Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til Varmepumpe, ordentlig styring. Ikke IR, ikke sky


Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe en varmepumpe, men hvilken er uklart. 

Etter en kveld med Google har jeg bare kommet fram til at den skal være takmontert.

 

Det største kriteriet jeg har satt er at det skal være mulig å lese ut modus og statuser.

Sky-tjenester er rett og slett uaktuellt.

Og jeg kommer til å velge en som gjør dette mulig.

 

Mitsubishi sine har CN105-kontakten det er mulig å huke seg inn på.

Ikke noen offisiell API, men er reverse-engineered tydeligvis.

Om det et litt handywork som skal til så er det greit.

 

Alle produsentene befinner på dette frustrerende nivået:

 

Derfor må jeg nesten spørre her.

En telefonrunde i dag var ganske lite oppløftende; måtte forklare mye og lenge hvorfor jeg ikke vil ha sky eller styring på app.

Nåvel, jeg ser ikke helt bort fra wow-faktoren med app. Greit nok, men må i tilfellet ikke forstyrre en automatisert varmestyring.

 

Noen tips til varmepumpe som fungerer med toveis automasjon?

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var klar over Mitsubishi og muligheten for å snike inn en ESP-chip i denne.

Daikin trodde jeg var sky. Skal se mere på denne. Takker!

 

Av de merkene som selges rundt hær så er det også Toshiba. Noen som vet ?

Panasonic synest å glimre med sitt fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpet over et Intesis -interface. Et av deres dingser skal støtte de store varmepumpe-produsentene.

Men iflg. denne tråden er det mye hitnmiss: https://community.openhab.org/t/anyone-using-intesishome-wifi-control-of-mini-split-ac/11031/43

En Norsk pris jeg fant på nett var 3700 ++, og ikke en tøddel var skrevet om det var IR-versjonen eller en med ekte bidereksjonalt.

Må si at jeg ikke helt skjønner foretningsideene hos de forskjellige leverandørene.

 

Nåvel, mitsubishi med en ESP implantert virker som er veien å gå.

Skal gå litt mere i dybden på Daikin før jeg bestemmer meg.

 

Men alle tips mottaes med takk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Guahtdim ha, det første jeg gjorde var å sjekke bindings til openhab, men jeg må ha lest altfor fort..

Det vil forenkle greiene ganske betraktelig! Takker!

 

Hvordan er støynivået på Daikin-enhetene? Jeg må montere utedelen ganskehøyt opp på veggen for å holde den over snøen.

Jeg frykter at lyden vil forplante seg i veggene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jukset litt i band og med lyd i ungdommen, er redd for rommet mellom panelet som er lektet utenpå tømmerveggen skal fungere som en resonanskasse.

Har spesifisert dette til potensielle leverandører.

Likegreit å få dette riktig med en gang.

Mitsubishi har visst ett fjæroppheng for utedelen.

En leverandør for Daikin ville bruke lange skruer og mykt gummioppheng. Kanskje bra nok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi demperne fungerer dårlig. Fikk montert varmepumpa (Mitsu Kaiteki) som er i garasjen rett på treveggen og fikk godt merkbar vibrasjonsstøy som var irriterende selv i en garasje. Satt på fjærdempere og er nå helt stille. Like lydløs som varmepumpa i huset som står på stativ på bakken.

 

Har selv disse fra byggeshop men selges også hos bla megaflis. Men usikker på om de fra megaflis er av hardere typer for kompressor siden. Det må man ha eller blir den stående skjevt.

https://byggeshop.no/fjaerdempere-sett-med-4-stk

 

https://megaflis.no/qsantec-fjaerdemper-for-varmepumpe-hard-myk-4stk.html?gclid=Cj0KCQjw0brtBRDOARIsANMDykalZ5qFhfx4J-cZYqV-dc5gwJ5IrxqiVg81nzkCDGU622xy3UmGC4AaAhfgEALw_wcB

 

 

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dennis87 skrev:

Gummi demperne fungerer dårlig.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner .Men "Feil gummidempere fungerer dårlig" blir nok riktig.

Gummi kan fungere ypperlig, men hvis man velger feil produkt så fungerer det dårlig. Det samme gjelder fjærer.

 

Det det er også verdt å merke seg at rørforbindelsene også  burde ha elastisk innfesting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde de standard som følger med de stativene/varmepumpene og en tykkere variant.Var like dårlig begge to. Virker som gummien er alt for hard og var enda verre om vinteren. som nok kan forklares med at gummien blir stivere i minusgrader og varmepumpa jobber hardere. Mulig det finnes noe bedre men har mistet helt tro på slike gummidempere sammenlignet med fjærer. Samme erfaring med kompressor på loftet garasjen . Gummi dempet nesten ikke noe. Med fjærer nesten ikke noe vibrasjonstøy. 

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det, flere gode tips!

Jeg må påregne ned mot 30 blå hær. 25 minus er ikke uvanlig i jan/feb så gummi er noe jeg kanskje bør unngå.

Men det finnes mye fint i gummi. Gummi er ikke bare gummi heller.

Men felles for alle typer er at de blir stivere dess kaldere det er.

 

Tipset om fleksibel innfesting på rørene er notert. Skal definitivt ta med i neste runde med leverandørene.

Det virker som om Daikinforhandleren er litt mindre lydhør for slikt enn Mitsuforhandleren.

Geografisk er de plassert ved fjordklima, kontra skikkelig fjellklima.

Kan nok utgjøre forskjellen. Sikkert mest med erfaring å gjøre. Her er det ikke fullt fjellklima, men ganske  tett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dennis87 skrev:

Virker som gummien er alt for hard og var enda verre om vinteren

Som sagt: "Feil gummidempere blir nok for dårlig". 

... og de som virker kan fort ha en merkbart høyere prislapp også.

 

Jeg leser det som at stivheten til fjærene du har brukt passer bedre til formålet enn stivheten i gummidemperne. Hvilken stivhet som skal brukes er avhengig av belastning og rotasjon, og små endringer her kan gi store utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, håper jeg slipper å prøve meg fram med fjærer og gummi.

 

En av leverandørene fortalte at fjærer ville gi mere "svai" på utedelen og man måtte være obs så ikke man fikk skader pga. det.

Og dette legger ganske sikkert føringer for myk innfesting for rør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avslutte tråden: 

Varmepumpe er installert. Fruen ville ikke ha noen "klump" i taket, og med sin dobbeltstemme var den saken avgjort.

Det ble da en vanlig veggmontert Mitsubishi Kaiteki. Mitsu ble valg pga. nærhet til forhandler. 

Uteenheten ble montert oppe på veggen. Den står på ganske myke fjærer, og selv om jeg har prøvd å provosere litt så blir ikke lyden forplantet inn i husveggen.

Må nesten vente å se hva som skjer når det blir kaldere i været mht. lyd.

 

Har tuklet litt  med det medfølgende WiFi -adaptret og Melcloud.

Hvor mange ganger jeg har kneppet inn mac-adresse og serienummer vet jeg ikke. Mange!

(Å få fanget QR -koden lot seg IKKE gjøre med ipaden)

Det var absolutt ikke åpenbart hva man skulle gjøre og i hvilken rekkefølge.

Blodtrykket begynte å stige da jeg måtte tolke blinkefrekvensen på to lysdioder..

Når så Melcloud skulle ha modell og serienummer då var det nok, blodtrykket var skyhøyt og turbodyret gjemte seg under sofaen.

Det ble kneppet inn som "Føkketa" og "666" for utenheten, mens inneenheten ble registrert som en masse tilfeldige trykk.

Hva pokker er det de tenker på når de lager slike vanskeligheter?

 

ESP8266 blir neste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ang. styring av varmepumper - for oss som ikke er kode-guruer og nett-eksperter: Jeg fikk installert en Daikin-pumpe i 2. etg. i høst, med WiFi-modul. Ja, man må bruke en app og ha en konto i skyen, men etter å ha fått dette i gang, styrer jeg den nå utelukkende fra Telldus via IFTTT - og bruker aldri app'en. Fungerer knirkefritt, har programmert natt-senking og ute-av-huset-senking, samt at den slår seg av eller på etter ute-temperaturen.

 

I første etasje har jeg en "dum" Mitsubishi-pumpe, som styres fra Tibber (strømleverandør) gjennom en Sensibo IR-sender. Dette fungerer også upåklagelig, men Sensibo kan også styres gjennom IFTTT, så man behøver ikke Tibber for å kunne automatisere pumpen.

 

Er klar over at dette nettopp er løsninger som trådstarter ikke ville ha, men det kan jo hende at andre kan ha bruk for disse tipsene... ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GeirAGviktig å beholde perspektiv på saker og ting, ja

 

Å sette inn en ESP8266 var forøvrig smertefritt, jeg har så langt ikke tuklet med selve koden i ESPen.

Dvs. smertefritt om man klarer å lodde på 4 ledninger på riktig plass og også manøvrere i Arduino-programmet.

Det som virkelig var utfordrende var å integrere mqqt i Openhab.

Vanskelighetsgraden med å integrere mqtt vil ganske sikkert variere fra system til system.

 

Skrev litt om ESP8266 og hvilke deler man trenger hær.: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2887-mitsubishi-varmepumpe-på-esp8266-og-mqtt/?do=findComment&comment=64861

 

 

Jeg nyter nå toveis kommunikasjon med varmepumpa og det var målet.

Litt finpussing gjenstår.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Det som virkelig var utfordrende var å integrere mqqt i Openhab.

Vanskelighetsgraden med å integrere mqtt vil ganske sikkert variere fra system til system.

Det er jo litt rart, da MQTT-biten visstnok pleier å være det letteste...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Det er jo litt rart, da MQTT-biten visstnok pleier å være det letteste...? 

Mulig, hos meg var det kunnskapen på Openhab og at mqtt var ett hull i min kunnskap.

Og så ville jeg implementere dette i konfigurasjonsfiler.

Hær var det sprikende og ufullstendig dokumentasjon fra Openhab.

Openhab har for ikke lenge siden gjordt om på hvordan "things" fungerer i versjon 2.

Ble mye Googling og lesing.

Det var også en bug i Openhab som førte meg på ville veier.

 

Hadde sikkert kommet i mål hurtigere med å bruke web-interfacet.

Men nå har jeg en ferdig oppskrift i konfigurasjonsfiler jeg kan slå opp i og evt. dele.

 

Konfigurasjonen og workaround for bug postet jeg hær: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.