Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 og dimmer


ninjab

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått montert en fibaro dimmer 2 og den funker som den skal i smartthings. Det eneste jeg lurer på er hvorfor den fysiske dimmeren min ikke funker? Har en vanlig Namron led dimmer fra før. Denne:

https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-250w-1-pol/1402746/Product.html?Event=pathlist

 

Leste i et annet innlegg her at man må ha dimmer med impulsfjær eller av og på bryter for å styre lyset fysisk. Jeg har litt lyst til å kunne slå lyset av og må som de "gode gamle" kan. Stemmer det at eneste jeg mangler er en dimmer eller av/på bryter med impulsfjær? Er det noen som orker og linke en av/på bryter? :) 

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet. En Fibaro Dimmer 2 kan ikke kombineres med en vanlig dimmer. For å styre Fibaro Dimmer 2 «lokalt» med bryter så trenger du en vanlig av/på-lysbryter med impulsfjær tilkoblet Fibaroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 15.10.2019 den 17.06, Moskus skrev:

Kort oppsummert:

Hvis du har Fibaro Dimmer 2, så monterer du en vanlig Elko-bryter foran med impulsfjær(er).

Hvis du vil beholde skru-funksjonen, så må du ha en egnet dimmer til det. F.eks. Z-DIM eller Sunricher sin.

Da har jeg også misforstått.

Holder på å bygge nytt og har betalt ekstra for å få dimmere der jeg ønsker å installere en Fibaro Dimmer 2 for da å kunne styre fra mobil og på dimmeren.

Jeg har til og med betalt ekstra for å få større bokser bak dimmere osv for å få bedre plass til Fibaro Dimmer/Switch osv. Dette anbefalte elektriker.

Så jeg kunne altså spart disse pengene og montert en vanlig bryter og brukt en Fibaro Dimmer bak for dimming?

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Så jeg kunne altså spart disse pengene og montert en vanlig bryter og brukt en Fibaro Dimmer bak for dimming?

Ja. Ingen Z-wave-dimmere kan bruke eksisterende vanlige dimmere, så de må bort åkke som.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Ingen Z-wave-dimmere kan bruke eksisterende vanlige dimmere, så de må bort åkke som.

Dette må jeg ta opp med elektriker som ikke nevnte dette.

ser jo for meg da at en HeatIt Z-Dim kanskje er bedre. Er det noen fordeler med å velge dimmepille eller tenker jeg rett da at Z-Dim vil være best i et nybygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Dette må jeg ta opp med elektriker som ikke nevnte dette.

ser jo for meg da at en HeatIt Z-Dim kanskje er bedre. Er det noen fordeler med å velge dimmepille eller tenker jeg rett da at Z-Dim vil være best i et nybygg?

Her er det Fibaro dimmer 2 med kronevender (dobbel bryter) på S1 og S2. Vi dimmer lyset nesten aldri manuelt, om det er behov for det så er ikkje automatikken god nok ? Derimot er det veldig nyttig å kunne aktivere scener vha. brytarane (dobbelklikk på begge to samt trippelklikk på S2). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjornepappa skrev:

Her er det Fibaro dimmer 2 med kronevender (dobbel bryter) på S1 og S2. Vi dimmer lyset nesten aldri manuelt, om det er behov for det så er ikkje automatikken god nok ? Derimot er det veldig nyttig å kunne aktivere scener vha. brytarane (dobbelklikk på begge to samt trippelklikk på S2). 

Ok, så du hadde valgt dobbel bryter med fjær alle plasser det er aktuelt å dimme lys?

Er det andre fordeler med dette utenom at man kan aktivere scener?

Ble mye på en gang nå, men prøver å få med de spørsmålene jeg kommer på :P

Kan man ha en dobbelbryter og kun ha koblet Fibaro Dimmer 2 til den ene og at den andre fungerer som vanlig av/på? Dette for å slippe to enkle brytere noen plasser hvor det og er lys som ikke skal dimmes.

Og i rom med kun ett lys kan man fint koble Fibaro Dimmer 2 til én enkelt Elko impulsbryter?

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Ok, så du hadde valgt dobbel bryter med fjær alle plasser det er aktuelt å dimme lys?

Er det andre fordeler med dette utenom at man kan aktivere scener?


Jeg har gjort det samme. Bryter to bruker jeg mange steder til å styre ikea Trådfri pærer i samme rom. :) 

 

9 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Kan man ha en dobbelbryter og kun ha koblet Fibaro Dimmer 2 til den ene og at den andre fungerer som vanlig av/på? Dette for å slippe to enkle brytere noen plasser hvor det og er lys som ikke skal dimmes.


Jeg tror det. 
 

9 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Og i rom med kun ett lys kan man fint koble Fibaro Dimmer 2 til én enkelt Elko impulsbryter?


Ja, men jeg ville valgt dobbelbryter uansett og evt satt på en heldekkende vippe i stedet. Om du da i fremtiden finner behov for en ekstra «bryter» så kan du bare bytte vippen med to vipper og så er du i mål. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Bryter to bruker jeg mange steder til å styre ikea Trådfri pærer i samme rom. :) 

Dette gjer faktisk vi og. S2 styrer "Switch multilevel 2"-devicen som er satt opp som "linked device" mot Ikea trådfri-lamper. Det fungerer veldig fint både til dimming og av/på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, bjornepappa skrev:

Dette gjer faktisk vi og. S2 styrer "Switch multilevel 2"-devicen som er satt opp som "linked device" mot Ikea trådfri-lamper. Det fungerer veldig fint både til dimming og av/på.

 

 

Oj, dette var nytt for meg! Bryker pt. S2 til å styre Ikea Trådfri gjennom automasjoner av scene ider, men dette hørtes jo vesentlig bedre ut!

 

Men hvordan er dette mulig når Ikea kjører på Zigbee? Eller er det jeg som har misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kropling skrev:

 

Oj, dette var nytt for meg! Bryker pt. S2 til å styre Ikea Trådfri gjennom automasjoner av scene ider, men dette hørtes jo vesentlig bedre ut!

 

Men hvordan er dette mulig når Ikea kjører på Zigbee? Eller er det jeg som har misforstått noe her?

Slik:

image.png.20e9f176f2f153c1aa81cab895f754b2.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Problemet med FutureHome er at de er FutureHome... de er supre å komme i gang med, men slik som dette vet jeg ikke om er mulig. Du kan i det minste assosiere S2 med et annet lys (for en klassisk trappevender-funksjon).

 

https://support.futurehome.no/hc/no/articles/360020761891-Z-Wave-Assosiasjoner

Ok, så da kan jeg jeg i det minste sette opp dimming på to lysgrupper med dobbelbryter og Fibaro Dimmer og evt legge til funksjoner med ny hub på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-DIM må være det beste i alle tilfeller, om man skulle få behov for å dimme manuelt uten å gå inn på APP o.l.

 

Automasjoner er vell og bra, men den dagen man trenger 100% lysstyrke for å finne en miniatyrisk skrue fra noe småtterier har ikke jeg til overs til å lete frem telefonen itilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cali skrev:

Z-DIM må være det beste i alle tilfeller, om man skulle få behov for å dimme manuelt uten å gå inn på APP o.l.

 

Automasjoner er vell og bra, men den dagen man trenger 100% lysstyrke for å finne en miniatyrisk skrue fra noe småtterier har ikke jeg til overs til å lete frem telefonen itilegg.


Hva gjør Z-dim bedre enn Fibaro dimmer 2? Fibaroen har jo også «lokal» styring med bryter. Trenger man maks lys er det bare å dobbelttrykke på bryteren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:


Hva gjør Z-dim bedre enn Fibaro dimmer 2? Fibaroen har jo også «lokal» styring med bryter. Trenger man maks lys er det bare å dobbelttrykke på bryteren. :) 

WAF, digg om man har besøk også så slipper man å lære de opp på hvordan man får 100% lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cali skrev:

WAF, digg om man har besøk også så slipper man å lære de opp på hvordan man får 100% lys.


Etter 2,5 år med dimmer 2 på omtrent alle lys så har jeg aldri vært borti det problemet... de fleste synes det er mye mer praktisk at begge lys i rommet styres av en bryter ved døra og slippe å forholde seg til å lete etter bryteren til «smålysene». Hadde Z-dim og Fibaro dimmer 2 kostet det samme så hadde jeg likevel valgt Fibaroen om jeg skulle ha valgt på nytt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ZoRaC skrev:


Hva gjør Z-dim bedre enn Fibaro dimmer 2? Fibaroen har jo også «lokal» styring med bryter. Trenger man maks lys er det bare å dobbelttrykke på bryteren. :) 

Er dette muligheter man får med alle huber eller kun med de mer avanserte?

F.eks. for meg som per nå har FutureHome. Kan jeg da kun bruke brytere til å slå av og på, eller flere ting?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 18.08, Reidar Gjertsen skrev:

Er dette muligheter man får med alle huber eller kun med de mer avanserte?

F.eks. for meg som per nå har FutureHome. Kan jeg da kun bruke brytere til å slå av og på, eller flere ting?

 


Dobbelklikk for maks lys er en funksjon i bryteren, så det skal virke uansett sentral. 
 

Det å kunne trigge andre lys/scener når man trykker er avhengig av sentralen. Der tror jeg ikke FH støtter så mye slik funksjonalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vekker litt liv igjen og nevner at jeg gikk faktisk for HeatIt Dimmer denne gangen. Jeg forstod det slik at montøren i nybygget mitt hadde en selv og var fornøyd.

Denne kunne visst også brukes til å styre scener. Vet ikke om du får samme mulighetene som med bryter dere nevnte, men det får gå :)

Det ble ca samme pris og nå kan mor/svigermor også enkelt bruke systemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Denne kunne visst også brukes til å styre scener. Vet ikke om du får samme mulighetene som med bryter dere nevnte, men det får gå :)


Har ikke denne bare trykk for av/på og vri for å dimme? Hvordan kan man da trigge scener...? (Sånn bortsett fra at når det lyset slås av eller på, slå også av/på lys X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ZoRaC skrev:

Har ikke denne bare trykk for av/på og vri for å dimme? Hvordan kan man da trigge scener...? (Sånn bortsett fra at når det lyset slås av eller på, slå også av/på lys X)


Z-dim kan styre 4 forskjellige scener[emoji1303]
41f35596591e8b4b09db6ede2dbcd9f2.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.