Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarte Zigbee Lysbrytere


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Evelen said:

Den enheten der plasserer du bak en vanlig Elko-bryter, dermed kan lyset, eller hva den er koblet mot styres både av zigbee-nettverket og via fysisk trykk på bryteren
image.thumb.png.82f99b8c1c0b513708817ebeba092bd3.png

 

Jepp. Jeg har en sånn selv. Problemet er at det ikke alltid er plass bak en Elko bryter. Hadde derfor vært fint med en "integrert" løsning. Jeg er forresten ikke helt sikker på at denne modellen kan brukes mot vanlige Elko flipp brytere. Har testet dette noe tidligere og mener å huske at lyset slo seg av og på kun annenhver gang man trykket på bryteren. Altså jeg tror lyset skifter "status" hver gang kretsen som er koblet til åpnes og lukkes igjen. Da må man nok ha en type trykk bryter istedenfor en flipp bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, norsemanGrey skrev:

 

Jepp. Jeg har en sånn selv. Problemet er at det ikke alltid er plass bak en Elko bryter. Hadde derfor vært fint med en "integrert" løsning. Jeg er forresten ikke helt sikker på at denne modellen kan brukes mot vanlige Elko flipp brytere. Har testet dette noe tidligere og mener å huske at lyset slo seg av og på kun annenhver gang man trykket på bryteren. Altså jeg tror lyset skifter "status" hver gang kretsen som er koblet til åpnes og lukkes igjen. Da må man nok ha en type trykk bryter istedenfor en flipp bryter.

Du må ha en fjær bak elko-brytere som gjør at det blir et push, og ikke en omstilling.

Uansett. Det finnes løsninger, f.eks disse:

https://www.tronika.no/no/zigbee-kontrollere/

Xiaomi har også noen.

 

Ikke testet noen av dem, og vet ikke hva dem er kompatible med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, norsemanGrey said:

Hei. Er det noen som vet om noen smarte lysbrytere som kan erstatte vanlige Elko lysbryter? Altså ikke en trådløs lysbryter for å styre smart-lys, men en vanlig "lysbryter" som kan svitsjes også via Zigbee.

Disse går vel ikke i en vanlig veggboks men er noe slikt du er etter? 

https://www.aliexpress.com/item/32950175670.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5dbc33d8jw2WM2&algo_pvid=dde5bc92-f115-47b0-97d8-d975c588f483&algo_expid=dde5bc92-f115-47b0-97d8-d975c588f483-9&btsid=c082ae8a-aad8-4271-9fc3-1c02c1a89764&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4,searchweb201603_52

Endret av Sture00
change
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Sture00 said:

 

Ja det er vel kanskje liknende det jeg ser etter. Men er disse lovlige å koble rett på 230V? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.