Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber for å få sett historikk i FutureHome?


tonyr

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har installert en enkel FutureHome installasjon på hytta med FH hub + fibaro temp-følere og Telldus veggplugger, for å styre varmeovner. Det jeg savner, er litt historikk, og jeg har blitt anbefalt å bruke Tibber, for å iallefall få en 3-dagers historikk på f.eks. temperatur i et rom. Det viktigste grunnen er at jeg ønsker å se at systemet fungerer som det skal og å sjekke at enheter ikke har hengt seg opp. 

 

Spørsmål 1: For å integrere Tibber og FH, hvordan gjøres dette i praksis, trenger jeg mer hardware?

Spørsmål 2: Finnes det andre (enklere) måter å sjekke dette på? Ideelt sett synes jeg FutureHome-huben selv kunne gi meg dette...

 

Synspunter mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, du trenger ikke mer hardware i utgangspunktet. Men jeg vet ikke om Tibber lagrer mer historikk enn det de har bruk for selv, dvs. typisk strømforbruk?

 

2. Det finnes andre måter, men de er ikke enklere. F.eks. se på uthenting av data fra FutureHome med Node-Red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Moskus takk for svar!

 

I følge en annen (på FH Slack) så får man ut grafer som denne under, også med temperatur over tid, iallefall de 3 siste dagene. 

Det holder egentlig for meg, men virker som mye styr og unødvendig for meg å bruke Tibber når jeg bare ønsker disse grafene.

Jeg har ingen andre behov for Tibber såvidt jeg kan forstå, jeg gjør resten i FutureHome. 

 

Node-Red er nok for avansert for meg, litt for dårlig på programmering ?

Mener fortsatt at dette burde vært standard output fra FH.

fullsizeoutput_4313 (1).jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tonyr skrev:

Mener fortsatt at dette burde vært standard output fra FH.

Tja... jeg mener det er mye som burde være standard i FutureHome, men som likevel ikke er det. Det er vel bl.a. derfor jeg ikke bruker det... ;) 

Når det er sagt er det heller ikke "standard" i HomeSeer, men 1) det er enkelt å legge til og 2) versjon 4 som er på trappene når som helst skal få dette innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Siden jeg nettopp har begynt å bruke FH på hytta med enkle følere og brytere så skal jeg gi det en sjanse før jeg evt. bytter igjen.

Jeg har ikke tenkt å kjøre 25 mil hver vei mange ganger dersom det stopper opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.