Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarte pærer hue/Ikea løsning med hovedbryter


Silencio

Spørsmål

Jeg har søkt, da dette kanskje har blitt spurt om før.  

 

Smarte pærer slik som hue/IKEA må alltid ha strøm for å kunne styres med en tilhørende smart bryter.   Jeg leser at flere kobler strømmen som "alltid på", og kobler vekk / setter en blender på hovedbryter og bruker de smarte bryterne.  For meg blir dette litt bakvendt, og jeg lurer på hvilke løsninger dere benytter for å kunne enda beholde hovedbryter, samtidig å bruke trådløse brytere. Jeg har både  HC2 og Homey disponibel til prosjektet, og skal gå til innkjøpt av HUE bridge/pærer.    

 

Det blir ikke anbefalt å bruke Fibaro dimmer mot dette, da det kan visstnok ødlegge pærer. Kanskje det går an å bruke en vanlig  Fibaro Switch? og regel som bestemmer om en trådløs bryter registreres brukt, blir Fibaro switch automatisk skrud på?   

 

Ser frem til gode svar. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
56 minutter siden, Silencio skrev:

For meg blir dette litt bakvendt, og jeg lurer på hvilke løsninger dere benytter for å kunne enda beholde hovedbryter, samtidig å bruke trådløse brytere.

En pulsfjær. :) 

 

Ellers ingen. Du skal ikke kombinere "smarte" brytere og "smarte" lyspærer, og det er jo heller ikke noen vits i å gjøre det. Teknisk sett er det mulig med en Fibaro Switch, hvis du bruker versjonen som faktisk har et relé, men da må jeg spørre: Hva er poenget?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ønsker å utelukke problemet feks at hovedbryter blir slått av med feil av feks gjester eller barn, slik ikke pærene virker. Videre "OM" noe skulle skje, så vil jeg kunne bryte strømmen.  Litt gammeldags tenkning kanskje, men en falsk trygghet rundt å kunne manuelt slå av strømmen.

 

Impulsfjær på en bryter,  den kutter vel strømmen uansett og gjør pærene ubrukelige for resten av utstyret som har en funksjon til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
30 minutter siden, Silencio skrev:

Impulsfjær på en bryter,  den kutter vel strømmen uansett og gjør pærene ubrukelige for resten av utstyret som har en funksjon til dem?

Nei. En impulsfjær vil skru på strømmen igjen til pærene hvis noen skulle trykke på bryterne. Du kan jo velge hvilken side av dekselet du fester fjæren, og da vil du jo velge den siden som gjør at bryteren alltid er på istedenfor at den alltid skal være av... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Aha!  Den tenkte jeg ikke på :P 

Ser da også for meg at svigers trykker på den som galninger når de er på besøk for å slukke lyset. 

 

Kanskje jeg burde heller gå for en fibaroløsning uten HUE for å ha selve strømbryteren inntakt i kombinasjon med trådløse brytere rundt i rommet.  

 

Takker for svar Moskus!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, Silencio skrev:

Kanskje jeg burde heller gå for en fibaroløsning uten HUE for å ha selve strømbryteren inntakt i kombinasjon med trådløse brytere rundt i rommet.  


Tips: Fibaro Dimmer 2 med doble brytere over alt. Bryter nr 2 kan da f.eks styre en ikea/hue pære i en lampe et annet sted i rommet (som er koblet til permanent strøm/støpsel). :) vi har det i flere rom, veldig praktisk. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Silencio skrev:

Takk, jeg går nok for den løsningen!   Når du sier doble brytere,  kobles da Fibaro2 dimmeren til begge knappene på dobbeltbryteren?

 

 


Riktig. Den ene styrer da den «lokale» Fibaro dimmeren, den andre sender et signal trådløst til sentralen og/eller direkte til en annen Z-wave enhet. Om sentralen kan respondere på det signalet og styre en hue/ikea pære varierer fra sentral til sentral. Det er i hvertfall mulig i HomeSeer. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Digger Fibaro Dimmer 2 av denne grunnen. Ypperlig som scene-kontroller også som gir enda flere muligheter. F.eks. på badet i 2.etg vil et 1 trykk på knapp 2 sette badet i dagmodus. 2 trykk setter det i kveldsmodus og 3 trykk setter det i badekarsmodus. ;)

 

Ikke at dette ikke går automatisk, men det hender at det er fint å overstyre. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er eksempel. Hue-switchen styrer ei Trådfri RGB-pære, brytaren til lampa er som du ser sikra i på-stilling (brytaren oppe til høgre). Dei to doble brytarane under er kopla med S1 og S2 mot kvar sin Fibaro dimmer 2. Dei to S2-kontaktane er satt opp som scenekontroller via HS og slike har vi mange av i huset. Her er standard at dobbelklikk på S2 skrur av alle lys i rommet (eller her: kjøkken, spisestove og stove som har open løysing).

IMG_20191015_130842.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.10.2019 den 18.08, ZoRaC skrev:


Riktig. Den ene styrer da den «lokale» Fibaro dimmeren, den andre sender et signal trådløst til sentralen og/eller direkte til en annen Z-wave enhet. Om sentralen kan respondere på det signalet og styre en hue/ikea pære varierer fra sentral til sentral. Det er i hvertfall mulig i HomeSeer. :) 

 

Dette er en helt vanlig Fibaro Dimmer 2 250W FGD-212 ? 

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.10.2019 den 21.46, Moskus skrev:

Digger Fibaro Dimmer 2 av denne grunnen. Ypperlig som scene-kontroller også som gir enda flere muligheter. F.eks. på badet i 2.etg vil et 1 trykk på knapp 2 sette badet i dagmodus. 2 trykk setter det i kveldsmodus og 3 trykk setter det i badekarsmodus. ;)

 

Ikke at dette ikke går automatisk, men det hender at det er fint å overstyre. :) 

Kan du bruke fibaro dimmer 2 med smarte pærer?

 

Er pærene tilkoblet strøm konstant her i ditt oppsett? Hva gjør du når du må bytte pære? 

 

Kan du dimme smart/dum pære med bryter 1? Hvordan gjøres det i praksis? Holde knappen inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Eivindsk skrev:

Kan du bruke fibaro dimmer 2 med smarte pærer?

Nei. De smarte pærene tåler ikke å bli montert etter en dimmer.

 

11 timer siden, Eivindsk skrev:

Er pærene tilkoblet strøm konstant her i ditt oppsett?

De er koblet til en Dimmer 2, hvis det er det som er spørsmålet.

 

11 timer siden, Eivindsk skrev:

Hva gjør du når du må bytte pære? 

Bytter på vanlig måte.

 

11 timer siden, Eivindsk skrev:

Kan du dimme smart/dum pære med bryter 1? Hvordan gjøres det i praksis? Holde knappen inne?

Du kan ikke dimme smarte pærer med en ekstern dimmer.

Du kan dimme dumme pærer/lyskilder med en ekstern dimmer. Med Fibaro Dimmer 2 (og de fleste andre mikromoduler) skjer det som du sier; man holder inne knappen.

 

Et trykk: Av/på toggle.

Dobbelttrykk: Lys på 100%

Hold inne: Dim opp/ned (bytter retning mellom hver gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, Arne Johnny skrev:

Det var en såpass god ide at jeg skal prøve det :) må bare spare litt penger først;)

Eller du kan ta fjæren fra en trykk på/av kulepenn. 

Klipp fjæren til ca. 2/3 lengde og sett på. (ELKO brytervipper vet jeg dette funker på).

Stort sett hvilken som helst trykk på/av kulepenn vil kunne brukes.

Billigere enn det får du det ikke.

Så får du heller spare til å kjøpe impulsfjærer, for de kulepenn fjærene har en tendens til å bli litt slappe etter noen år.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Jarle F skrev:

Eller du kan ta fjæren fra en trykk på/av kulepenn. 

Klipp fjæren til ca. 2/3 lengde og sett på. (ELKO brytervipper vet jeg dette funker på).

Stort sett hvilken som helst trykk på/av kulepenn vil kunne brukes.

Billigere enn det får du det ikke.

Så får du heller spare til å kjøpe impulsfjærer, for de kulepenn fjærene har en tendens til å bli litt slappe etter noen år.😉

🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.