Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave.me RazBerry2 blir ikke identifisert


havnegata

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt denne guiden https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/2602558/Sande_Roedne.pdf?sequence=1&isAllowed=y for å få opp min Raspberry PI 3 med gratisversjonen av HomeSeer som var tilgjengelig for en tid tilbake.

Det jeg konkret har gjort er å bruke Etcher til å få IMG-fila på kortet og deretter fulgte jeg denne teksten:

 

4.1.2 Installasjon av RaZberry-kort

For å kunne bruke Z-Wave trenger man enten et utvidelseskort eller en USB-sender (dongle) som kan sende og motta Z-Wave-signaler. Vi har i vårt oppsett utvidelseskortet RaZberry, som installeres oppå Raspberry Pi-en. Ut av boksen fungerer ikke RaZberry-kortet med resten av installasjonen, så man må skrive inn noen kommandoer i Linux-kommandolinjen på Raspberry Pi-en:

1. Tast inn kommandoen sudo apt-get update. Denne sjekker om det er pakkeoppdateringer som kan lastes ned, i tilfelle noe er utdatert.

2. Deretter tast inn sudo apt-get upgrade. Denne kommandoen installerer de eventuelle oppdateringene funnet i punkt 1.

Nå er selve systemet oppdatert, men vi har fortsatt ikke installert softwaren som muliggjør bruk av ZWave-kortet. For å fikse dette installerer vi softwaren som heter Z-Way, med hjelp fra en bruker på Hjemmeautomasjon.no [12]:

1. Tast inn kommandoen wget -q -O - razberry.z-wave.me/install/v2.2.4 | sudo bash.

2. Start så systemet på nytt med sudo reboot. Nå skal det være mulig å bruke Z-Wave-kortet til å koble til komponenter.

 

Som dere ser av bildet under så vil ikke Controlleren la seg identifisere ordentlig. Det er et oransje utropstegn der jeg antar det skal være et grønt ikon

 

Screen Shot 10-14-19 at 05.26 PM.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, havnegata skrev:

For å fikse dette installerer vi softwaren som heter Z-Way, med hjelp fra en bruker på Hjemmeautomasjon.no [12]:

1. Tast inn kommandoen wget -q -O - razberry.z-wave.me/install/v2.2.4 | sudo bash.


De har ikke tatt med alle instruksene...

Kanskje du må deaktivere Z-way, som beskrevet i den originale tråden?

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, men jeg får litt problemer med linux-kunnskapen når jeg skal fortsette med installasjonen av HS. Denne linja peker ikke lenger riktig:

wget http://homeseer.com/updates3/hs3_linux_3_0_0_297.tar.gz

Hvis jeg ser på linken i download-seksjonen på Homeseer.com så peker den mot en zip fil. Hvordan skal jeg håndtere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fra mitt Domoticz oppsett. Ble litt mye trykking i begynnelsen så det er sikkert min feil, men i alle fall fikk jeg et inntrykk av at jeg måtte ekskludere den først før den ble inkludert, så det er det som er gjort med den. Hvis det er noen mulighet for å endre ID er jo det fint, men hvis det ikke har noen reell betydning så lar jeg det være

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, havnegata skrev:

Men da betyr det vel også at hvis jeg skal legge til flere noder som i dag er i Domoticz, så må jeg ekskludere dem først før de inkluderes? Man kan vel ikke ha noder som sender til flere Controllere samtidig?

Nei, det kan du ikke. Hvis de er i Domoticz med en annet interface må du ekskludere dem før du får inkludert dem med HS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Hvis de er i Domoticz med en annet interface må du ekskludere dem før du får inkludert dem med HS.


En viktig presisering er at du kan kjøre ekskluderingen i HomeSeer, må ikke gjøre det i Domoticz (men da vil selvsagt enhetene fortsatt ligge igjen i Domoticz, hvis du har tenkt å bruke den videre). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært borte et par timer. Jeg slo av PC'n jeg bruker til å konfigurere RPI, og når jeg startet PC'n og forsøkte å koble til HS gikk ikke det. Jeg forsøkte å manuelt starte HS ved å gå inn i mappa /home/pi/HomeSeer og skrive ./go og da startet HS, men når jeg åpner nettsiden kommer jeg tilbake til start. Noen som har en formening om hva som har skjedd her?

Screen Shot 10-16-19 at 09.27 PM.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet aldri noe manuelt første gang, bare installert og brukt http://find.homeseer.com. Det virker som HS har krasjet, for som sagt har jeg aldri stoppet HS. Det eneste jeg har gjort ellers var å installere Life360 plugin, og der var det en del feilmeldinger. Når jeg bruker SSH kan jeg både logge inn som PI og som HomeSeer. Kan det være noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, havnegata skrev:

Jeg tror du er inne på noe der. Sånn ser det ut i Putty. Tror bare det er å begynne helt på nytt:

Screen Shot 10-16-19 at 10.33 PM.PNG


Mulig du har installert den både på brukeren pi og homeseer? Med de feilmeldingene kan det hende det er like greit å starte på nytt i stedet for å prøve å

finne ut av det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.