meg var en måte å disable LED indikatoren, siden den ene er på soverommet. 

 

Jeg har samme oppsettet som deg og er fornøyd. Utfordringen er som du sier å bruke på soverom da det blå lyset er veldig kraftig. Har du sett på om det kan finnes en måte å slå av lyset?

 

Forøvrig så har jeg nå både 2 zwave vridimmere, 6 zwave veggplugger og 2 zwave 4-kanals bryter/fjernkontroll  fra Namron i systemet mitt og det har fungert fint i Home Assistant med Aeotec Z-Stick gen5 hittil. Eneste utfordring er at dimmeren er veldig hårfin på max/min-innstillingen ved bruk at LED-pære. Usikker på om det er pæra, dimmeren eller finmotorikken min som er vanskelig.

 

Når det gjelder 4-kanals bryter/fjernkontroll så brukte jeg relativt mye tid på å få denne til å fungere som jeg ville i HA - har beskrevet det her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/03/2020 at 12:10, Mathias said:

 

Jeg har samme oppsettet som deg og er fornøyd. Utfordringen er som du sier å bruke på soverom da det blå lyset er veldig kraftig. Har du sett på om det kan finnes en måte å slå av lyset?

 

Forøvrig så har jeg nå både 2 zwave vridimmere, 6 zwave veggplugger og 2 zwave 4-kanals bryter/fjernkontroll  fra Namron i systemet mitt og det har fungert fint i Home Assistant med Aeotec Z-Stick gen5 hittil. Eneste utfordring er at dimmeren er veldig hårfin på max/min-innstillingen ved bruk at LED-pære. Usikker på om det er pæra, dimmeren eller finmotorikken min som er vanskelig.

 

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering.

 

Dagen etter jeg skrev innlegget ovenfor så begynte problemene for fullt. Alle nodene fra Namron begynte plutselig å bli skikkelig ustabile i z-wave-nettverket mitt. Eneste unntak er 4-kanals bryter/fjernkontrollene som har vært dønn stabile. En etter en ble rapportert som død. Etter resetting etter hvert som de døde så fungerte de igjen, men ikke lang tid etter så døde de igjen. Har i tillegg opplevd Namron-nodene som veldig trege i responsen når de virket. Dette har gjentatt seg noen dager nå. Så etter mye styr, og rikelig med klager fra kona, så bestemte jeg meg for at nok er nok. Benyttet meg av 60 dagers åpent kjøp og returnerte alt. Alle nodene som ikke er Namron, mest Heat-It-termostater, hos hos meg har fungert uten problemer i hele perioden jeg har hatt problemer med Namron enhetene. Heat-It-termostatene har faktisk fungert uten feil i halvannet år nå siden jeg første gang installerte dem.

 

Jeg har ikke noe svar på hva som er årsaken, men noe må det være som gjør at alle enhetene fra samme produsent feiler og ingen andre av enhetene i samme nettverk feiler. At 4-kanals bryter/fjernkontroll er stabil tror jeg må være at de bare i praksis sender data og ikke er en del av mesh-nettverket. Men det er bare en antakelse da jeg egentlig ikke har så mye peiling på hvordan z-wave fungerer teknisk sett.

 

Tenkte at det var greit å formidle min erfaring. De som jobber hos min lokale Elektroimportøren i Ålesund sier at de ikke har hørt om noen andre klager, så det kan hende at jeg har hatt uflaks. Hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å styre 4 stk Namron Z-Wave dimmer 400W (4512710) med en Namron Z-Wave 4 kanaler bryter K8 (4512714).

Det fungerer fint å "legge til" kontroll av en dimmer på gruppe 2, samt kontroll av en dimmer på gruppe 3 på bryteren. Men når jeg skal legge til kontroll av en 3. dimmer på bryterens gruppe 4 så fungerer det ikke. Dvs ved "binding" så ser det tilsynelatende ut til å fungere, men når man tester bryteren så klarer den ikke å kontrollere den 3. dimmeren. Får samme problem om jeg forsøker å legge til kontroll av en 4. dimmer på bryterens gruppe 5.

Hos meg "låser" bryteren seg etter at man har lagt til en enhet. Må "resterte" bryteren ved å tå ut og sette inn batteriet.

Er det noen her som har erfaring med Namrons 4 kanal brytere?




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Akkurat nå har jeg dårlig erfaring med Namron...

Jeg har akkurat gått til innkjøp av Namron Z-Wave Dimmer 2, samt Homey Pro for å nytte ut mitt eksisterende X-comfort system.

 

Jeg har fått Homey opp å gå med Google-assistant integrasjon, og det ser ut til å funke bra.

 

Når jeg så kobler opp en Downlights-sløyfe med Namron Dimmer, så får jeg ikke denne til å koble seg til Homey. Den ser ut til å registreres i Homey-appen, men i siste ledd i installasjonen så kommer det en melding om at "Ingen kompatibel Homey-app funnet for denne enheten. Den har blitt lagt til som en enkel Z-Wave enhet"

Denne enkle Z-Wave enheten fungerer da selvsagt ikke....

 

Vurderer å levere tilbake Namron-dimmerne og gå for Fibaro sine istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AndersO said:

Akkurat nå har jeg dårlig erfaring med Namron...

Jeg har akkurat gått til innkjøp av Namron Z-Wave Dimmer 2, samt Homey Pro for å nytte ut mitt eksisterende X-comfort system.

 

Jeg har fått Homey opp å gå med Google-assistant integrasjon, og det ser ut til å funke bra.

 

Når jeg så kobler opp en Downlights-sløyfe med Namron Dimmer, så får jeg ikke denne til å koble seg til Homey. Den ser ut til å registreres i Homey-appen, men i siste ledd i installasjonen så kommer det en melding om at "Ingen kompatibel Homey-app funnet for denne enheten. Den har blitt lagt til som en enkel Z-Wave enhet"

Denne enkle Z-Wave enheten fungerer da selvsagt ikke....

 

Vurderer å levere tilbake Namron-dimmerne og gå for Fibaro sine istedet.

Her kan vel ikke Namron lastes for din dårlige opplevelse?

Jeg kjenner ikke Homey godt, men om den sentralen krever en app tilhørende utstyret du kobler til, og de ikke har en for Namron så blir vel resultatet som forventet.

 

Ser på Elektroimportøren sine sider at Namron-dimmeren kun er oppført som kompatibel med Fibaro-sentral, så er ikke noe der som lover at det skal fungere heller.

 

Når det er sagt så har jeg en Namron Dimmer 2 liggende i påvente sv LED stripe fra Kina. Da blir det å koble den opp mot HomeSeer der jeg forventer at den blir registrert som en standard Z-wave dimmer på lik linje med andre. Men tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hillmar skrev:

Her kan vel ikke Namron lastes for din dårlige opplevelse?

Jeg kjenner ikke Homey godt, men om den sentralen krever en app tilhørende utstyret du kobler til, og de ikke har en for Namron så blir vel resultatet som forventet.

Det har du jo forsåvidt rett i, og det kan godt hende at det ble skrevet litt i affekt, for jeg var rimelig oppgitt når jeg skrev dette i går kveld 😊

Når det er sagt, så har Homey en app for Namron og Elektroimportøren har forsikret meg om at de er kompatible, men jeg har allikevel lyst til å prøve Fibaro sin dimmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har slitt fælt med Namron Z-wave dimmer mot Futurehome. Først å intergrere har ikke vært lett. Senere har de falt ut. I tillegg ser de ut til å påvirke hverandre om de står dimmer nært hverandre og som gjør at de slår hverandre ut - enten faller ut av Futurehome eller nullstiller hverandre. I tillegg kunne det ta opp til 1 minutt før de reagerte - så helt ubrukare til f.eks dimming. Byttet inn alle i Namron Zigbee dimmere. Dette fungerer bedre. Lettere å integrere, mere stabile og reagerer umiddelbart. Fremdeles noe utforfording med flimring. 

Virker på meg som om disse probleme har med Futurehome å gjøre da jeg har også problemer med å 'nå' Fibaro sine Z-wave smart plugs. 

Endret av Lagåsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Løfter denne om et annet Namron-produkt.

Prøvde meg på et Namron Z-wave relé mot Homeseer (med UZB1). Etter inkludering, fikk jeg kun tre devicer til syne; Noden, Power management system og Switch. Fikk ikke opp strømmåling eller noe annet.

Er det andre som har testet denne, eventuelt andre Namron-produkter mot Homeseer, og fått dette til å fungere uten problemer?

EDIT: AVSTAND! Avstand ved inkludering, er nøkkelordet. Som nevnt i en annen tråd, er avstand av stor betydning ved inkludering. Utfordringen er at avstand er relativt. Relativt til hvilken enhet som skal inkluderes. I henhold til manualer, skal de alle være innenfor 1 meter (ish). Men for kort avstand, kan også gi utfordringer. Noen må ligge i direkte kontakt, mens andre må helst være 20-30cm fra. Denne enheten, var slik. En spekulasjon kan være at signalet blir for sterkt, og da "overstyres/forvrenges". Usikker på om det er det som faktisk skjer..

Endret av SteinarH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarH skrev (På 3.1.2023 den 9.20):

EDIT: AVSTAND! Avstand ved inkludering, er nøkkelordet. Som nevnt i en annen tråd, er avstand av stor betydning ved inkludering. Utfordringen er at avstand er relativt. Relativt til hvilken enhet som skal inkluderes. I henhold til manualer, skal de alle være innenfor 1 meter (ish). Men for kort avstand, kan også gi utfordringer. Noen må ligge i direkte kontakt, mens andre må helst være 20-30cm fra. Denne enheten, var slik. En spekulasjon kan være at signalet blir for sterkt, og da "overstyres/forvrenges". Usikker på om det er det som faktisk skjer..

Hvis avstand betyr noe så er det enten 1) for få enheter i nettverker til at NWI (Network Wide Inclusion) fungerer som tiltenkt, 2) det er for mye trafikk på nettverket (HeatIt Z-TRM2fx gjorde mange veldig oppmerksom på det før firmware-oppdateringen kom) eller 3) man inkluderer med kryptering.

 

Det enkleste kan være å prøve Include Non Secure først. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 minutter siden):

Hvis avstand betyr noe så er det enten 1) for få enheter i nettverker til at NWI (Network Wide Inclusion) fungerer som tiltenkt, 2) det er for mye trafikk på nettverket (HeatIt Z-TRM2fx gjorde mange veldig oppmerksom på det før firmware-oppdateringen kom) eller 3) man inkluderer med kryptering.

 

Det enkleste kan være å prøve Include Non Secure først. :) 

Jeg inkluderer mine alltid Non Secure (men ikke si det til noen 😁). Men jeg har også prøvd begge deler, med samme resultat. Og jeg inkluderer alle alltid ved å ha de ved siden av Z-wavekontrolleren; aldri når de står ute i nettverket. At jeg har trafikk på nettverket, er jo naturlig: Men at jeg skal ha så veldig mye, er jeg mer usikker på. Jeg har vel nye linjer i loggen, hvert andre sekund. Noe ligger imidlertid sikkert skjult.

Det er sikkert (ganske sannsynlig) at jeg misforstår deg, men jeg trodde jeg gjorde dette riktig, etter kunstens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarH skrev (1 time siden):

Det er sikkert (ganske sannsynlig) at jeg misforstår deg, men jeg trodde jeg gjorde dette riktig, etter kunstens regler.

Ja, det ser slik ut. :)

 

Da gjenstår pkt 4: Namron er vanskelige. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.