Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bygge hus, Lysbrytere inne i vegg?


Johnibegood

Spørsmål

 Hei alle sammen.

Har drevet litt med hjemmeautomasjon fra før av, men har kommet til ett punkt som jeg er litt usikker på, kanskje dette gjeler mer elektronikk enn selve automasjon.

Jeg har ett hubitat system hjemme, som jeg er strålende fornøyd med. men nå skal vi bygge ett nytt hus, og med det har jeg ett flott utgangspunkt til og gjøre det kommende huset om til ett smart hus fra scratch.

 

 Jeg har drevet og surfet litt rundt, for og finne ett godt alternativ til lysbrytere feks, det er her jeg sliter den del.
Jeg har lyst på ett  system som går på lysbrytere som står fast i vegg, ikke batteridrevne lysbrytere. ala Philips Hue sine brytere.

 

Er det noen spesielle typer som er mer brukt enn andre?
 Har prøvd og jobbe meg litt ifra denne  compatible lista til hubitat

https://community.hubitat.com/t/community-device-drivers-fka-compatible-devices-wiki/465

Hvis ikke må jeg begynne og kode selv, og det blir litt vel mye.

 

Har sett litt på
https://www.elektroimportoren.no/nexa-z-wave-mottager-av-paa-an-179/4514785/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQjwi7DtBRCLARIsAGCJWBpkgsnYJ8KD9m3EmdJurQeHpQJrzrIQCR5hi_etecUsrvH-0w5YJoMaAqLIEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

men dert går vel mer på støpsel, enn bryter på vegg.

 

Hvis dere har noen tips, anbefalinger eller helt andre tips og triks når det kommer til nybygg og smarthus vil jeg gjerne høre de! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
47 minutter siden, Johnibegood skrev:

Jeg har lyst på ett  system som går på lysbrytere som står fast i vegg

Z-wave. Fibaro Dimmer 2 med vanlige lysbrytere (for impulsbryter for on/off/dim) eller HeatIt Z-DIM eller Sunricher sin hvis du må ha dimmehjul. :)

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er veldig mye å finne på forumet under kategorien nybegynder.

Mange som har samme spørsmål som deg å fått mange tips om dimmere og bevegelsessensorer+ strømforsyning til sensorer.

 

Fibaro dimme 2 er ett godt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis jeg skal droppe det hele med og legge en dongel inne i veggen bak selve bryteren.

Kan jeg da gå for en slik type 


https://s.click.aliexpress.com/e/l3v1rZPE

 

Er det noen regelverk vi nordmenn må forholde oss til her på utlanske ting, er Aqara gokjent i norge?

 

En slik Aqara bryter er jo betraktelig mye billigere en an fibaro dimmer 2.

 

Eller er det noe jeg ikke er klar over her, siden prisforskjellen er så stor?

Endret av Johnibegood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er litt usikker men mener den ikke er CE-merket og sikkert derfor den ikke er tatt inn i norske butikker.

Får nok ikke en eletriker til å montere den.

Er anbefalt av folk flest å holde seg borte fra ting som er 230v fra kina.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Johnibegood skrev:

Er det noen regelverk vi nordmenn må forholde oss til her på utlanske ting, er Aqara gokjent i norge?

 

En slik Aqara bryter er jo betraktelig mye billigere en an fibaro dimmer 2.


Tror nok ikke du får en elektriker til å montere noe som du står som importør av selv. Regner med det er en grunn til at ingen norske butikker har tatt den inn...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.