Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko ESH RS16 RF mot IKEA Trådfri ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her på Forumet, og det første jeg stusser på er at IKEA sin Trådfri løsning ikke er oppført som eget valg under kategori (?)  

Men det jeg lurer på, er om noen har erfaring med å parre Elko Zigbee materiell med IKEA Trådfri HUB/App/Controllere ?

Jeg er spesielt interesseret i Elkos's termostatstyring ESH RS16 RF

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

Hei, jeg er ny her på Forumet, og det første jeg stusser på er at IKEA sin Trådfri løsning ikke er oppført som eget valg under kategori (?)  

Ja, det er et godt spørsmål! Det må vi gjøre noe med. :)

 

1 time siden, VikingOy skrev:

Men det jeg lurer på, er om noen har erfaring med å parre Elko Zigbee materiell med IKEA Trådfri HUB/App/Controllere ?

Det er nok veldig enkelt: Ikea sin gatway støtter kun Ikea sitt utstyr.

 

Skal du ha termostatene inn i systemet, må du nok bytte system. Jeg tror ikke engang Hue hub'en støtter dem. For de litt mer avanserte kan deCONZ/Conbee være et godt (hvis ikke "det beste" alternativet). Men bl.a. SmartThing skal kunne legge til termostatene direkte, skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Det er iallefall helt feil!  Jeg har parret mye rart utstyr med IKEA's HUB fra andre produsenter. Min erfaring er at det meste fungerer helt fint mot IKEA så lenge det støtter Zigbee LL protokollen. Grunnen til at jeg spør vedr. Elko materiellet, er fordi dette er så dyrt at det blir litt vel drøyt å bare ta sjansen.  Mesteparten av det jeg har kjøpt er "Made in China" ting&tang som jeg plukker opp på AliExpress  eller Banggood, og det har som sagt fungert fint, og det koster jo "peanøtter" i forhold til hva Elko skal ha. Men dessverre har jeg ikke funnet utstyr som har like mange finesser som Elko's brytere og deres gulvvarmeregulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, VikingOy skrev:

Det er iallefall helt feil! 

Sier du det? Lærer noe nytt hver dag! :)

Nå er det lenge siden jeg har prøvd, så det kan ha skjedd noe i det siste, men den gangen var det fullstendig "no go", til og med for Philips Pærer. Og tro meg: Jeg HAR prøvd. ;)

Jeg har heller ikke sett andre som gjør det på den måten, jeg prøvde til og med å søke før jeg postet, men det kan vel heller være at de fleste vil kvitte seg med Ikea-hub'en for å slippe å sette alt for mye opp på nytt.

 

Men Zigbee LightLink er vel heller ikke i bruk med noe av Elko sine produkter, så da er man like langt. Jeg er ganske sikker på det, iallfall. :)

Men hvis du kjøper den Conbee, så kan du jo bruke deCONZ? Trodde Home Assistant hadde god støtte for det. :) 

 

 

14 minutter siden, VikingOy skrev:

Mesteparten av det jeg har kjøpt er "Made in China" ting&tang som jeg plukker opp på AliExpress  eller Banggood, og det har som sagt fungert fint, og det koster jo "peanøtter" i forhold til hva Elko skal ha.

Men Elko kommer også med lavere sannsynlighet for at det brenner ned huset ditt, så det kan jo være en bonus. :) 

Min tommelfingerregel er: Unngå absolutt alt som skal kobles til 220V, det er en altfor høy feilrate på sånt utstyr fra Kina. "Produsert i Kina" og "Produsert i Kina" er dessverre mange forskjellige ting.

 

 

 

Men nå ble jeg nysgjerrig: Hva fungerer egentlig med Ikea hub'en?

Hvilke sensorer og andre moduler har du fått lagt til?

Hvilken tilkobling bruker du til Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ulike switcher fra GLEDOPTO som fungerer greit, og Iluminize 511.202 Zigbee 3.0 on/off actuator fungerer helt greit med Trådfri.

Søker du litt rundt i den engelsktalende delen av verden, så finner du mye mer enn vårt "lille land" evner å få til på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått en Elko RS16 Super TR RF PH (fint og langt navn) i hus.

Kjører Home Assistant med deconz.

Den legger seg inn i deconz men kommer seg ikke videre til HA dessverre.

Man kan justere parametere og slikt i Deconz, men det stopper foreløpig der.

 

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1291

 

Har ikke prøvd å koble den mot hue-bridge som jeg også kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg tror likevel ikke Elko, som bruker Zigbee HA, vil fungere med Ikea sitt system. :( 

Jeg er redd du antagelig har rett.

Det jeg savner er å finne flere som faktisk har prøvd å få Elko materiell til å fungere (enten det er mot Deconz - som @Dreuf er inne på) eller IKEA HUB.
Elko erfaringer er det dessverre lite av på utenlandske Forum (forståelig nok). Det var det som ledet meg tilbake til norske websider....
Jeg kommer til å prøve selv etterhvert - selv om Elko sitt utstyr er forbannet dyrt i forhold til alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.