Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

3D-printer - anbefalinger


Anbefalte innlegg

Funderer på å kjøpe meg en 3D-printer, men vet ikke å mye om hva som er anerkjente produkter som funker. Har lest litt tester, men blir egentlig ikke helt klok på de heller, for de anbefaler gjerne forskjellige fra test til test. :) Er ikke ute etter noe kjempedyrt (kjøper gjerne brukt for den del), men den må kunne skrive ut noenlunde størrelser og kvalitet. 

 

Anbefalinger mottas! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har en Prusa MK2S, som jeg var heldig nok å få. Den var i litt redusert tilstand men med litt kjærlighet og noen nye deler er den blitt veldig bra. Planlegger å oppgradere den til MK2.5S så snart jeg får tid.

 

Når det er sagt så har jeg ikke erfaring med noen andre printere, så vanskelig å sammenligne. Jeg mistenker også at det kan være ganske store variasjoner fra maskin til maskin. Dette ser også ut som å være en hobby hvor det er fort gjort å bruke mye tid og penger på oppgraderinger, samme hvilket merke man velger. Når det er sagt så skal jeg likevel slå et slag for Prusa, de har veldig god support, da jeg skulle bestille deler så fikk jeg veldig god støtte så snart de hadde etablert at jeg hadde en original Prusa (de ønsker ikke å selge deler til kopier), de har en aktiv facebook gruppe med mange hjelpsomme mennesker og maskinene ser ut til å fungere veldig godt rett ut av boksen.

 

Så et par ting jeg har funnet ut som kan være verdt å tenke på:

  • Bruk en printerboks eller et lite rom uten trekk, gjerne litt varmt.
  • God ventilasjon, gassene som produseres ved printing er visstnok ikke helt sunne...
  • Stabilt underlag. 3d printere har mye bevegelse så et fast underlag er viktig.
  • OctoPrint er veldig kjekt, og du ønsker å ha et kamera så du kan følge med printingen.
  • For gode prints, bruk tid på kalibrering.

Rune har nok mer erfaring enn meg, så han har sikkert mange flere tips. :)

 

PS: og nå vil jeg ha en laser CNC også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stille meg bak det meste Tor Magnus skriver her. Jeg har printerne stående på steinheller (40x40cm). Det reduserer vibrasjoner og resonans.

 

Er ikke så bekymret for PLA-avgasser, men printer du f.eks. ABS er det lurt å ikke ha den stående i oppholdsrom mens den printer. Sannsynligvis kommer du til å bruke mest PLA eller PETG, det er de to vanligste materialene. Prusa'en er imidlertid så stødig at jeg fint ta den i ene hånden og bære ut på et annet rom, og bare ha en strømsladd liggende der. Du kan forsåvidt bære den mens den printer også ;) (gitt at du har lang ledning på slep).

 

Prusa har vist høy kvalitet gjennom flere år, og vunnet en rekke tester. Masse mulige mods om du liker å fikle med slikt. Selv har jeg konvertert MK2'en til Bear. Den kom opprinnelig med gjengestenger som ramme, og Bear-oppgradering betyr at de er byttet med alu-profiler. Den kan du stå på mens den printer :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Ender 3 Pro rett før jul. Har kalibrert den så godt jeg kunne etter oppskrifter på Youtube, og etter litt innledende problemer med at utskriften slapp plata før den var ferdig (med påfølgende fjerning av masse løs plasttåd) fikk jeg justert platetemperaturen opp til 60 grader som løste problemet. Jeg har skrevet ut en del (dette er skikkelig moro!) uten problemer og er godt fornøyd med resultatene. :) Må ha mere PLA snart faktisk...

 

IMG_2103.thumb.jpg.ba260e74d0f8585162074f1ae9e35f51.jpg

 

Dette er et hus (med GoPro-feste :D) til en TTGO T-Beam med OLED-skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har installert Octoprint for å få skriveren 'online' samt å kunne følge med på utskriftene live. Octoprint er genialt :) Har printet ut hus til RPi'en jeg bruker til Octoprint, kamerahus og kamerafeste, ferdig montert på skriveren:

 

IMG_2143.thumb.JPG.31c7c1e5a8477743435b518843d75dbb.JPG

 

Også kan man få sånne kule timelapsevideoer...:D

 

 
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg ramlet utpå med 3d printer jeg også, kom over en Creality CR10S alt for billig til å avslå.. Den printer flott den, men en liten irritasjon er at med mindre man bruker SD kort (=Tungvindt), så dauer printeren hvis PC går i standby.. Finner ingen innstillinger for dette, men det burde vel være mulig å overføre hele programmet til printeren på USB?

 

Bruker Ultimaker Cura som slicer. Funker fint, og jeg innser at det er mange ting å lære før man mestrer dette helt.. Men gøy er det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det i så fall være at programvaren tillater at du overfører til SD-kortet via USB og printer derfra, men det kjenner jeg ikke til. Du burde som tidligere nevnt ta en titt på OctoPrint via en Raspberry Pi. Den går ikke i standby. Det er veldig enkelt og gir utrolig mange muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Enn så lenge har jeg bare en glassplate fra en passende stor bilderamme siden platen ikke fulgte med printeren.. Sliter litt med at printet løsner/warper, men det er jo en glassplate som er tynnere og dermed mindre temperaturstabil? ikke vet jeg.. Jeg prøver med magnetplate først, kanskje jeg kjøper en annen glassplate også etterhvert.

 

Ellers har jeg gravd meg frem til at printeren er modifisert med TH3D firmware og EZABL auto bed leveling sensor ettermontert, men ikke ferdig implementert. Det må jo ferdigstilles, ser ut til å være en bra ting å ha. 

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kampanje hos ClasO i 2-3 uker til, FlashForge Adventurer 3 til 3.500.- Lest litt om den på nett og for meg ser det ut til å være en ganske bra skriver, spesielt i forhold til prisen. 15x15x15cm er jo ikke så ille heller og den tar både PLA og ABS filament.

FlashForge Adventurer 3, 3D-skriver

Stikker bortom han Clas og henter meg en slik jeg...

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.2.2021 den 8.21, SveinHa skrev:

...og for meg ser det ut til å være en ganske bra skriver...

Hmmmm.... Tok kanskje munnen litt for full her, joda, ganske ok "rett ut av esken" til de litt enklere sakene som ikke krever presisjon og tweaks men jeg har kjørt den 60 timer nå og har hatt en del katastrofer så han Clas fikk den tilbake...

 

Men den har vist meg potensialet i 3D printing, både for nytte og gøy, så får akkurat nå Bringt(😉) en Creality Ender-5 plus til meg.

 

Creality Ender-5 Plus 3D-Printer

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=46158

 

Av nyttige ting er f.eks. en skapdørlås som knakk i bobilen og det lyste lang vei at forhandleren ikke ønsket å prøve å skaffe ny så litt finmåling på knekte deler og et par timer i TinkerCAD så ble en quick and dirty dørlås seende slik ut:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

De 2 delene printes samtidig ved siden av hverandre og settes sammen etterpå. Pga. liten presisjon kreves en del krefter å sette de sammen første gang men funker helt supert.

 

Skriver litt mer på hjemmesiden min om utviklingen etterhvert...

Endret av SveinHa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.