Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalinger / erfaringer med 8x8 HDMI switch


Sverre

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en HDMI switch for å fordele mine AV kilder til alle husets rom. Totalt har jeg nå 7 kilder som skal fordeles til 5 rom, men det er godt mulig det blir flere rom i fremtiden, så jeg antar jeg ser etter en 8x8 HDMI switch.
Min største utfordring er vel budsjett... Ser det er enkelt å finne mye bra hvis man legger 40-50.000 på bordet, men det er ikke aktuelt. (Håpet vel egentlig å komme ned mot 10k, men ser at det er urealistisk.)

 

Har kun begrenset erfaring med en 4x4 switch som jeg er under middels fornøyd med.
De største ulempene for min del går på "intelligente" systemer som ikke kan deaktiveres:
- Valgt kilde bytter i tide og utide, på alle tilkoblede skjermer. (Hvis f.eks. guttungen sitter og spiller PS4 på gjesterommet, og noen skrur av TV'en i stua, kan switchen finne på å bytte input til Apple TV på gjesterommet. Spør ikke hvorfor...!!)
- Det er ikke mulig å skru av funksjonen som bytter til neste kilde når valgt kilde skrus av. (Irriterende f.eks. ved restart av en komponent, som da fører til at switchen bytter til neste påskrudde kilde.)

 

Så... Har noen her erfaring med 8x8 switcher?

Har sett litt på Aten VM0808HB:
https://www.aten.com/global/en/products/professional-audiovideo/video-matrix-switches/vm0808hb/
Den ser ut til å ha en overkommelig pris (https://www.multicom.no/aten-vancryst-vm0808hb-8-x/cat-p/c/p10355189), og samtidig støtter både 4K og HDR som jeg veldig gjerne vil ha når jeg først legger såpass mye penger på bordet.
Har noen noe å si om denne?


Andre anbefalinger tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DreamScreen 4x4 fra før, som nå har tatt kvelden.

De jeg har funnet som har HDMI over cat6 er latterlig dyre, så hvis noen har tips til en som koster under 20k, støtter 4K og HDR, og er fra en produsent som lar seg google (kjøper ikke no-name-kina-vare i denne prisklassen...), så er jeg veldig takknemmelig for tips!!

Heller mot å slå til på den fra Aten, men den mangler HDMI over cat6, som jo er veldig kjekt med tanke på rom som jeg ikke har fått lagt kabel til enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, SK951 skrev:

Av ren nysgjerrighet, kunne du utdype hvorfor du velger denne løsningen?

Du tenker på hvorfor jeg velger å ha en HDMI switch i utgangspunktet?

 

Kort fortalt:

Fordi jeg ønsker å kunne bruke/se på alle mine HDMI kilder i alle rommene i huset.

 

Men fra en entusiast skal du selvfølgelig også få det lengre svaret:

Jeg har et hus med TV i stua, loftstua, vårt soverom, samt på et rom som fungerer som dels gjesterom og dels gaming-rom for barna. I tillegg har jeg lagt opp kabling til kjøkkenet, for en framtidig skjerm der også når det f.eks. går noe spennende sport som vi ønsker å ha i bakgrunnen når man lager mat. For å slippe å ha 5 Apple TV, 5 TV-bokser, 5 Playstation, ...., har jeg koblet alle mine kilder til en switch som så distribuerer hvilken som helst kilde til hvilken som helst skjerm i huset. Jeg hadde selvfølgelig kommet rimelig langt bare med å plugge en chromecast i hver skjerm, men jeg begrenser meg da til video som kan streames. (Også er det ikke halvparten så gøy! ?)

Totalt har jeg 7 kilder (Apple TV, PS4, PS3, 2 TV bokser, Chromecast og serveren med HS3 på), som alle kan vises og benyttes i alle rom i huset. (Playstation krevde at jeg også la opp en ekstern antenne for at håndkontrollen skulle få dekning, men det fungerte utmerket.)

 

Det hele styres med 2 fjernkontroller (1 i hver etasje) som er koblet til samme Harmony Hub. På den måten har selv de minste barna, og gjestene for den saks skyld, ingen problemer med å skru på hva det måtte være, hvor det måtte være. I tillegg kan selvfølgelig HS3 også styre alt dette, enten per aktivitet eller komponentene enkeltvis, som er nyttig i et par av eventene mine.

 

Fordelene er mange, men noe av det vi bruker mest:

- Hvis flere vil se på forskjellige ting, enten det er ulike TV kanaler eller ulike kilder, lar det seg enkelt gjøre ved å sette seg på forskjellig rom, uavhengig av hva man skal se på.

- Både jeg og kona har lett for å sovne til en film eller serie, så når vi blir trøtte på kvelden setter vi gjerne det vi ser på på pause, gjør oss ferdige på badet, legger oss, og ser videre fra der vi slapp, uansett hva vi så på. Kan gjerne kombineres med en timer som skrur av alt automatisk etter x minutter.

- Når jeg selv har en "frikveld" (f.eks. når kona drar på nattevakt), ønsker jeg å game i stua, der jeg har gode stoler og godt anlegg. Når vi derimot sitter i stua selv, og ungene skal spille, blir de henvist til gjesterommet så vi ikke blir forstyrret.

...

 

For meg begynte dette allerede da vi hadde en liten leilighet, hvor stue og soverom lå vegg-i-vegg, og hvor jeg satte opp en 4x2 switch på tilsvarende måte. Deretter har det bare ballet på seg, og nå vurderer jeg altså sterkt å gå til innkjøp av en 8x8 switch til nesten 20k... ?

Jeg har full forståelse for at dette absolutt ikke er for alle, men for meg er dette en givende hobby.

Men jeg tilhører nok en temmelig liten gruppe med "spesielt interesserte" ?

 

PS: Det skal legges til at jeg nettopp har pusset opp store deler av huset, og fikk trukket mye 40mm trekkrør fra "sentralen" min i kjellertrappa midt i huset, og til alle rom med skjerm. Dette gjør at jeg enkelt kan trekke maks 10m HDMI kabel fra switchen til alle skjermer, uten at kablene ligger synlig. Ellers ville denne løsningen blitt vanskelig, og jeg hadde blitt tvunget over på en tilsvarende løsning som @Moskus har, med HDMI over cat6. Da holder det med vanlige trekkrør, og kablene kan være mye, mye lengre, men switchen koster gjerne det dobbelte og det gir litt mer delay på bildesignalet (som har en del betydning ved gaming).

Endret av Sverre
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sverre skrev:

(Playstation krevde at jeg også la opp en ekstern antenne for at håndkontrollen skulle få dekning, men det fungerte utmerket.)

AAAAH! Kilde! Jeg har det problemet med Xbox, skulle gjerne hatt bedre dekning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke nøyaktig guiden jeg brukte, men jeg gjorde ca som han i videoen under, bare på en PS4 pro, der antennen ligger på et litt annet sted. Prinsippet er i hvert fall det samme.

Deretter installerte jeg en overgang for å få et antenne uttak på utsiden av min PS4: https://www.amazon.com/gp/product/B07CPQM5MV/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Der plasserte jeg en splitter: https://www.ebay.com/itm/Adapter-SMA-Splitter-Joiner-3-WAY-ADAPTER-2x-RP-SMA-female-to-male/272360375879?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

I den ene enden installerte jeg den ene antennen fra første link direkte på splitteren, mens den andre forgreningen fikk en 10 m antennekabel: https://www.ebay.com/itm/RP-SMA-Male-to-female-Wifi-antenna-connector-Extension-Cable-black-10-M-Y4K6/283481071416?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Antennekabelen ender opp på mitt gjesterom / spillrom, hvor den andre antennen fra første link ble installert.

 

Jeg tror det er viktig at ikke de to antennene står for nært. Da har jeg hørt at man risikerer dårligere dekning enn før.

Det skal legges til at dekningen på antennen som står på gjesterommet ikke er i nærheten av like god som i stua, men jeg gikk fra å ikke ha noen dekning, til å få "god nok" dekning. Litt mer delay må påregnes, men ikke mer enn hva jeg fint kan leve med.

 

Uttaket på veggen på gjesterommet endte da med PS4 antenne, HDMI, nettverk og strøm i en lekker kombinasjon

20190529_214348.thumb.jpg.6c943132f49b26dac05698cb361ddace.jpg

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.