Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ConBee 2 i Windows sammen med HS3?


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Hepp.

 

Har en ConBee 2 og har nettopp kjøpt meg noen Ikea-lyspærer og en Aqara-sensor for å teste litt.  Har ConBee'en i Windows-PCen som HS3 er installert på.  Og deConz og Phoscon ser ut til å fungere.  Men holder på å feilsøke noen problemer jeg har med å få ConBee'en til å fungere i HS3.

 

Problemene jeg har så lagt:

* Greier ikke å få Ikea-pærene registrert i Phoscon.  Ingenting skjer når jeg skanner etter lyspærer og slår av/på Ikea-pærene en rekke ganger.

* Docker for Windows (som jeg kjører ESPHome i) har en intern DHCP-server for Docker-containere som også har DHCP-server og deler ut IP-adresser (så ConBee'en får IP-adresse på en annen gruppe (10.x.x.x)  enn lokalnettet ellers (192.168.x.x).  Får likevel tak i Phoscon og ConBee'en vha <server-ip>:8080.

 

Ser det er blitt laget en guide for et par år siden:  

 

Gjelder dette fremdeles?  Altså er det noen grunn til at jeg skal måtte fyre igang en RPi bare for å ha noe å kjøre ConBee'en på, fremfor å bare bruke den i Windows-PCen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Gjelder dette fremdeles?

Definer "gjelder". Den fungerer enda....

 

55 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Altså er det noen grunn til at jeg skal måtte fyre igang en RPi bare for å ha noe å kjøre ConBee'en på, fremfor å bare bruke den i Windows-PCen?

Nei, man må ikke det. Men personlig synes jeg det gjør det enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "som en Z-NET" mener du at du dedikerer en RPi bare til ZigBee, sant? Eller kjører du ZigBee og Z-Wave på samme RPi? Men jeg ser poenget ditt ang. å kjøre ConBee'en på en RPi. Sannsynligvis mindre sjans for at RPien kræsjer enn Windows-PCen. Men jeg fikk det til å fungere ved å tvinge deCONZ over på en annen port. Så utsetter jeg å flytte det over til RPien til seinere.

 

Men undres litt på hvordan det blir videre nå. Så langt jeg kan se så må både Ikea-remote og Ikea-pærer legges til i deCONZ for å kunne styre de fra HS3. Men da forsvinner den innebygde styringa av pærene fra remoten. Må jeg da bygge opp alt i HS3 av knappkontroll og tilstandsstyring (dimmekontroll og sykling mellom farger) vha skripting? Ser en del daterte tråder hvor folk har skrevet skript for å kalle på APIet til JowiHue. I så fall tenker jeg det er fristende å bare vente til HS4 kommer med innebygget ZigBee-styring, fremfor å investere masse tid i å tilpasse JowiHue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Må jeg da bygge opp alt i HS3 av knappkontroll og tilstandsstyring (dimmekontroll og sykling mellom farger) vha skripting?

 

Ikke skripting, men events. «IF remote is set to dim up then set lyspære to lyspære+5» f.eks.
 

Et annet alternativ er å sette det opp i deCONZ (Phoscon) sin switch editor - da får du direkte koblet bryter mot pæren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.