Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 nede for telling...


Sverre

Anbefalte innlegg

Da ser det ut til at det store har skjedd....

HS3 klarer ikke å få kontakt med UZB1... ?

Skulle gjerne sagt at jeg har vært flink med backup, men dette eksisterer dessverre ikke.

 

Feilmeldingen (se bilde) sier "The UZB interface did not respond to the request for the controller capabilities - it may be disconnected or malfunctioning".

Jeg finner riktig COM port når jeg ser på Device Manager i Windows, og dette er jo en annen feilmelding enn den jeg får hvis jeg tar ut USB-pluggen eller angir feil COM port i HS3, så jeg har et ørlite håp om at noen kloke hoder her inne kan fortelle meg hvordan jeg får alt tilbake. (Windows finner jo enheten i det minste.)

Per nå er alle devices i HS3 borte (med unntak av det som ikke relaterer seg til z-wave), med tilhørende grusomt syn når jeg ser på mine eventer.

 

Noen forslag til hvordan jeg kan få gjenopprettet mitt nettverk, inkludert referansene som ligger lagret i alle eventer?

Jeg har en ny UZB1 i bestilling (2 faktisk, for backup denne gang ?), men denne har ikke ankommet enda.

HS3 feilmelding.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å skifte usb-port?

Lyser det i enheten?

Prøve å koble den til en annen maskin for å se om den dukker opp der?

 

Jeg tror desverre jeg er i samme uføret. Ikke tatt backup en stund, men etter hva jeg har forstått så har man ikke mere noen støtte for UZB1 i HomeSeer. 

 

Backup-tips tas imot med takk selv om de kanskje har en snert av RTFM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Guahtdim said:

Backup-tips tas imot med takk selv om de kanskje har en snert av RTFM.

 

Jeg har dessverre ikke noe å komme med til trådstarter som (kanskje) allerede har havnet i ulykka.

Men for alle andre med UZB1 så kan det tas backup, og utføres restore, med Aeotec sin "Z-Stick Gen5 Backup Software".

Omtalt her.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Guahtdim skrev:

Prøve å skifte usb-port?

Ja, ingen forskjell.

 

52 minutter siden, Guahtdim skrev:

Lyser det i enheten?

Ja, den lyser (blått) når jeg kobler den til.

 

30 minutter siden, Guahtdim skrev:

En annen ting som kan sjekkes hvis du har noe z-wave utstyr nært UZB1 (når den er tilkoblet). Min blinker litt når den mottar signaler (en bryter blir slått på eller noen andre data blir sendt). Ser du noen reaksjon når du gjør noe slikt?

Ingen reaksjon etter det blå lyset som kommer under tilkobling. (Og ja, jeg har en del z-wave enheter rett ved siden av.)

 

51 minutter siden, Guahtdim skrev:

... men etter hva jeg har forstått så har man ikke mere noen støtte for UZB1 i HomeSeer.

Hva mener du her?

Er det ikke lengre UZB1 som er anbefalt z-wave mottager for en Windows server?

I så fall er jeg takknemmelig for raske tips til hva jeg istedet burde velge, da ny mottager er bestilt, men kanskje ikke sendt enda, så mulig jeg kan få endret bestillingen fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Sverre said:

Hva mener du her?

Er det ikke lengre UZB1 som er anbefalt z-wave mottager for en Windows server?

I så fall er jeg takknemmelig for raske tips til hva jeg istedet burde velge, da ny mottager er bestilt, men kanskje ikke sendt enda, så mulig jeg kan få endret bestillingen fortsatt.

UZB1 kan greit brukes i HomeSeer, men HomeSeer støtter ikke lenger backup og restore mot UZB1. Dette gjorde den tidligere slik at man kunne kjøre backup av både HomeSeer database og UZB1 stick  samtidig. Og også kjøre restore som skulle håndtere restore av HomeSeer og UZB1 stick.

Dette fungerer ikke mer og endel har brent seg på det siden de har kun benyttet seg av HomeSeer backup.

 

Det at enheten din ikke reagerer på z-wave data (ikke blinker av og til) lover desverre ikke godt....

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei.

 

Men jeg ser at intin selger både UZB1 og en fra Aeotec som jeg ikke har sett på før.

https://www.intin.no/produkt/aeotec-z-stick-zw090/

Ser at denne har innebygget batteri, som jo er genialt dersom det kan brukes ved inkludering av nye noder som er langt unna min server. (Det har vært vanskelig ved et par tilfeller.)

Stemmer dette?

Og er det i så fall noen ulemper med denne i forhold til UZB1?

(Noen grunn til ikke å kjøpe Aeotec sin dersom jeg først må bite i det sure eplet og sette opp alt på nytt likevel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning dersom flere har bruk for en extra UZB1:

Jeg kjøpte akkurat en fra m.nu - for kr. 310,- inkludert frakt.
 

Oppdatering:

Nå har jeg brukt Aeotec sin software for backup av min gamle UZB1 og restore til min nye fra m.nu.
Funker som fjell, og nå kjører HS3 videre på den nye som om ingen ting var hendt.

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000108806-z-stick-gen5-backup-software

Endret av HSv
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.